Vijenac 288

Glazba

CD JAZZ: ELLIS MARSALIS, THE CLASSIC, BOPLICITY

Putokaz užitku

CD JAZZ: ELLIS MARSALIS, THE CLASSIC, BOPLICITY

Putokaz užitku

Prezime Marsalis dobro je poznato jamačno i onima koji nisu odveć zainteresirani za jazz, i to nedvojbeno zahvaljujući iznimnu trubaču svjetskoga glasa, Wyntonu Marsalisu. To u jazzu vrlo važno prezime dolazi iz kolijevke jazza, New Orleansa, i to od pijanista, skladatelja i istaknuta jazz-pedagoga Ellisa Marsalisa, Wyntonova oca i učitelja, ali i oca još trojice sinova džezista; danas već afirmirana tenor-saksofonista Brandforda, trombonista Delfeaya i najmlađega, bubnjara Jasona.

Ellis Marsalis, uz poznata trubača Wallacea Davenporta, sedamdesetih i osamdesetih godina bio je zbog svojih modernijih shvaćanja jazza dislociran od velikog broja raznih New Orleans- i pretežito glazbeno-turističkih Dixieland-sastava iz Bourbon Streeta i legendarnog Prezervation Halla. Sa stasanjem nadarenih sinova, Ellis Marsalis postaje poznatiji kao njihov otac nego kao jedan od važnih džezista New Orleansa i pedagoga koji je uz potomstvo odgojio i nekoliko drugih istaknutih glazbenika jazza, kao što su trubač Terrence Blanchard, pijanist i vokalist Harry Conick Jr., Marlon i Kent Jordan te još neki.

STANDARDI I AUTORSKI RADOVI

Marsalisa seniora širi krug ljubitelja jazza neopravdano slabije pozna, te valja svakako poslušati disk The Classic, koji je Ellis Marsalis ostvario s kvartetom, u kojem su uz njega svirali moderni saksofonist Nathaniel Perrilliat, kontrabasist Marshall Smith i bubnjar James Black. Taj CD objedinjuje Marsalisovo djelovanje, zabilježeno i dakako pročišćeno s vinilskih LP-ploča The Monkey Puzzle i Gumbo iz niza New Orleans Jazz Heritage. Program je sastavljen od jedanaest izvedbi i započinje jazz-valcerom Jamesa Blacka Monkey Puzzle, a odmah se nastavlja temom istog autora Whistle Stop.

Na disku se i Marsalis predstavlja kao autor triju originalnih skladbi, baladom After te svingerskim temama 12’s It i Swinging At The Heaven. U svima ga upoznajemo kao instrumentalista čista udarca, logičnog improvizatora, kojem utjecaji be-bopa nisu bili strani, te kao interpreta koji svira u maniri vodećih američkih pijanista mainstream-jazza. Marsalis senior bio je sve vrijeme svjestan činjenice da djeluje u jaku glazbenom središtu tradicionalnoga jazza, te se morao okružiti nekolicinom istomišljenika. Jedan je od tih bio moderni saksofonist Nathaniel Perrilliat, napisavši za kvartet svingersku temu Little Joy, u kojoj se kao solisti predstavljaju i ostali članovi kvarteta, kontrabasist Marshall Smith te u chase-korusima s glasovirom i saksofonom i bubnjar James Black.

Kao iskusan jazz-glazbenik Ellis Marsalis u svom relativno skromnu diskografskom opusu ne zanemaruje ni jazz-standarde, od kojih na disku The Classic u vrlo dobrim izvedbama slušamo tri. Tu valja ponajprije pozornost usredotočiti na interpretaciju Kernove melodije All The Things You Are, izvedene u neuobičajeno sporu tempu, potom na klasičnu baladu Theloniousa Monka Round About Midnight s uvodom Marsalisova glasovira, dok program diska zaključuje efektna izvedba poznate Gillespieove teme Night In Tunisia s naglašenom ulogom tenor-saksofona Nathaniela Perrilliata i njegovih konverzacija s bubnjarom Jamesom Blackom, a u kojoj se kao solisti predstavljaju svi članovi Marsalisova kvarteta. Današnje generacije slušatelja jazza upoznate s djelovanjem braće Marsalis neka se, poslušavši disk The Classic, upoznaju i s djelovanjem njihova oca Ellisa, spiritusa movensa, koji je svu četvoricu nadarenih sinova usmjerio i lansirao u sferu istinskoga jazza.

Mladen Mazur

Vijenac 288

288 - 17. ožujka 2005. | Arhiva

Klikni za povratak