Vijenac 808

Glazba

Jazz pedagogija u Hrvatskoj

U očekivanju Odsjeka za jazz

Piše Davor Hrvoj

Naš ugledni jazz kritičar i kroničar još jednom pokušava otvoriti temu visokoškolskog obrazovanja u jazzu u Hrvatskoj

Još prije gotovo trideset godina naš proslavljeni violinist Goran Končar iz Japana je donio vijest da je potpisana svjetska deklaracija o uvrštavanju jazza u sferu klasične glazbe, između ostalog s obrazovnim sustavom. Bio je to poticaj da se ta glazba u nacionalnim radijskim i televizijskim kućama počne tretirati kao dio ozbiljne glazbe, ravnopravno s klasičnom glazbom, ali i da sveučilišta, ona koja to još nisu, počnu otvarati jazz odsjeke pri glazbenim konzervatorijima i akademijama. Iako je otada bilo nekoliko inicijativa za pokretanje Odsjeka za jazz na Muzičkoj akademiji Sveučilišta u Zagrebu, to se još uvijek nije dogodilo. Svi su elaborati i programi dovršeni i napravljeni, zajedno s ishodima učenja i budućim projekcijama zapošljavanja, ali treba zaposliti bar osam novih profesora, što je trenutno nezamislivo velik broj jer je blokirano zapošljavanje; za prvih nekoliko godina moraju se angažirati profesori u zvanjima s okolnih jazz akademija, a oni trebaju imenovati asistente koji bi se izabrali u zvanja, što je izuzetno skup proces.

Saša Nestorović, profesor na Muzičkoj akademiji Sveučilišta u Zagrebu, uspio je u suradnji s tada zainteresiranom upravom 2014. pokrenuti četiri fakultativna predmeta vezana za jazz. Taj jazz modul uključuje predmete u dvogodišnjem programu: Osnove improvizacije, Ritam u jazzu, Osnove aranžiranja i Jazz ansambl. Iznimno je važno da se u nastavu ritma i aranžiranja, kao i klavira, uključio David Gazarov, vrhunski umjetnik i profesor.


Saša Nestorović i slavni američki trubač Wynton Marsalis na majstorskom tečaju u Kini 2024. / Snimio Igor Matković

Pod vodstvom Saše Nestorovića 22. prosinca 2016. prvi je put nastupio nakon tridesetak godina ponovno oformljeni Jazz orkestar Muzičke akademije. Koncert je održan u Koncertnoj dvorani Blagoje Bersa na Muzičkoj akademiji koja se pokazala primjerenom, osim za klasiku, i za održavanje jazz koncerata. Bio je to povijesni događaj koji je premašio očekivanja – prvi u nizu koncerata Jazz orkestra Muzičke akademije organiziran ususret budućem Odsjeku za jazz. Naime, pripreme su u tijeku, poduzimaju se razne predradnje. Projekt je pokrenut kad je Saša Nestorović, tada još docent, a danas redovni profesor, započeo s izbornim predmetom Osnove jazz improvizacije. Zanimanje studenata bilo je veliko, tako da su ubrzo s radom počeli ansambli, a naposljetku i orkestar. Djelovao je Jazz orkestar Muzičke akademije još prije tridesetak godina, pod vodstvom uglednog trubača Stanka Selaka, no tada je sudjelovalo puno vanjskih članova i gostiju. Danas ga popunjavaju isključivo studenti Akademije, a gosti se pridružuju tek povremeno, kao solisti.

Orkestar pod Nestorovićevim vodstvom nastupa dva puta godišnje, što je prilika za primjenu teorijskih znanja u koncertnom okružju, zapravo nadogradnja znanja stečenih učenjem na jazz modulu. Danas možemo procijeniti rezultate tog rada. Primjerice zapažen je bio koncert Harmonija disonance – tragom tradicijskih pjevanja koji je Jazz orkestar Muzičke akademije, u Velikoj dvorani Vatroslava Lisinskog, 2017. održao uz vokalni Ansambl Harmonija disonance. Projekt je dokumentiran na albumu u izdanju diskografske kuće Navona. Jednako su važne i suradnje s uglednim jazz glazbenicima. Primjerice 2019. je uz Orkestar nastupila glasovita američka jazz pjevačica Vanessa Rubin. Nakon prve probe s njom reakcije studenata bile su oduševljenje i nevjerica: „Ovo je bilo fantastično!“ ili „Ovako nešto nikad nisam doživio“ ili „Ona mi je promijenila život“. Jednako uzbudljivo i edukativno bilo je i na koncertu s njom.

Zanimljivo, u okviru Rock akademije u parku Ribnjak djeluje privatna srednja škola za popularnu i jazz glazbu (djelomično financirana sredstvima Ministarstva znanosti, obrazovanja i mladih), s tek nekoliko upisanih učenika godišnje. 

Odjele za jazz, ali i doktorske studije, već niz godina imaju akademije u okruženju: Graz, Trst, Klagenfurt, Beograd i Budimpešta, dok Ljubljana odnedavno ima odsjek za jazz. Mnogi istaknuti domaći jazzisti studirali su u Grazu, Trstu, Beču, no mnogi od njih nemaju diplomu kojom mogu konkurirati na bilo koji natječaj Sveučilišta jer su napustili studij ili su zadovoljili samo prvim stupnjem, tj. bakalaureatom. 

U Štipu u Sjevernoj Makedoniji možete upisati jazz saksofon i studirati kod vrhunskog saksofonista Kirila Kuzmanova, koji je prije desetak godina položio audiciju za prvi alt saksofon u Jazz orkestru HRT-a, ali nije dobio radnu dozvolu EU. Dekan spomenute akademije, jazz gitarist Antonijo Kitanovski, službeno je boravio u Zagrebu, svidjelo mu se kako se radi na jazz modulu, a rezultat je bio već drugo gostovanje Saše Nestorovića u Kini na Zhejiang Conservatory of Music, gdje je radio s brojnim kineskim studentima zajedno s proslavljenim trubačem i glazbenim pedagogom Wyntonom Marsalisom.

Dosad je održan niz predavanja, susreta i izlaganja o situaciji, od Rotary klubova sve do akademskih vijeća, no financijske su istine za sada neumoljive i neostvarive.

Vijenac 808

808 - 27. veljače 2025. | Arhiva

Klikni za povratak