Vijenac 420

Književnost

DIEGO MUŃOZ VALENZUELA, TAJNA MJESTA, PREV. ŽELJKA LOVRENČIĆ, ZNANJE, ZAGREB, 2009.

Strah, samoća, beznađe i diktatura

piše Božidar Alajbegović

slika

Sredinom prošle godine nakladnička kuća Znanje dobila je novoga, financijski vrlo moćna vlasnika (Agrokor), oformljeno je novo uredništvo (gl. ur. Davor Uskoković kojemu Zlatko Crnković pomaže u ulozi savjetnika), koje za glavni cilj ima svojim dvjema poznatim bibliotekama (Hit i ITD) vratiti čitateljsku publiku. U okviru rečenih edicija već je objavljeno desetak novih naslova, među kojima je i zbirka kratkih priča suvremenoga čileanskog književnika Diega Muńoza Valenzuele. Riječ je o 54-godišnjem autoru četiriju zbirki pripovjedaka i dva romana, dobitniku brojnih književnih nagrada i jednom od rijetkih čileanskih pisaca znanstvene fantastike.

Knjiga Tajna mjesta sadrži dvadeset i šest kratkih priča (od tri do jedanaest stranica dužine) podijeljenih u dvije skupine: priče koje problematiziraju pakao i besmisao egzistencije te sumornost života u osami i otuđenju i priče koje u osnovi imaju upozorenje na teške uvjete života i zatiranje ljudskih prava u vrijeme Pinochetova diktatorskog režima. Prvu skupinu sačinjavaju tekstovi mračne, kafkijanske atmosfere i tjeskobna ugođaja, s likovima koji se često zatječu u nadrealnim, neobjašnjivim situacijama, otuđeni i lišeni interakcije s drugim ljudima. Otklon u fantastiku pritom je blag, nastupa spontano, postupno i nježno, bez naglih rezova, a odraz je pomaknutosti junakove svijesti zbog asocijalna života u osami ili pak kao posljedica više ili manje davno proživljene traume. Među takve ubraja se potresna priča Auschwitz o starcu kojega vožnja podzemnom željeznicom vraća u prošlost te ponovno proživljava mučno iskustvo deportacije u koncentracijski logor iz naslova priče.

Zanimljivo je da se pri problematiziranju besmisla egzistencije i otuđenja autor ne zadržava isključivo u prostorima zbilje, nego se rečenom tematikom bavi i u pričama znanstvenofantastičnog žanra. Jedna od takvih, vrlo dojmljivih priča je i ona naslovljena Neonska svjetla, u kojoj pratimo čovjeka kako luta ulicama grada lišen ikakva pamćenja i znanja o samu sebi, besciljan i začuđen pred stvarima koje uočava, građevinama koje mimoilazi i ljudima koje susreće, da bismo na koncu saznali kako je riječ o robotu, androidu koji je greškom pušten u svijet bez ugrađene kartice s memorijom i bez uprogramiranih identitetskih odrednica i podataka.

No bilo da su stvarnosno utemeljene i u današnji prostor i vrijeme ambijentirane ili da je riječ o znanstvenofantastičnim konfabulacijama i projekcijama zamišljene, moguće budućnosti, sve su to priče koje u osnovi imaju podsjećanje na nestalnost ljudskih jedinki, na krhkost našeg postojanja, koje nestaje kao voda ili pijesak između prstiju. Također, tu je i stalna prisutnost izvanjske, često neimenovane i tajanstvene prijetnje i sugeriranje stalne izloženosti tuđoj prosudbi i odluci o našem bivstvovanju, sudu koji je često i ideološki uvjetovan, a izvor je neprestana straha i neizvjesnosti (npr. priča Knjižnica o profesoru kojega vlast odvodi u nepoznato, kažnjavajući ga zbog čitanja).

Većina priča za protagoniste ima osamljenike, samotnjake koji žive bez interakcije s drugim ljudima, lišeni bliskosti, pri čemu su žuđeni kontakti često u sferi nemogućeg, neostvarivog (starac što oplakuje pokojnu suprugu, ostarjeli roker koji sanjari o ženi iz pjesme Micka Jaggera, robot koji kontemplira o drugom segmentu, odnosno mogućnosti postojanja bića komplementarna njemu, s kojim bi mogao stupiti u kontakt i ostvariti bliskost). Nedostatak komunikacije uvjetuje, odnosno sužava diskursni raspon pa u pričama prevladavaju unutarnji monolozi i većinom je riječ o naraciji u prvome licu jednine, u nekoliko slučajeva u obliku dnevničkih bilješki ili epistole. No nedostatak bliskosti i komunikacije čovjeka zna odvesti u mizantropiju, na što nas autor također podsjeća u trima dojmljivim studijama karaktera trojice čovjekomrzaca – u lascivnoj priči Omnibus u svitanje pisanoj u maniri Charlesa Bukowskog te u kafkijanskoj crnohumornoj štoriji Poslijepodne u uredu i u na groteski, naturalizmu i gruboj erotici zasnovanoj priči Kao da ja to ne znam.

Jedan od vrhunaca zbirke svakako je priča Drugi segment, najduži tekst knjige u kojemu se Diego Muńoz Valenzuela bavi propitivanjem smisla postojanja, ovoga puta na primjeru robota intimno raspolućena zbog sumnji koje ga muče (a ne bi ih smjelo biti) i koje su u neprestanu sukobu s logikom računala što mu je usađena i koja ga priječi da djeluje svojevoljno. Pritom je upravo svijest o tome da je sposoban razmišljati, ali mu nije dopušteno samostalno odlučivati o vlastitim postupcima paradoks koji cjelokupno njegovo postojanje čini apsurdnim. Štoviše, podložnost osjećajima (kojih također ne bi smjelo biti) čini ga nepredvidljivim, jer njegovi sudovi ovise i o njegovu emocionalnom stanju, a ne samo o intelektu i znanju.

Kako već rekosmo, drugu, nešto manju skupinu priča čine tekstovi u kojima Diego Muńoz Valenzuela tematizira diktatorski Pinochetov režim, a među tim pričama dojmljivijima se ispostavljaju one u kojima autor poseže za alegorijom i metaforom od izravnih i doslovnih priča, koje svrhu imaju u angažiranosti, odnosno osudi režima i upozorenju na nepravde, zločine i neslobodu. U nekoliko priča iz te skupine autor varira motive sjećanja na djetinjstvo i rekonstrukciju dječjeg, zaigranog i maštovitog pogleda na svijet kako bi oprekom između dječje zaigranosti i nevinosti i grube stvarnosti života u uvjetima represivnog režima apostrofirao osudu diktature. A od nje netko spas pronalazi u bijegu, a netko čak i u ludnici, kao jedinoj oazi slobode u potresnoj priči Prijeći ulicu, čiji naslov izražava pripovjedačevu dvojbu, nedoumicu da li da i sam odustane te egzil pronađe na tom slobodnom teritoriju (iako zatvorena tipa).

Konačno, tražimo li zamjerku knjizi, pronaći je možemo na samoj naslovnici (premda ne i na stranicama), čiji dizajn, otvorenom, vedrom, žutom bojom te humornom stripovskom ilustracijom nije u skladu sa strahom, samoćom, beznađem, egzistencijalnim besmislom i političkom strahovladom kao glavnim temama kojima se autor bavi u svojim lucidnim i vrlo dojmljivim pričama.


Vijenac 420

420 - 8. travnja 2010. | Arhiva

Klikni za povratak