Vijenac 343

Kazalište

KAZALIŠNI GLOBUS

Umišljeni bolesnik protiv Leara

Umišljeni bolesnik protiv Leara

slika

Moskva Zlatna maska, najveći ruski festival, prošla je u znaku dominacije jednog redatelja: Sergej Ženovač, poznati pedagog i redatelj, ove je godine dobio nagradu u sve tri glavne dramske kategorije. Njegov je Umišljeni bolesnik najbolja velika predstava, dok je Obitelj u opadanju nastala prema tekstu Leskova najbolja u kategoriji malih predstava, a nagrađena je i kao najbolja režija na festivalu. Moskovske kritike duboko se dojmio i Dodinov Kralj Lear u produkciji petrogradskoga Malog kazališta, u kojem je za naslovnu ulogu David Borovski nagrađen kao najbolji glumac. Taj reducirani Lear nema ničega suvišnog, a troipolsatna produkcija očarala je Moskvu. Nagrade je ipak odnio Ženovač.


Mladi gnjevni dramatičari

slika

New York Američko kazalište još očekuje pravi kazališni odgovor na rat u Iraku i njegove posljedice po američko društvo i svijet. Iako su scene u posljednjih nekoliko godina i ovdje kao i u Londonu pune političkih sadržaja o iračkom ratu, prave drame još nema. Naoružani i goli u Americi kazališni je program kratkih drama mladih pisaca održan u dvije večeri, koji je odlučio pokazati kako mladi američki dramatičari gledaju na posljedice onoga što se događa daleko na istoku, ali bitno određuje američko društvo. Pa iako je desetak drama pokazalo razne pristupe problemu, malo je njih zaista zainteresiralo publiku i kritičare, koji uvijek traže nove talente. Mnogo je tu bilo mladenačkog i nedorađenog osvrtanja u gnjevu bez pravih dramskih rezultata, a komad koji se svih najviše dojmio jest Heroj Deirdre O'Connor, mlade pjesnikinje. Drama govori o odlasku mlade žene u nepoznato, ali se na kraju pokaže da nije riječ o odlasku u rat, nego u – iskustvo Big Brothera. Najmanje politički komad pokazao se najboljim na političkom minifestivalu.


Presudite premijeru

slika

London Dokumentarna politička drama londonskim teatrom vlada već neko vrijeme, a sad je dobila novu dimenziju. Called to Account Richarda Nortona Taylora, premijerno izvedena prošloga tjedna u kazalištu Tricycle, koje sustavno promovira dokumentarnu dramu, govori o Tonyju Blairu i njegovoj ulozi u iračkom ratu. No, za razliku od dokumentarizma ostalih londonskih pozornica, u ovoj produkciji konačnu riječ ima publika, koja nakon što je čula argumente za i protiv donosi završnu odluku: je li britanski premijer kriv ili nevin zbog toga što je Englesku uveo u krvavi rat. Odluka brojne publike, jer dobar je dio predstava rasprodan i prije premijere, ne obvezuje jasno, premijera, ali mu vjerojatno nije ni ugodna, kažu prvi rezultati glasanja.


Klaunovi na postdiplomskom

slika

Pariz I dok Amerikanci i Englezi politiziraju na sceni Francuska sprema drugu vrstu revolucije. Napomena iz cirkuskih redova da se klauni rađaju, a ne školuju, nije pokolebala francusko ministarstvo prosvjete da odobri otvaranje prvoga postdiplomskog studija klaunerije u Lyonu sljedeće jeseni. Cirkus je od prije nekog vremena na velika vrata ušao u kazalište i prihvaćen je u njemu kao legitimni scenski oblik, a sad nam i klaunovi stižu u službeno kazališno društvo, što definitivno ukida podjelu na visoke i niske žanrove, ozbiljnu scensku umjetnost i neozbiljne klaunove, žonglere i akrobate. Umjetnost klauna kao studij primit će petnaest studenata ove godine, a vjerojatno će postati tradicionalan. No, ako mislite da su kolegiji bacanje pite u lice ili kreveljenje, prevarili ste se, među brojnim predmetima nalaze se i sociologija, antropologija i – ekonomija. Na kraju, ti će doktori klaunerije ipak morati nekako i preživljavati, a ekonomska znanja tu bi im mogla pomoći.


Jasen Boko

Vijenac 343

343 - 26. travnja 2007. | Arhiva

Klikni za povratak