Vijenac 824

Književnost, Mozaik

Osvrt na 12. Dane Ranka Marinkovića, Vis, 18‒21. rujna

Širok raspon znanstvenih tema

Piše Petra Jelača

Iz mnogostrukog rastera tema ovogodišnjih izlaganja na znanstvenom skupu vidi se kako je djelo Ranka Marinkovića uvijek vrijedna i neiscrpna tema znanstvenog proučavanja, i to u širem kulturnom kontekstu

Od 18. do 21. rujna u spomen na istaknutoga hrvatskog književnika Ranka Marinkovića u Komiži na otoku Visu održani su 12. Dani Ranka Marinkovića, bijenalna manifestacija koju je utemeljio Grad Komiža pod pokroviteljstvom Razreda za književnost Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti i Društva hrvatskih književnika. U okviru 12. Dana održan je znanstveni skup Namjene i učinci umjetničkoga stvaranja na kojemu je sudjelovalo 25 predavača, proučavatelja književnosti, kazališta, filma i glazbe. Ovogodišnji skup bio je posvećen dvjema okvirnim temama, u prvome redu namjenama i učincima umjetničkoga stvaranja u prostoru hrvatske kulture i umjetnosti od sredine 20. stoljeća do danas.


Sudionici skupa u plovidbi falkušom, tradicijskim komiškim brodom / Snimila Martina Petranović

Dani su otvoreni, tradicionalno, polaganjem vijenaca na gradskom groblju u Komiži na grobove Ranka Marinkovića i Jakše Fiamenga. Skup je svečano otvoren pozdravnim govorima u Galeriji Boris Mardešić u Komiži nakon čega je uslijedilo predstavljanje zbornika s prošlih, 11. Dana Ranka Marinkovića naslova Transgresivne poetike i prakse u stvaralaštvu Ranka Marinkovića i njegovih suvremenika (urednica Martina Petranović).

Radni dio skupa započeo je plenarnim predavanjem Ivane Žužul „Što da se priča“ o namjenama i učincima književnosti. Predavačica je u više aspekata intrigantno izložila mnogostrukost teme ovogodišnjeg simpozija kroz problematiziranje upornog ocrnjivanja humanistike u javnosti od 2000. do danas kao ekonomski i društveno neiskoristive discipline, što je vidljivo u brojnim dosad objavljenim znanstvenim studijama. Dala je pregled teorijskih tendencija i promjena u analitičko-metodološkim pristupima namjenama književnosti kroz posljednje desetljeće: od postkritike koja se obrušila na prevlast hermeneutike sumnje do propitivanja postkritike. Suočavanje tih analiza ponovno je stavilo u fokus pitanje o svrhovitosti studija književnosti kao i književnosti same.

Teme koje su izlagači iznijeli imale su zaista širok raspon. Teatrološki dio većinom se držao izravnih učinaka umjetničkog stvaranja, poput bavljenja temom artivizma i sistema tržišne legitimacije, zatim odjeka predstava dokumentarnog kazališta na zajednicu u kojoj nastaje, na primjeru grada Kotora i predstave 100% City kolektiva Rimini Protokoll. Govorilo se i o subverzivnim kazališnim manifestacijama u okviru državnih festivala, na primjeru Dana mladog teatra u okviru Dubrovačkih ljetnih igara, te učincima književnosti u dramskome djelu Espija Tomičića. Saznali smo i zašto se velikog hrvatskog i viškog autora dugo nije igralo u šibenskom kazalištu. Bilo je riječi o Peru Kvrgiću kao marinkovićevskom glumcu, ali i o zanimljivom odnosu Marinkovića kao pisca prema mještanima rodnog Visa kroz paralelu s Matom Matišićem i načinom na koji on, kao autor, tretira likove iz svog rodnog sela Ričice u Dalmatinskoj zagori.

Izlagači s filmološkim temama bavili su se opsesijom zbiljom u suvremenom hrvatskom filmu, Marinkovićevim razumijevanjem filmskog stvaralaštva, te ekranizacijom Albatrosa. Strani slavisti govorili su o Krležinu doživljaju Poljske, zatim o recepciji Marinkovića u Poljskoj, te o funkciji glazbene citatnosti u njegovim djelima. Prezentirano je zanimljivo arhivsko istraživanje o boravku Ranka Marinkovića u zbjegu u El Shattu i njegovu kulturno-prosvjetnom djelovanju u tom prihvatnom logoru. Književne su se teme doticale različitih žanrova i autora, primjerice Krležina doživljaja Poljske, zatim nadrealizma i učinaka književnosti u Baladama Petrice Keremepuha. Bliže samome autoru čije ime manifestacija nosi bila su izlaganja s temom groteske kao učinka književnog teksta, na primjeru Albatrosa, zatim kognitivnostilističko čitanje novele Zagrljaj, te zanimljiva interpretacija zbirke novela Pod balkonima i romana Zajednička kupka.

Iz mnogostrukog rastera tema ovogodišnjih izlaganja na znanstvenom skupu vidi se kako je djelo Ranka Marinkovića uvijek vrijedna i neiscrpna tema znanstvenog proučavanja, i to u širem kulturnom kontekstu. Koncepti koje je u svojim djelima zastupao šire se u različita umjetnička i književnoteorijska polja, pa ga to kontinuirano drži u fokusu hrvatskih, ali i inozemnih proučavatelja.

Izvan radnog dijela simpozija, svi su sudionici imali priliku na fascinantan način ploviti komiškim zaljevom u dvije rekonstruirane povijesne falkuše, na jedra i na vesla, bez motora, nakon čega je Joško Božanić održao predavanje o svome radu na projektu rekonstrukcije gajete falkuše pod naslovom Pohvala ruci.

Vijenac 824

824 - 9. listopada 2025. | Arhiva

Klikni za povratak