Rock-portret – Willie Nelson
„Kad bi Amerika mogla pjevati samo jednim glasom, bio bi to glas Willieja Nelsona“, rekla je jednom Emmylou Harris. Teško da je moguće pronaći prikladniju metaforu za opus i značenje pjevača čije aktivnosti zahvaćaju mnogo šire područje od onog interpretativnog: kao skladatelj, glumac, društveni aktivist i pjesnik, Nelson je hodajuća definicija sveameričke ikone sa srcem „većim od Teksasa“ i svjetonazorom dovoljno liberalnim da bez ustezanja otputuje izvan matičnoga žanra – country and westerna – prema drukčijim i manje očekivanim idiomima.
Nelsonove zasluge naširoko su poznate i formalizirane. Ovjenčan je nagradom Gershwin, koju dodjeljuje američka Kongresna knjižnica, uveden je u Dvoranu slavnih country-glazbe, dobitnik je Kennedyjeva Centra za doprinos američkoj kulturi... popis priznanja proteže se unedogled. No ono najvažnije svodi se na činjenicu da je Nelson – koji je 29. travnja navršio 83 godine – tijekom šezdesetogodišnje karijere stekao trajni ugled među publikom različitih profila, afiniteta i naraštaja, utječući silno ne samo na polju countryja nego u gotovo svim segmentima popularne kulture prošlog, a djelomice i ovog stoljeća.
Uostalom, prošlogodišnja Gershwinova nagrada – dosad jedinom u rukama nekog country-umjetnika – izravno ga je nadahnula za novi studijski projekt Summertime: Willie Nelson Sings Gershwin. Ispunjen klasicima iz pera braće Gershwin, Ire i Georgea, album iznova svjedoči o Nelsonovoj vitalnosti. Njegov vokalni stil zadržao je stare kvalitete, poglavito ležernost i interpretativnu lakoću, a o eleganciji vrhunskoga pratećeg sastava izlišno je i govoriti: Summertime možda ne pripada esencijalnim izdanjima njegova nabujalog kataloga, no svejedno je riječ o savršenom (i savršeno šarmantnu) primjeru koji govori u kojoj se mjeri zamah western-swinga i vokalnog jazza mogu prožimati s countryjem, a da pritom ostane netaknuta intimnost u izvedbi i prirodna protočnost zimzelenih standarda kao što su Someone To Watch Over Me, Embraceable You ili pak It Ain’t Necessarily So.
Poput svih velikih glazbenika, Nelson veoma malo vodi računa o žanrovskim razgraničenjima. Upravo suprotno, premda je country očigledno njegova ishodišna točka i primarna strast, gotovo da nema žanra u kojemu se nije okušao. Od jazza do reggaea, od bluesa do rocka i popa, od velike američke pjesmarice do hipijevskog folka, vodila ga je samo jedna kreativna misao: istražiti sve i ostati svoj. Nije ni čudno da je popis njegovih glazbenih uzora, osim obavezne lektire Hanka Williamsa i drugih korijenskih veličina, uključivao i Sinatru, Louisa Armstronga te belgijskog jazz-gitarista Djanga Reinhardta.
Punim imenom Willie Hugh Nelson, rođen je 1933, u jeku Velike depresije u mjestašcu Abbott u srcu Teksasa. Roditelji ga rano napuštaju pa će on i sestra Bobbie odrasti uz djeda i baku koji su od sama početka poticali njihove glazbene i pjesničke ambicije. Pjevao je gospel u lokalnim crkvenim zborovima, prvu je skladbu napisao kao sedmogodišnjak, a s deset je bio angažiran u prvom sastavu. Kako su godine odmicale, sve je više živio poput uznositih marginalaca iz svojih skladbi: „On the road again / I just can’t wait to get on the road again / The life I love is making music with my friends / And I can’t wait to get on the road again…“
Cesta je, dakako, savršena country and western metafora. U grozničavoj, opsesivnoj potrebi da se ostvari na području glazbe, Nelson mijenja boravišta, od Forth Wortha u Teksasu, preko Nashvillea, do sjevernijih destinacija poput Portlanda u Oregonu. Gradio je karijeru radijskoga DJ-a, održavao nastupe u malim klubovima i usporedo s time skladao vlastitu glazbu koju su pedesetih i šezdesetih u najvećoj mjeri popularizirali drugi izvođači: Funny How Time Slips Away izvodio je, primjerice, Billy Walker, dok je besmrtnu i mnogo puta obrađivanu Crazy proslavila Patsy Cline. Svi ti neizravni uspjesi bili su tek uvertira za pravu samostalnu karijeru.
A ta je karijera uistinu profunkcionirala 1970-ih, i to kao Nelsonova spontana reakcija na uglađenu i zaslađenu produkcijsku filozofiju tipičnu za Nashville – grad u kojemu se osobenjak njegova kova slabo uklapao. Premjestivši žarište djelovanja u rodni Teksas, i shvativši kako se ranih sedamdesetih u tamošnjoj liberalnoj oazi, u Austinu, formira jezgra nove publike (koja je tradiciju bila spremna sintetizirati s novim rock- i folk-strujanjima) Nelson zapravo kreće od nule – i pogađa.
Sva filozofija novoga podžanra, odmetničkog (ili tzv. progresivnog) countryja utisnuta je u brazdama ploča koje je Nelson snimio za kratke suradnje s uglednim Atlanticom: Shotgun Willie (1973) i Phases And Stages (1974). U srcu Williejeva odmetništva ležao je, dakle, neuglađeni hard country, lišen produkcijskih artificijelnosti i dekoriran roots-rockom, western swingom, folkom i bluesom.
Pokret outlaw countryja Nelsona postavlja uz bok drugih slobodnomislećih glazbenika kao što su Johnny Cash, Waylon Jennings i Kris Kristofferson. Estetika odmetnika s jedne se strane formirala pod utjecajem rock-glazbe koja se početkom tog desetljeća prepletala s tradicionalnim country i folk elementima tvoreći – pod utjecajem Grama Parsonsa – novi pravac, country-rock. No druga komponenta još je važnija: njezina „progresivnost“ izvirala je naprosto iz njezina povratka korijenima. Kao što pokazuju Williejevi radovi iz toga vremena, a posebice konceptualno ostvarenje Red Headed Stranger, te sudjelovanje u kompilacijskom projektu Wanted! The Outlaws (iz početka 1976), riječ je doista o vraćanju izgubljene emotivne i produkcijske autentičnosti, ali i o priklanjanju rokerskom etosu u kojemu međužanrovske granice postaju smetnja, a ne znak raspoznavanja.
Tako se donedavno strogo podijeljena rock i country publika, hipiji i rednecksi – pogotovo na Jugu – pomiješala na nastupima izvođača kao što su Lynyrd Skynyrd, Lee Clayton, Townes Van Zandt, Guy Clark... U manjoj ili većoj mjeri svi su oživljavali priče o desperadosima i marginalcima te o „damama koje više vole odmetnike“, održavajući živim romantični kaubojski mit – samo ovoga puta s džointom umjesto običnom cigaretom u ustima.
Od tada do danas rijetko je čija karijera bila plodna kao Nelsonova. Njegov opus uključuje šezdeset osam studijskih albuma i dvadeset sedam kolaboracijskih projekata, a jedva da postoji segment suvremene „korijenske“ glazbe, crne ili bijele, koji u njima nije dotaknuo, ili kutak u koji makar jednokratno nije zašao.
Njegov kozmopolitski kreativni duh koji desetljećima povezuje različite točke na mapi sjevernoameričke i svjetske glazbene pozornice najjasnije se raspoznaje upravo u najmanje tipičnim ostvarenjima. Primjerice, na odličnom koncertnom albumu iz 2008, Two Men With The Blues, udružio se s crnim trubačkim jazz-majstorom Wyntonom Marsalisom. Ono što bi u drugim slučajevima rezultiralo nategnutim projektom spajanja nespojivog, ovdje pulsira prirodnom lakoćom pokazujući da je Nelson uvijek spreman reagirati na svaki unutarnji izazov. Jer, kao što je rekao u jednom intervjuu, žanrovske etikete izmišljene su samo zato da se glazba lakše može prodati.
A Willie je sve samo ne tipičan trgovac.
Klikni za povratak