Vijenac 827

Društvo

Prvi hrvatski Grand Prix u rukama Stjepka Rošina

Hrvatski grafički dizajner Stjepko Rošin dobitnik prestižne nagrade

Piše Karla Despot

Splitski grafički dizajner Stjepko Rošin osvojio je nagradu The Red Dot: Grand Prix, najviše međunarodno priznanje u području komunikacijskog dizajna, i time postao prvi hrvatski autor kojem je ta čast pripala od osnutka nagrade 1955. godine. Grand Prix dodijeljen mu je za inovativno oblikovanje zbirke Triptih na Ce

U Berlinu je početkom mjeseca ispisana trijumfalna stranica hrvatskog dizajna. Naš cijenjeni grafički dizajner, Splićanin Stjepko Rošin nagrađen je nagradom The Red Dot: Grand Prix u kategoriji komunikacijskog dizajna, najvišim priznanjem u okviru međunarodnog natjecanja Red Dot Design Award, postavši time prvi hrvatski autor kojem je kao pojedincu ukazana takva čast otkako se dodjeljuje ovo iznimno priznanje. Premda je Rošinovo grafičko oblikovanje knjige pjesama Triptih na Ce još u kolovozu ovjenčano nagradom Best of the Best, Grand Prix mu je, na potpuno iznenađenje, međunarodni žiri uručio na svečanoj dodjeli koja se održala 7. i 8. studenog u berlinskoj Koncertnoj dvorani.


Nagrađeni Stjepko Rošin / Izvor Red Dot

Kao jedno od najstarijih i najuglednijih svjetskih priznanja, obuhvaćajući širok spektar disciplina od produkt-dizajna do brendova i komunikacija, Red Dot Design Award već desetljećima djeluje poput svojevrsne okosnice vrednovanja dizajna; Grand Prix pritom je rezerviran samo za rijetka i osobita ostvarenja čija kvaliteta, kreativna izvedba i konceptualna inovativnost nadilaze uobičajene standarde. U kategoriji brendova i komunikacijskog dizajna svake se godine natječe više tisuća dizajnera, studija i globalnih agencija, a ovogodišnji su dobitnici, uz Rošina kao jedinog samostalnog umjetnika, mahom ugledne međunarodne agencije poput njemačkih TEAMBBDO i HEUREKA, američkih Work & Co i Accenture Songa te britanskog Builders Cluba  što Rošinov uspjeh, s obzirom na to da je riječ o potpuno autorskom projektu, čini još značajnijim. Kako je naveo u službenoj izjavi za Vijenac, dodijeljena nagrada ispunila ga je „silnim ponosom i zahvalnošću, posebice kada je shvatio koliko je konkurencija bila jaka pa mu ovakvo priznanje predstavlja ogroman podstreh i ohrabrenje u daljnjem radu.”


Rošinovo grafičko rješenje zbirke poezije Triptih na Ce, objavljeno u izdanju Naklade Bošković, osvojilo je članove žirija nesvakidašnjom harmoničnom isprepletenošću poetike i konceptualne jasnoće

Rošinovo grafičko rješenje zbirke poezije Triptih na Ce, objavljeno u izdanju Naklade Bošković, osvojilo je članove žirija nesvakidašnjom harmoničnom isprepletenošću poetike i konceptualne jasnoće. Središnja točka oblikovanja ugroženi je cakavski idiom Milne na Braču, kojim je autor zbirke Jerko Rošin zapisao pjesme. Stjepko Rošin pristupio joj je ne samo kao ilustrator već i suautor: knjiga nam posredstvom posebne tehnike tiskanja dopušta samo djelomično čitanje stihova dok se nalazi u sjeni. Tek izlaganjem sunčevoj svjetlosti tekst nam se otkriva u svojoj punini, pretvarajući čin čitanja u gotovo ravnopravno sudjelovanje: čitatelj postaje onaj koji „oživljava“ jezik, baš kao što je i očuvanje dijalekta u stvarnosti ovisno o njegovoj uporabi i svakodnevnom korištenju. Taj suptilni mehanizam nestajanja i pojavljivanja sadržaja nema samo ulogu vizualnog efekta već i snažnog komunikacijskog sredstva. Neutralnost korica knjige svedene na knjižničnu oznaku odraz su postupnog i sve učestalijeg zaborava dijalekta, dok višeslojno oblikovani okviri, povijesni stilovi i kolaži fotografija članova obitelji kroz više generacija upućuju na duboku ukorijenjenost jezika u život zajednice. „Dišući” u odnosu prema svjetlosti, Rošinov jedinstven koncept tako je simbolički spojio jezičnu baštinu i prirodno okruženje Milne, jednoga od najsunčanijih mjesta na Jadranu. Ne čudi, stoga, što je u dinamici nestajanja i pojavljivanja teksta i slike u ovisnosti o sunčevoj svjetlosti žiri prepoznao sugestivan komentar krhkosti nematerijalne baštine i presudne uloge zajednice u njezinu očuvanju, okarakteriziravši Rošinovo grafičko rješenje kao „poetski čin očuvanja“ te „susret čiste poezije i moći tiska“.

Osvojiti Best of the Best već je rijetka počast, no dodjela Grand Prixa, priznanja namijenjenog samo nekolicini najboljih među najboljima, vinula je Rošina na sam vrh struke. No njegov uspjeh nadilazi individualno postignuće: on pokazuje da dizajn, kada se oslanja na vizionarske koncepte i autentičnu tematiku, može postati oruđe očuvanja baštine, a time i ravnopravan sudionik svjetske scene. Izložbu nagrađenih radova moguće je razgledati u berlinskom Muzeju komunikacija do siječnja 2026. godine, u kojem hrvatski Triptih na Ce stoji uz bok najboljim primjerima svjetskog komunikacijskog dizajna.

Čestitamo!

Vijenac 827

827 - 20. studenoga 2025. | Arhiva

Klikni za povratak