Vijenac 827

Glazba

RECITAL JULIE GUBAJDULLINA U SLAVONSKOM BRODU,
22. LISTOPADA

Neuhvatljivi Sehnsucht uhvaćen glazbom

Piše Mirta Špoljarić

Julia Gubajdullina pojašnjava pojam Sehnsucht kao „neuhvatljiv buket duševnih stanja, pojam koji je nemoguće precizno prevesti ni na jedan jezik”

Bilo je pandemijsko doba kada je čovjek, silom prilika, bio intenzivnije okrenut sebi. Jedan susret s pojmom „Sehnsucht” ostao je urezan u njezinu duhu, toliko da mu se odlučila u potpunosti umjetnički prepustiti. Nekoliko godina studioznog poniranja u literaturu vodile su pijanisticu i glazbenu pedagoginju Juliu Gubajdullina do trenutka kada je vlastito proživljeno iskustvo odlučila pretvoriti u koncertni projekt Sehnsucht – u potrazi za ljubavlju. Sada ga je premijerno predstavila na gostovanju u koncertnoj sezoni Kazališno-koncertne dvorane Ivana Brlić-Mažuranić u Slavonskom Brodu.


Pijanistica Julia Gubajdullina na recitalu u dvorani
Glazbene škole Slavonski Brod  / Izvor Fotoklub KADAR SB

Kako to često biva sa složenicama iz njemačkog jezika, one nadilaze jezik i u sebi nose mnogo šire kulturološko značenje. Opisujući ga kao „srž romantizma u umjetnosti”, Gubajdullina pojašnjava ovaj pojam kao „neuhvatljiv buket duševnih stanja, pojam koji je nemoguće precizno prevesti ni na jedan jezik”. Tražila je njegov ekvivalent u mnogim jezicima i najbližu poveznicu pronašla u portugalskom konceptu „saudade”. Njezino umjetničko-istraživačko putovanje vodilo ju je u smjeru Goethea i Schillera, filozofskih rasprava o sentimentalnosti, Krležina proznog zapisa Čežnja i romana Look Homeward, Angel Thomasa Wolfea.

Mnoge poveznice prožele su koncertni program jer je Julia Gubajdullina, govoreći tijekom koncerta, zamislila svoj recital ne samo kao glazbeno, već kao šire umjetničko putovanje kroz romantičarsku ideju čežnje. Posebno mjesto zauzela je nova monografija Dora Pejačević – Životi i svjetovi Domagoja Marića koju je glazbenica postavila na svečano mjesto – notni stalak na pozornici, tik uz klavir, otvorenu i okrenutu prema publici. Upravo ova knjiga, i zapisi u njoj koji na nov i studiozan način reinterpretiraju skladateljičine „živote i svjetove”, bila joj je jedno od najvažnijih nadahnuća pri oblikovanju pijanističkog recitala.

Glazbeni dio programa Gubajdullina je osmislila kao dijalog između Schumanna, Chopina i Skrjabina s klavirskim minijaturama Dore Pejačević koje su, poput vezivnoga tkiva, vodile u svaki dio programa. Koncert je otpočela trima minijaturama iz ciklusa Maštanja, među kojima je večer simbolički otvorila, dakako, minijaturom Sehnsucht. Na njih se nadovezao prvi stavak Schumannove Fantazije u C-duru, op. 17. Minijatura Ljubice iz ciklusa Život cvijeća vezale su na sebe Chopinov Scherzo br. 2 u b-molu, op. 31. Zadnji dio programa otpočeo je izvedbom An Dich!, rijetko izvođenom minijaturom iz Dorinih Dvaju klavirskih komada, op. 44, koju je pijanistica organski spojila sa Skrjabinovim Dvjema poemama, op. 32 te poemom Vers la flamme, op. 72.

Nalazeći sadržajne i karakterne poveznice među odabranim djelima, Julia Gubajdulina gradila je program recitala koji je u postupnom, ali sigurnom crescendu rastao od duboke introspekcije ka kulminaciji u vatrenoj završnici. Njezina pijanistička gesta pokazala je širok interpretativni raspon u dinamičkom nijansiranju, tematskom fraziranju, melodijskoj protočnosti i motivskom umrežavanju. Iako su u pojedinim trenucima glasnoća ili upotreba pedala uzeli malo više maha negoli je potrebno, pijanistica je uspjela u onome najvažnijem, a to je jasno oblikovanje strukture i izvlačenja mnoštva pijanističkih boja iz svakog pojedinog djela, kao i koncertnog programa u cjelini.

U idejnom i izvedbenom smislu Julia Gubajdullina otkrila je različita lica Sehnsuchta, a pažljivim koncipiranjem slijeda glazbenih djela, protkanim govorenom riječju, pokazala je umješnost u kreiranju kvalitetnog i zanimljivog koncepta recitala za koji se nadamo da će zaživjeti na još kojoj koncertnoj pozornici.

Vijenac 827

827 - 20. studenoga 2025. | Arhiva

Klikni za povratak