Vijenac 825

Glazba

FESTIVALI SANCTI JOANNIS NEPOMUCENI U STUPNIKU I JASKA ART FESTIVAL U JASTREBARSKOM

 

Mali festivali velikih želja

Piše Borko Špoljarić

Od Lučkog i Stupnika do Jastrebarskog područje je koje je donedavno na kulturnoj karti bilo slabo označeno. Situacija se, međutim, mijenja

Krenete li od Zagreba Starom karlovačkom cestom, prva destinacija s kojom ćete se suočiti bit će Lučko. Lučko već godinama ima reputaciju vrata prema jugu, poznatih po prometnim izvještajima i kolonama u špici sezone te malog mjesta na rubu metropole, opterećenog skladištima i prometnom infrastrukturom – koje je više točka prolaska nego odredište.

Stupnik se na Lučko nadovezuje neprimjetno. S ceste, sve to izgleda kao jedna duga, nepregledna prometna zmija. Manje pažljivom oku, novoobnovljena barokna crkva sv. Ivana Nepomuka – zajedno sa župnim dvorom, pratećim objektima i lijepo uređenim grobljem – lako će, stoga, ostati neotkrivena.


Komorni orkestar Jastrebarsko s Marcom Grazianijem i Lucijom Brnadić na Jaska Art Festivalu /
Izvor Centar za kulturu Jastrebarsko

Tu je 2024. pokrenut Sancti Joannis Nepomuceni – malen ali sadržajan festival koji vodi čembalist Franjo Bilić, a na kojemu su u svibnju nastupili Trio Seraphim, Franjo Pećarić na bisernici i Dubravko Ćepulić Polgar na orguljama te Ansambl Antiphonus. Na putu iz središta prema periferiji, Stupnik u nadolazećim godinama ima priliku potvrditi svoj kulturni potencijal i postupno mijenjati sliku o svome kraju.

Tridesetak minuta i približno jednako toliko kilometara dalje stižemo u Jastrebarsko, gdje upravo traje Jaska Art Festival u organizaciji tamošnjeg Centra za kulturu. Festival se u jaskanskoj sredini održava već osmu godinu, spajajući probrane glazbene događaje s jedinstvenim ambijentima jaskanskih sakralnih lokaliteta.

Središnji prostor događaja zauzima župna crkva sv. Nikole biskupa. Podignuta na obronku u središtu mjesta, ona dominira krajem. Njezina topla unutrašnjost pokazuje se i kao nadahnjujući koncertni prostor. Akustika u crkvi više je nego zadovoljavajuća: dovoljno je velika da zvuk zaživi čak i kod većih ansambala, istodobno i dovoljno intimna da se koncerti u njoj mogu doživjeti kao pravi koncertni obredi.

Publika u Jastrebarskom, pritom, vjerna je i mnogobrojna; odnjegovana u razumijevanju koncertnih sadržaja i informirana o pravilima koncertnog čina. Glazbena škola i čvrst amaterizam ovdje su, očigledno, dobar temelj. Kada s ceste, stoga, zakoračite u crkveni prostor, dočekat će vas dupkom puna bogomolja. Tu je 13. listopada otvoren Jaska Art Festival, koji je inauguracijskim koncertom predstavio Komorni orkestar Jastrebarsko.

Taj je orkestar prije samo dvije godine pokrenuo jaskanski glazbenik Nikola Fabijanić, ugledni saksofonist koji zajedno s Lindom Mravunac Fabijanić umjetnički vodi JAF. Sastav je utemeljen na ideji da se baza lokalnih glazbenika „pojača“ glazbenim profesionalcima iz drugih sredina. Tako iznutra orkestar osnažuje zajednicu koja motivira i lokalnu publiku, dok izvana u Jastrebarsko dovodi niz prijatelja, priznatih glazbenika, koji mu osiguravaju umjetničku snagu i kredibilitet.

Početkom 2024. orkestar je startao vrlo ambiciozno – najprije Mozartovim Rekvijemom pod ravnanjem Pavla Zajceva, a potom i nastupom sa Stefanom Milenkovićem. Ova godina otvorena je novim izazovom – Četirima godišnjim dobima Antonija Vivaldija, a sada je na JAF-u uslijedio program s djelima Vivaldija, Bacha i Mozarta.

Na tom je koncertu čembalistica Linda Mravunac Fabijanić izvela Koncert za čembalo, BWV 1052, Johanna Sebastiana Bacha, dok su violinist Marco Graziani, koji je ujedno preuzeo umjetničko vodstvo orkestra, i violistica Lucija Brnadić predstavili Sinfoniu concertante, KV 364, Wolfganga Amadeusa Mozarta.

Festival u Jastrebarskom protegnut će se ove godine na ukupno pet koncertnih večeri, sve do 9. studenoga, kada će u crkvi Majke Božje Snježne u Volavju program zaključiti novoosnovani ansambl CROmatika, koji su pokrenule violinistica Eva Mach, violistica Jasna Simonović Mrčela i violončelistica Latica Anić.

Zajedno sa svojim orkestrom, Jaska Art Festival iz godine u godinu raste, postupno učvršćujući svoju poziciju. Potencijali su, pritom, mnogobrojni, a s obnovom dvorca Erdődy, koja je upravo u tijeku, samo će se umnažati. Primjeri poput upravo održane Samoborske glazbene jeseni, koja je u pet desetljeća izrasla u respektabilan, višeslojan festivalski happening, mogu poslužiti kao uzor na koji se može ugledati.

Od Lučkog i Stupnika do Jastrebarskog područje je koje je donedavno na kulturnoj karti bilo slabo označeno. Situacija se, međutim, mijenja. Događanja poput Sancti Joannis Nepomuceni i Jaska Art Festivala, koja povezuju lokalne entuzijaste, glazbenike i publiku, pokazuju kako se i manja mjesta mogu profilirati kroz promišljenu kulturnu ponudu. Svako na svoj način, ta događanja pokazuju kako se kulturni život može dogoditi svugdje – tamo gdje postoje ljudi, volja, entuzijazam i vizija.

Vijenac 825

825 - 23. listopada 2025. | Arhiva

Klikni za povratak