Vijenac 825

Književnost

SUVREMENA HRVATSKA PROZA:
JOSIP CVENIĆ, HORIZONT DOGAĐANJA

Pa ti reci, sad kad si ovo čuo

Piše Strahimir Primorac

Zbirka priča Josipa Cvenića Horizont događanja svojevrsna je najava autorova važnog jubileja koji će se zbiti sljedeće godine  ̶  pedesete obljetnice izlaska njegove prve knjige, zbirke pjesama Protumarani zavičaji (1976). Na pomisao o „najavi“ velike piščeve godišnjice ponukao me na kraju ovog izdanja objavljeni pedantan popis svih Cvenićevih knjiga na hrvatskom – jedna zbirka eseja, tri zbirke pjesama i petnaest proznih knjiga (romana i zbirki priča) za „mladež i starež“ te prijevodi nekih od njih na slovački, mađarski, makedonski i slovenski. Pribrojimo li tome i najnoviju knjigu, piščev dosadašnji opus dosegnuo je solidnu brojku od dvadeset i četiri sveska. A tu je i popis nagrada i priznanja (među ostalima i Zlatna arena za scenarij filma Kraljica noći, 2001).


Izd. OMH u Osijeku, Osijek, 2025.

Govoreći o nastanku svoje nove knjige Cvenić je u intervjuu za prilog Magazin lista Glas Slavonije rekao da je zbirka „puna različitih sadržaja“, počevši već od onih osam priča koje je prethodno objavio u Večernjem listu, a nastavio je tako i u onih novih jedanaest koje je naknadno napisao. O naslovu zbirke književna znanstvenica i pjesnikinja Vlasta Markasović kaže: „Naslovljavajući zbirku astronomskim pojmom, autor će nastojati ukazati na prirodu svojih tekstova. Oni su za autora, naime, u poziciji horizonta događanja svake crne rupe u svemiru. Iza horizonta događanja više nema informacija jer ih sve proguta crna rupa. Autorov horizont događanja jesu sve njegove spoznaje, iskustva i doživljaji zbijeni u tekstove, koji su ‘usisani’ u knjigu iz koje više ne mogu izaći, a recipijenti će usvojiti prije toga upravo ono što je autor htio.“

Pisac pak veli da se naslovom knjige poigrao; da su horizontom događaja „astronomi nazvali onaj posljednji događaj koji se još može raspoznati kao neka materija, trenutak poslije sve se urušava u crnu rupu (…). Neki nagađaju da je to možda prečica za neki paralelni svemir. Ja sam kao čovjek u godinama također pred nekim tunelom o kojem malo znam, a puno vjerujem.“ A kad je o tunelu (crnoj rupi) kao metafori riječ, zacijelo ne treba čuditi što su protagonisti Cvenićevih priča uvrštenih u ovu zbirku uglavnom ljudi starije dobi, što su boleštine i bolnice dio njihove svakodnevice, što se mnogi prizori zbivaju na grobljima, što su atmosfere teške, depresivne, ali i povremeno začinjene nenametljivim, oporim humorom. Kao što djeluje logično, životno kad pisac govoreći o svom prvom izlasku na književnu scenu konstatira da je počelo željom da opiše djetinjstvo uz Dravu i Donji grad (Pričanja Heraklitovog kušača i druga pričanja, 1982): „Djetinjstvo je česta tema književnika, jer tu počinje sve, tada se formira svijest o postojanju.“ I dodaje zanimljivu opasku: „Ne znam kako će današnja djeca opisati djetinjstvo s mobitelom u ruci (…).“

Za devetnaest priča koliko ih je autor uvrstio u knjigu teško bi se mogao naći zajednički nazivnik, bilo tematski, žanrovski, vremenski, osim što jedan dio njih povezuje mjesto zbivanja (autorov rodni Osijek, ali u različita vremena – od 1920-ih do pandemije korone). Priče su, u većini, obujmom ujednačene, a tek dvije iskaču iz tog obrasca: Oni su mi pričali (1 – 4) i Tri sestre, s podnaslovom: Pepeljuga, Snjeguljica i Trnoružica. Prva od njih i formalno se razlikuje od ostalih u zbirci, jer je riječ o četiri priče pod zajedničkim naslovom, nekoj vrsti „dokumentarnog“ serijala u kojem se četvorica muškaraca hvale autoru svojim erotskim uspjesima kod žena („Evo, prijatelju, tako je završila moja priča, ako ti se svidjela, ti zapiši, samo – molim te – promijeni moje ime.“). Priča Tri sestre, o valjda trima najpoznatijim princezama klasičnih bajki udatima za prinčeve/kraljeve, govori o velikom problemu koji ih je zadesio nakon prvih deset godina braka i posestrimio u traganju za njegovim rješenjem. Nijedna od njih, ni Pepeljuga ni Snjeguljica ni Trnoružica, nije još postala majka, njihovi su muževi zapali u materijalne teškoće koje ne mogu svladati, i žene jasno osjećaju da ih oni zanemaruju, pa možda više i ne vole. U prvi mi se mah učinilo da je autor krenuo u dezintegraciju bajke kao književne vrste, ali bio je to krivi trag: rješenju svojih problema nisu se dosjetile nesretne kraljice, nego – dobra vila.

U Horizontu događanja ima nekoliko priča koje želim istaknuti kao tekstove koji se pojedinim svojim vrlinama posebno ističu. Stilskom čistoćom, kompozicijskim ustrojstvom i šokom na emocije čitatelja izdvaja se priča Tko su oni?, s podnaslovom Početak jedne bolesti, u kojoj se pripovijeda o muškarcu koji postupno podliježe Alzhei­merovoj bolesti i na kraju ne uspijeva prepoznati ni svoju ženu. Priču Nadgrobni spomenik, koja govori o poratnom partijskom aparatčiku iz Zagreba koji dolazi u Osijek da presudi treba li ukloniti ili ostaviti skulpturu Isusa Krista na grobu predratnog gradonačelnika, karakterizira uzbudljiva fabula i neočekivan obrat koji člana republičkog Centralnog komiteta otkriva kao korupcionaša. Iz vremena zatamnjenih stranica povijesti nakon Drugog svjetskog rata i rubrike „vjerovali ili ne“ s vremenom su se probili glasovi o tome kako su se u Jasenovac prevozile kosti Osječana ubijenih 1945. godine, o čemu se pripovijeda u priči Jasenovo, s podnaslovom (Pa ti reci, sad kad si ovo čuo, koliko tamo ima kostiju?). Ima nekog tamnog šarma u priči Tikovi, a ljubiteljima žanrovske proze zacijelo će se dopasti Visoka temperatura (fantastika) i Mali otisci na urni (krimić).

Vijenac 825

825 - 23. listopada 2025. | Arhiva

Klikni za povratak