Vijenac 276

Film, Glazba

NORMALAN (THE NORMAL), JANE ANDERSON, 2003.

Smirivanje hormona

Redateljica, za razliku od svoga protagonista koji se počinje prerušavati, ne shvaća transseksualnost samo kao ekshibicionizam, nego kao zov iznutra, a ljubav (pogotovo u tim godinama) više kao osjećajni nego tjelesni odnos

NORMALAN (THE NORMAL), JANE ANDERSON, 2003.

Smirivanje hormona

Redateljica, za razliku od svoga protagonista koji se počinje prerušavati, ne shvaća transseksualnost samo kao ekshibicionizam, nego kao zov iznutra, a ljubav (pogotovo u tim godinama) više kao osjećajni nego tjelesni odnos

Iako su transseksualci u mnogim društvima još stigmatizirana ljudska manjina, sred novije navale queer filmova taj se sindrom barem riješio reputacije teme koja postaje važna samo kada se seciraju društveni tabui, a pritom se marginaliziraju sve druge, osobito psihološke nuspojave s kojima se ta populacija suočava. Problem je složeniji ako se s pravim (spolnim) identitetom ozbiljno sretnemo u dobi kada se to više ne očekuje, a može pogoditi mnogo više onih (i intimno važnih) drugih.


slika

Čini se da je svega toga bila svjesna i američka redateljica Jane Anderson kada je pisala dramu po kojoj je 2003. režirala i televizijski film Normalan. U njezinu je središtu uredna obitelj sredovječnoga tvorničkog radnika s američkog Srednjeg zapada, koji usred svoga srebrnog pira, probudivši se iz iznenadne nesvjestice, odluči napraviti oštar rez u spolnome životu.

Naizgled normalan muškarac, dobar i bogobojazan muž i otac (Tom Wilkinson), povjerava očigledno privrženoj supruzi (Jessica Lange), djeci i mjesnom pastoru, da u njegovu tijelu već dugo čuči zarobljena žena. Sada je odlučio otvoriti kavez i pustiti je van, odnosno, promijeniti spol.

KRAJ JEDNE I POČETAK DRUGE DRAME

Jane Anderson dramaturški ekonomično postavlja problem koji ta odluka podrazumijeva: priznanje znači svršetak njegove velike unutarnje drame (koju samo možemo zamišljati), ali početak bračne, obiteljske i društvene, odnosno, emotivne (kojoj svjedočimo). Supruga je pogođena jer osjeća da joj je cijeli brak bio laž te ga izbacuje iz kuće. Sin je muški zgađen, a kći adolescentica (koja je baš dobila prvu mjesečnicu) iznenađena. Istodobno, on osjeća snažnu potrebu da svoju odlučnost i novu spolnost, prije hormonske terapije i operacije, što prije eksplicira pred zajednicom i novim izgledom (odjećom, frizurom, ženskim mirisima), a sve to unosi nemir i sablažnjava provincijsku sredinu. Pritom, najveći je problem (i lika i fabule) kako suprugu (u menopauzi), koja smatra da vagina služi samo za jednu stvar (pa ga uvrijeđena i prevari), uvjeriti da je želi i može voljeti bez muškoga spolovila, a pritom biti i ostati normalan čovjek.

U sputavajućem, televizijskom (dramskom) formatu s natruhama kazališne mizanscene, kaneći se medicinskih tumačenja, a s umjerenim dozama humora, Jane Anderson hoće pokazati kako je sve to i moguće. Dakako, mnogi ni njoj ni glumački uvjerljivoj Jessici Lange (ovdje izrazito ispravne orijentacije), neće povjerovati, jer ne vjeruju da transseksualci mogu biti i izgledati kao normalni (ljudi). No, redateljica, za razliku od svoga protagonista koji se počinje prerušavati, ne shvaća transseksualnost samo kao ekshibicionizam, nego kao zov iznutra, a ljubav (pogotovo u tim godinama) više kao osjećajni nego tjelesni odnos. Prionemo li uz tu, čini se, ipak žensku filozofiju, potkrijepljenu satiričnim prikazom normalnoga svijeta u kojem luduju svačiji hormoni, odgledat ćemo bez obveze, uzrujavanja i nepotrebna skanjivanja film Jane Anderson i nastaviti prijateljski razgovarati s pomalo čudnim susjedom s damskim naušnicama.

Diana Nenadić

Vijenac 276

276 - 30. rujna 2004. | Arhiva

Klikni za povratak