Vijenac 265

Kazalište

TEATROSKOP

Kralj umire u HNK Habunek

TEATROSKOP

Kralj umire u HNK Habunek

slika

Druga scena Drame Hrvatskoga narodnoga kazališta u Zagrebu, nakon Dvije Tene Štivičić, 29. travnja nastavlja ovosezonski niz uprizorenja komada Eugenea Ionesca, apsurdista koji je ove sezone pravi hit domaćih pozornica. U Kulturnom centru Peščenica, ili KNAP-u (Kazalištu na periferiji) redatelj Lawrence Kiiru priprema ipak nešto drukčijeg Ionesca, dramu Kralj umire, sa zanimljivom podjelom. U prijevodu Vlade Habuneka, predsmrtno svođenje računa kralja u naslovnoj roli igra Žarko Potočnjak, dok su ostale uloge podijelili Ivana Boban, Ana Begić, Ecija Ojdanić, Vanja Matujec, Olga Pakalović, Franjo Kuhar, Ognjen Vučinić i Borna Šercar. Scenografija Zlatka Boureka i glazba Igora Savina dodatna su preporuka za ovu predstavu.

Međunarodni festival malih scena u Rijeci

Jedanaesto izdanje jednog od najzanimljivijih kazališnih festivala u Hrvatskoj selektor Hrvoje Ivanković u cijelosti je posvetio istočnoeuropskom kazalištu i to predstavama redatelja mlađe ili srednje generacije, s tek nekoliko vrijednih izuzetaka. U službenom dijelu programa, dakle u konkurenciji za brojne nagrade ovoga festivala tri su domaće produkcije: Sartreova Iza zatvorenih vrata u režiji Renea Maurina i produkciji riječkog HKD Teatra, ujedno i organizatora festivala malih scena, koprodukcija Tetara EXIT i osječke Neovisne umjetničke scene Barutana To samo bog zna u režiji Saše Anočića i produkcija Zagrebačkoga kazališta mladih Naš grad Thorntona Wildera u režiji Renea Medvešeka, koja će festival i otvoriti na Dan grada Rijeke 3. svibnja.

Pored tih domaćih predstava, riječka će publika imati prilike vidjeti reprezentativan izbor kazališta iz Mađarske, Poljske, Slovenije, Bugarske, Srbije i Crne Gore te Ruske Federacije. Bit će tu i poneki stari gost, poput redatelja Dejana Mijača i spisateljica Biljane Srbljanović, s predstavom beogradskog Ateljea 212 Amerika, drugi dio, koja govori o SAD-u nakon 11. rujna u prepoznatljivom rukopisu autorice Porodičnih priča i Supermarketa. Slovensko kazalište ovoga puta predstavljaju dvije manje kuće iako su ponovno u igri poznata imena. Iz Maribora dolazi Slovensko narodno gledališče s ljudožderskom dramom Nickyja Silvera Debeli muškarci u suknjicama koju je režirao Samo M. Strelec i Mestno gledališče Ptuj s Baltimorskim valcerom Paule Vogel u režiji Tomija Janežiča.

U zvijezde ovogodišnjih Malih scena ubraja se i mađarski autor i redatelj Béla Pintér, koji posljednjih godina niže uspjehe spojem suvremene režije i folklornih elemenata. Predstava Bolnica Bakony iz 2000, koju je Pintér režirao prema vlastitom tekstu, bavi se posljednjim trenucima umirućeg otpadnika, čije halucinacije odvode publiku na duhovito i gorko istraživanje odnosa pojedinca i društva na koje je osuđen.

Najpoznatiji gosti ostavljeni su za sam kraj festivala — iz Sofije dolazi čuveni Novi dramski teatar Suze i smijeh s predstavom Gledaloto ili vječita balkanska krčma, groteskni bugarski Amarcord u režiji Boika Bogdanova. Ovogodišnji Međunarodni festival malih scena u Rijeci zatvorit će 9. svibnja, kao i prije nekoliko godina, moskovski Teatar na Taganki s komadom Petera Weissa Marat i Markiz de Sade u režiji legendarnog Jurija Petroviča Ljubimova.

Shopping & Fucking u Teatru &TD

slika

Iako je zamah nove europske drame već pomalo na izdisaju, hrvatsko kazalište odrađuje dugove suvremenosti, pa tako nakon prvog uprizorenja Sarah Kane u neovisnoj produkciji, na red dolazi i kultni tekst Marka Ravenhilla Shopping & Fucking i to u produkciji zagrebačkog Teatra &TD. Riječ je o prvom konkretnom potezu novog ravnatelja Damira Mađarića koji će i režirati Ravenhillovu brutalnu dramu o suvremenoj potrazi za identitetom generacije izgubljene u bogatstvu potrošačkog društva. Komad je prevela Tanja Novak, dramaturg na predstavi je Lidija Zozoli, a scenografiju i glazbu potpisuju Tomica Hrupelj i Igor Karlić. U prvoj hrvatskoj izvedbi legendarnog teksta devedsetih igraju Zrinka Cvitešić, Luka Dragić, Milivoj Beader, Ivan Ivanko i Franjo Dijak. Datum praizvedbe je 7. svibnja.

Kad se mi mrtvi pokoljemo u Kerempuhu

slika

Nakon iznimnog uspjeha prvijenca Komšiluk naglavačke u produkciji riječkog HNK, mlada dramatičarka Nina Mitrović napisala je i svojevrsni nastavak Kad se mi mrtvi pokoljemo, premijeru kojeg Satiričko kazalište Kerempuh najavljuje za 8. svibnja. I nastavak je podnaslovljen slice of life, a režiju ponovno potpisuje Saša Anočić. Postupkom sličnim onome u spomenutoj uspješnici, i ovdje su likovi paradigmatski za hrvatsku stvarnost, iako se nalaze s druge strane ovozemaljskog. Međutim, ni s druge strane oni ne mogu bez nasljeđa zbilje koja ih određuje, pa se sukob koji ih je i doveo u zagrobno ponavlja u srazu socijalnih i političkih grupacija ili jednostavno asocijalnih osobnosti. Zagrobne likove ovog hrvatskog sabirnog centra igraju zvijezde kazališta Kerempuh i ništa manje važni gosti: Bojan Navojec, Tarik Filipović, Mario Mirković, Edo Vujić, Branka Trlin, Vlatko Dulić, Anita Matić, Nina Erak-Svrtan, Duško Gruborović, Rene Bitorajac, Kostadinka Velkovska i Hrvoje Kečkeš. Glazbu potpisuju Zvonko Presečki, Mario Mirković i Saša Anočić, a scenografiju Željko Zorica.

Igor Ružić

Vijenac 265

265 - 29. travnja 2004. | Arhiva

Klikni za povratak