Vijenac 809

Kazalište, Naslovnica

TRI PREDSTAVE S NJUJORŠKE SCENE, ZIMA 2025.

Kazalište svijeta na rubu

Piše Mila Bulimbašić Botteri

Njujorško kazalište, barem kada je riječ o trima predstavama nezavisne scene koje sam pogledala ove zime, u potpunosti je prikaz neugodne stvarnosti koja ga okružuje i neizvjesne budućnosti koju njegovi pripadnici sa strahom iščekuju

Kazališno pismo iz New Yorka nikad nije bilo opterećenije stvarnošću, makar jedna od definicija kazališne umjetnosti jest da je ona ogledalo stvarnosti. Jer nitko ovih dana u svijetu, a pogotovo u SAD-u, ne može pobjeći od strašnih scena političkog teatra koje pratimo uživo. Stoga je posve logično kako je i njujorško kazalište (barem kada je riječ o trima predstavama nezavisne scene koje sam pogledala ove zime) u potpunosti prikaz neugodne stvarnosti koja ga okružuje i neizvjesne budućnosti koju njegovi pripadnici sa strahom iščekuju.


Sarah Street, Roger Dominic Casey
i Kate Forbes / Snimila Carol Rosegg

Distopija se događa danas

Predstave legendarne La MaMe i uglednog Irish Repertory Theatrea prikazuju živote i sudbine onih drugačijih, usamljenih, ostavljenih. Onih kojima je i dosad život bio težak, a koji strahuju da će odsad, u trumpovskom svijetu, biti nemoguć. Jer distopija se, prema njujorškim kazališnim umjetnicima događa sada.

A uprizoruje se u još uvijek postojećim kulturnim oazama poput eksperimentalnog teatarskog kluba, kako glasi službeni naziv, La MaMe u kojem sam pogledala dvije predstave – No Reservation čiji koncept, tekst i režiju potpisuje Elizabeth Hess, a izvodi je Hess Collective, te Had Enuf of the Blues, podnaslovljen kao kabare na rubu, kojim glasoviti njujorški kazalištarac Don Arrington obilježava svojih šezdeset godina scenskog djelovanja.


F. Murray Abraham u ulozi Beckettova Krappa

Baš kao i početkom 1960-ih, kada je La MaMu u East Villageu osnovala Ellen Stewart, ovaj je teatar i danas važno utočište za umjetnike koji žele raditi izvan komercijalnih i tradicionalnih okvira kazališne scene. Jednako tako, kao i prije više od šezdeset godina, čini se da prostori poput La MaMe nikad nisu bili važniji za umjetnike iz marginaliziranih zajednica, da iznose svoja djela i ideje u sigurnom okruženju. La MaMa stoga još uvijek kontinuirano ustupa svoje scenske prostore predstavama koje se bave političkim i socijalnim problemima, pitanjima identiteta, ljudskih prava, seksualnosti i borbe protiv opresije, borbom protiv rasizma, feminizmom i drugim društvenim pitanjima.

Lijek za poremećeni svijet

No Reservation Elizabeth Hess i Had Enuf of the Blues Dona Arringtona savršeno se uklapaju u program La MaMe pa će tako Elizabeth Hess u svojoj predstavi/performansu, u suradnji s drugim angažiranim umjetnicama progovoriti o patrijarhatu koji traje, a referirajući se na poznata djela poput The Dinner Party Judy Chicago, Some Living American Women Artists/Last Supper Mary Beth Edelson te scene večere iz drame Top Girls Caryl Churchill.

U No Reservation zanemarene i zaboravljene božice, koje glume Akiko Aizawa, Ninoshka de Leon Gill, Elizabeth Hess i Maya Mays, budeći se iz sna, osvještavaju neravnotežu snaga, čak i u svijetu bogova te osnažuju svoju ženstvenost, nudeći je kao lijek za ovaj poremećeni svijet na samom rubu propasti. Eventualne primjedbe na manje ili više talentirane glumice/plesačice, nadomjestit će pohvale strastvenom angažmanu i očitoj ljubavi prema kazališnoj umjetnosti i temama kojima se ovo djelo bavi. Strast i ljubav koje se čine posve logičnima za nezavisne produkcije, ali koje se u ovolikoj mjeri ipak ne vide često.



U Ne ja prema Beckettovim uputama na sceni su samo usta, kao simbol osobe koja pomoću jezika pokušava pronaći svoj identitet

Još je strastveniji Don Arrington (koji svoje godine definira – između 65 i 85, ali prema obljetnici djelovanja, reklo bi se da je bliže ovoj drugoj brojci) koji će u svom kabareu na rubu, zajedno s Louisom Bradshaw i Camille Tibaldeo, biti glas svih slomljenih, drugačijih, izrugivanih, potlačenih, zlostavljanih, bespomoćnih, tražeći zaštitu i ljubav za njih, ali i za sebe. Nikad potrebniji vapaji, zanimljivo je, u obje predstave dolaze ipak od starije generacije, koja u hrvatskom kazalištu i nije toliko prisutna na nezavisnim scenama, a vjerojatno bi baš kao i na njujorškima imala što za reći i pokazati.

Beckett na sceni

Savršeni primjer scenske magije također od glumca starije generacije prisutan je u predstavi Beckett Briefs (From the Cradle to the Grave) na sceni Irish Repertory Theatrea u kojoj je tri kratka Beckettova djela – Ne ja, Igra i Posljednja Krappova vrpca režirao Ciaran O’Reilly, a u kojoj je upravo Krappa maestralno odigrao veliki F. Murray Abraham.

Osamdesetšestogodišnji Abraham pokazao se kao savršeni odabir za umornog i propalog Krappa koji više nema nikakvih iluzija. Abrahamov je Krapp smješten u stan-kutiju, ispunjen starim, nepotrebnim stvarima, sa stolom na kojem je magnetofon s vrpcama, na samome rubu scene. Krapp je u tom prostoru ugušen stvarima koje su nekad značile život, očito već duže vrijeme bez ikakva doticaja s vanjskim svijetom. Sveden na samoga sebe, u prvom dijelu komada komunicira samo gestama, bez riječi. Nakon nekog vremena, zahvaljujući također zastarjeloj tehnologiji, magnetofonu, zajedno s mladim Krappom na vrpcama, naviru i starome Krappu riječi, sjećanja, osjećaji… F. Murray Abraham prenosi ih s lakoćom, potpuno uronjen u ulogu, kao da je posve sam, osim u tom prostoru, i u čitavom kazalištu, bez gledatelja koji gotovo nisu disali za vrijeme izvedbe. 

Na najvažnija pitanja: zašto ovaj pisac, odnosno ovo djelo i zašto sada, na koje odgovore mora znati svaki redatelj/ica pri postavljanju predstave, Ciaran O’Reilly odgovorio je: Beckett, zato što je Irac i zašto što dubinski razumije distopije. A predstava je pokazala da uistinu da nije bilo boljeg, odnosno strašnijeg vremena, od ovog našeg, za Becketta, posebno za njegova rjeđe igrana, kratka djela.

Tako u Ne ja sedamdesetogodišnja nijema žena najednom stekavši sposobnost govora, nastoji pomoću jezika shvatiti i prepričati nama i sebi samoj čitav svoj život. Prema Beckettovim uputama na sceni su samo usta, kao simbol osobe koja pomoću jezika pokušava pronaći svoj identitet. Onaj drugi koji postvaruje ženu koja govori u ovoj predstavi jest publika u tišini i mraku. Nije potrebno ništa i nitko više, sav je užas u tim ustima u mraku.

Lica u vječnom mraku

Korak dalje ide Igra u kojoj usta postaju lica. Troje protagonista, ponovno prema Beckettovoj zamisli, smješteni su u, čini se, vječnom mraku, u goleme urne, iznoseći svoje verzije iste priče, ponavljajući ih u kružnoj kompoziciji u kojoj rasplet postaje početak i tako u beskraj na koji su osuđeni.

Završni komad pripada Krappu i njegovu besmislenom životu koji je smislenim mogla učiniti jedino neostvarena ljubav. ­Krapp (na hrvatskom bi mogao biti Škovaca) odjeven je prema zamisli kostimografkinje u krpe, a kao scenski rekvizit osim papira, magnetofona i vrpci tu su i dvije banane. Njima će se pokušati ostvariti komični efekt (Krap­povim lažno odglumljenim poskliznućem na koru banane), ali bez pravog humora. Jer u Krappovu životu više ne može biti nikakvog humora, sve je postalo sivo-crno, depresivno i mračno.

Abrahamov Krapp izvorni je beketovski lik, čovjek koji je živio život bez smisla, onaj koji prezire sebe iznad svih drugih kojih više i nema. Ovaj Krapp nije komičan, već u potpunosti tragičan, kao i prostor u kojemu provodi svoje posljednje dane. Čovjek koji ne zna zašto je živio niti zašto je još uvijek tu, na vlastitu nesreću još uvijek živeći u jedinstvenom vremenu i prostoru koji je ništa. Stoga kad ode sa scene, može se umjesto sućuti osjetiti i olakšanje jer nitko ne želi Krappovo podsjećanje na to što znači biti čovjek. Pa se tako i na gromoglasni pljesak F. Murray Abraham i ostali sudionici Beckett Briefs poklone samo jednom i pobjegnu sa scene. Gledateljima ostaje nelagoda pri pogledu na živote koje žive u svijetu koji je sve više nalik Beckettovim djelima – mračan, besmislen i prazan.

Vijenac 809

809 - 13. ožujka 2025. | Arhiva

Klikni za povratak