NOVA HRVATSKA POEZIJA: IVANA ŠOJAT
„Ubio sam Boga u njoj“,
ponekad s vrata Stanko dovikne svojima
i cijela birtija zastane, naceri se od ponosa,
a Stanko oznojen i raščupan,
u hitnji nemarno zakopčane košulje
koja miriši na štirku, bijele ženine ruke i opuške
sjeda za stol
i čeka pola litre zapjenjena jantara.
Ubijanje umara,
jača duh i tijelo,
uzdiže pomamno,
jer nitko ne pita što je to ubio
a da je Ružica još uvijek živa,
pa mu nedjeljom peče kiflice s pekmezom,
salenjake i krempite s tučenim vrhnjem
umjesto šlaga,
što se dogodi rukama
koje su nekoć putenost svlačile nježno,
brale ljubičice, za bistrih noći s neba trgale zvijezde,
nosile preko praga u ono „dok nas smrt ne razdvoji“.
Svi se cere pobjedi Stanka nad ženom
koja rukama mu pere postojano bijele gaće,
koja samo stenje
zato što zrak od udarca jednostavno sam izlijeće na usta
kao kroz vrata propuh koji iz kuće iznosi objede i kupke,
zato što plač Stanka samo ushićuje
i gura u nove pobjede.
Jer nitko ne pita
nije li ih smrt trajno razdvojila
prvoga dana kad u Ružici je ubio Boga
i ostavio je pustu bez duše.
Kad bi se ponovno rodio,
poželjela bih ti hrabrost.
Oni koji su te htjeli ubiti
ionako su već daleko,
a bol što su je posijali
samo je fantomska uobrazilja
amputiranog uda.
Ono što od čovjeka naposljetku preostane
ono je najljepše,
osobito ako još nije dovoljno star za potpunu smrt.
Oni koji su te htjeli ubiti
ionako su se rodili mrtvi.
Njihova je pogubnost
samo palucanje zlog jezika,
ono drobljeno staklo boca
kojim su ljudi nekoć premazivali pročelja
kako im se prolaznici ne bi trljali o kuće,
kukavne, ružne kuće bez nježnosti.
Treba imati hrabrosti za ljepotu.
Poželjela bih ti hrabrost.
Zbog tebe bih hodala kroz krv
ili postala sazviježđe.
I krv i zvijezde su za one koji se ne boje.
Iznad Brda duhova
Plovdivske lastavice odlijeću ni u što
Koje je nigdje
I posvuda
Marica riječno pamti svaku krv
Plimski prolivenu ni za što,
Za karte što ih seraskeri ognjem crtaju
Po Zemlji koja je i ničija i Božja
U točku u koju sjatila se sva semiotika
Svih trbuhozboraca
Koji glad po soframa i stolovima
Šaraju prstima od šafrana, kurkume ili riže kitajske
Koja sa svilom putuje
Čak i kroz ratove.
Duše se noću dozivaju kao suborci
Koji ruke i noge traže
Kako bi im glave i srca imali snage otputovati
Daleko od svake propasti,
U naručja putena o kojima
Najljepše pjesme tugaljivo se spominju
Kao jedinog trenutka
Kad vatra nije žderala, nego grijala.
I zato se zapravo sve u ljubav vrati.
„Tu sam i nisam“,
klokoće Bog vodom zapjenjenom
u pjevu vrapčarki,
u krošnji lipe,
kao dječak, a lovac
na čeki,
nad glavama onih
koji gipsane Antune mole da im pomognu
pronaći ključeve, ljubav, zdravlje,
naučiti aritmetiku.
„Što želiš?“
pita me Bog koji jutrom
plavičasto prkosi suncu.
„Nisam naučila monolog“,
velim i gledam Ga kako se smije
kao zebe jabukama neobranim
koje zimi su,
na rubu pernatih smrti torte od zlata.
„Znaš, željeti i trebati nije isto“, čujem Ga kako mi veli,
pa pomišljam kako sam to odavno naučila
srljajući u vlastitu propast.
„Sve ste mi anđele poubijali
u bitkama za neobranjivo“,
zdvojno uzdiše Bog kao život kad ga smrt
istisne iz pluća i preseli u zrak.
Metafizika izokreće poredak stvari
do neprepoznavanja,
pa što koga snađe.
Tebi uvijek putujem kroza snijeg,
kroza zrak u cilik stisnut
od studeni i jarkoga svjetla
i pamtim te uspravnog
i nakon tolikih smrti
koje razdvojile su nas
da bismo se ponovno sreli.
I sjećam se voćnjaka koji odavno je rodio
trešnjama
i trave koja spremala je odar
za lišće koje poput čunova pluta
na mlakama od zlata koje
u ponoć kao da su od olova i srebra.
„Još uvijek tražim kuću
u kojoj iznova ćemo stanovati“,
ponekad si velim i pridodajem
kako bi nam sad trebalo vrijeme bez prokletstva
budući da smo se već rodili
na pogrešnom mjestu,
nakon toliko toga,
poput strijela uzalud odapetih,
u prazninu koja uvijek je mrak.
„A tko sam ja tebi?“
Neke nam stvari valja preboljeti.
Dođe mi da vam zapjevam nešto za san,
nešto čime se strah od mraka
s koljena otire kao zemlja i šljunak
nakon pada s bicikla ili koturaljki.
Dođe mi da samoj sebi kažem
više nego vama
kako valja odvratiti misli od svega što nas zakiva
u mjesto na kojem nikada nismo htjeli biti.
Hoću vam reći da
kad se sjatite
iza mojih leđa zvučite kao djeca
koja se krišom zavlače u smočnicu
po keks i pekmez od šljiva
prije objeda,
usprkos prijekoru.
Želim vas pitati zašto ste mi dopustili da odrastem
i ostarim u pretjerano zgrčenu i tužnu
čuvaricu vaših zauvijek mladih lica
i glasova koji podsjećaju
na veliki odmor ispred gimnazije,
zašto i dan-danas protrnem
kad među osmrtnicama prepoznam
sjećanja na vašu smrt.
Pa si kažem:
Bože, kako je velika ta dužnost sjećanja,
koliko je tvrdoglavo to vrijeme
koje se terijerski vrti u krug,
koje reži i šuti,
čeka da se ne slomimo.
MOJIM POGINULIM SUBORCIMA – VJEČNO MLADIMA
Sve više se sjećam,
sve manje pamtim.
Taj osjećaj kad iz praska bistre zore
uđeš u mrak kuće,
pa veliš da tražiš put do prekidača ili rolete,
a zapravo tražiš sebe u tom prostoru bez
orijentira,
pokušavaš odrediti i gdje si i kako si.
I na trenutak,
stvarno kratko
te strah preplavi
kao miris teškog jela po ulasku u kuhinju
u kojoj su bake na drva kuhale
sve što se kuha dugo,
misliš da znaš gdje si bio.
Samo misliš,
onako kako djeca misle da su stari
svi koji bi trebali prije njih otići.
A onda upališ svjetlo,
prst pronađe prekidač
i ogromni se mrak pretvori
u uzan prostor
nastanjen pokućstvom
koje ti zapravo ne treba za život.
Tako se sjećam:
na trenutke, u kratkim, oštrim fragmentima,
u treptajima razumijem sve svoje strahove
i ne osporavam ih,
jer nakratko imaju temelja.
A onda zaboravim,
krećem iznova
iz svjetla u mrak,
iz mraka u svjetlost.
I natrag. Do iznemoglosti. Do kraja.
U Bosni su i ptice drukčije,
znaš to i sam,
onako kako znaš i da puškar Matijević
nije htio Petrova sina.
Trebala bih ti možda pričati o ženama
koje onda mogle su biti samo pralje ili kurve,
o gladi i predraću
koji poput leleka u sevdalinkama uvijek navješćuju
pad velikih carstava.
Svjetlost u kuće brđana slabo prodire,
jer sve je u njih podređeno zimi i snjegovima,
tako da sam se u vječnom polumraku nadala
da zamijenit ću te novim sinom.
Želi li ponos,
kad pokopa jednog,
udovici treba novi muž,
sinove si poslije može rađati sama
da im bude na milosti.
Zato ti opraštam ako si me zaboravio,
no ne mogu si oprostiti večeri
kad krišom bih tvoje fotografije iz djetinjstva ili vandrovanja
gledala pod tinjavim žarom svijeće,
prepoznavala na njima svoje ruke i Petrove oči
i srce bi mi se zgrčilo.
Samo srce,
jer utroba je otputovala s tobom.
Žandari ginu zbog careva,
ljudi zbog usuda,
a ja sam umirala zbog drugih,
njihovih pogleda i jezika,
onako kako mnogi u gnjevu prepoznaju čast.
Uvijek je nekako prekasno
i uvijek se nekako pogubimo
čak i kad na portretima-razglednicama,
pred zidovima kuća koje još znoje zimu
pred fotografom
hinimo sabranost.
Sad znam:
nije me bilo tamo gdje me je trebalo biti.
MOJEMU DJEDU JOSIPU, SINU AGATE PAUK
Poželim ti reći kako sam siguran
da smo mogli biti sretni,
no prešućujem tu priču o propustima,
budući da znam da ćeš mi reći
da su nas iskasapili putem
i da mi nismo ništa krivi.
Znam i da bih te tad pitao
zašto smo uopće nasrtali na te njihove
sjekire i noževe.
Zašto nismo nastavili mimo njih?
Možda bih te pokušao
podsjetiti na one uvijek nekako žutom prašinom zamagljene
ljetne sumrake
iz vremena kad smo još imali izlaz samo do devet,
kad bismo navukli novu majicu,
ili obuli nove, još škripave patike,
pa u ponosu zaorali prema centru,
sigurni da propuštamo mnogo
od života koji baš nakon devet počinje bujati.
Jer nismo znali da se život zapravo drukčije propušta.
Pitao bih te sjećaš li se bicikla,
onog osjećaja kad ljeti projezdiš pokraj parka,
podigneš noge s pedala,
a zeleni te uzdah stabala zapuhne kao more u plimi.
Pitao bih te je li i tebe obuzela
ista drhtavica
kad sam te prvi put uhvatio za ruku,
kad smo se prvi put zagrlili kao sami na svijetu,
pokraj zida tvoje zgrade koja mirisala je na propadališta za klikere,
jesi li se i ti smiješila stropu
nakon prvog trenutka kad smo se jedno drugome prepustili
kao da ti se sa stropa smiješim ja ili lice Božje.
„Mogli smo biti sretni“, želim ti reći,
ostati sami s onim čime se želimo nastaniti.
Zašto smo onda u kuću pustili
sve te naoružane, gramzive, zavidne, opake,
zlurade, isprazne, bešćutne
i trpezu si posolili gorčinom?
Želim ti reći da smo krivi.
I da me je stid.
* * * *
Ivana Šojat, rođena 1971. u Osijeku, iznimna je književnica i prevoditeljica, autorica brojnih, višestruko nagrađivanih romana, kao što su Unterstadt, Šamšiel, Jom Kipur, Rogus, Ezan, Sama, te knjiga priča Kao pas, Mjesečari, Emet i druge priče, eseja, monodrame, ali i nekoliko zbirki poezije. Donosimo ciklus novih pjesama, a pritom je potrebno podsjetiti i na same pjesničke početke, na zbirku Hiperbola, jer je za taj rukopis dobila nagradu „Duhovno Hrašće“ u Drenovcima. Žiri je njezinu poeziju označio kao istraživanje modernog senzibiliteta gusto natopljenog baštinskim slojevima. Modernost je počivala na gotičko tamnoj slici svijeta. U zbirci Uznesenja bavi se potragom za unutarnjom istinom, idealizmom duha, tišinom i osamom. Posebno je pak bila zapažena knjiga Sofija plaštevima mete samoću u kojoj nalazimo pjesme s ogoljenom dušom, s lirskim junakinjama koje su unatoč svemu preživjele, bile nevoljene, druge, one koje čekaju, nesigurne, manijakalne, u panikama od potonuća, one koje skrivaju ravnodušnost, ispod maski, dok ih vrijeme nepovratno hladi i koči, pa se čini kako u svojoj narativnoj poeziji autorica kao da želi sačuvati sjećanje, traume i lomove žena, to joj je ostavljeno u amanet.
U novim pjesmama Ivana Šojat piše o vlastitoj ženskoj obiteljskoj genealogiji, te o nasilju nad ženama koje je odlično prikazano u pjesmi Bogoubojstvo. Pjesnikinju zanimaju ti brzi preokreti, od suptilnosti do nasilja, rekonstrukcija života, običaja, uz izraze koji se specifično odnose na slavonsku kuću u kojoj situira svoje lirske junake i junakinje. Te pjesme imaju dramatsku funkciju, kao da se gradacijom pojačava napetost, sve do klimaksa, do trena kad Stanko „u Ružici je ubio Boga / i ostavio je pustu bez duše“. Šojat koristi izraze koji pripadaju i narodskom govoru, ne uljepšava, ne estetizira, piše uz britku ironiju o bračnim mimikrijama i frazama, hrabro otkriva naličje obiteljskog života. I taj strašan izraz koji se koristi, ubiti Boga u ženi, nije hiperbola nego stvarnost, nakana jednog bića da istisne sve dobro iz drugog bića.
U odličnoj pjesmi Molitva poginulom anđelu zapravo je riječ o obliku dijaloga s Bogom, pjesnikinja govori i o onima koji se mole bogu za ovozemaljsko, „koji gipsane Antune mole da im pomognu / pronaći ključeve, ljubav, zdravlje“, a kroz vlastiti monolog, potom dijalog, Bog postaje onaj koji otkriva svoju ranjivost, razočaranost: „sve ste mi anđele poubijali“, misleći na čovjeka. I ta metafizika smrti i života, zrak, kroz sliku neodređenosti – jer Bog je „tu i nije“. Kroz poeziju Ivane Šojat prelamaju se slike propasti davnih carstava, bitke, kao u sjajnoj pjesmi Gergina plovdivska, ambijenti granični, surovi, žene koje su tad mogle „biti samo pralje ili kurve“ (pjesma Agata Pauk na odru), piše o sudbinama udovica, o sjeni polumraka, o odru. U tim je slikama mraka dihotomija svjetla i tame također prisutna, a mrak se upravo uspavankom pokušava odagnati.
U pjesmi Uspavanka prisutan je teret sjećanja pred kojim se grči tijelo, i slike bezazlenog djetinjstva, zauvijek mladih suboraca. Vrijeme pritom dobiva animalnu funkciju, ono se „terijerski vrti u krug, / koje reži i šuti, / čeka da se ne slomimo“. Biće kreće iz svjetla u mrak, iz mraka u svjetlost, a sjećanje se, kako ističe u pjesmi Reinkarnacija odvija u trenucima, oštrim fragmentima, treptajima u kojima, piše autorica, „razumijem sve svoje strahove“.
U odličnoj poeziji, u pjesmama koje su poput metaforičnih grozdova, bujne i dramatične, Ivana Šojat bavi se i ratovima i sudbinama, stradanjima ljudi, vlastitim precima, zadržava sjećanje, čuvajući ga u riječima, koje su, kako piše u jednoj davnoj priči Ponori: „ukrasni papir, jeftin ili bahat, u koji ono nešto što nudiš umataš trapavo ili vješto kako bi sakrio, pa podmetnuo trojanskog konja“.
825 - 23. listopada 2025. | Arhiva
Klikni za povratak