Vijenac 265

Kazalište

Viktor Ivančić, Predrag Lucić, Boris Dežulović, Feral Tribune Cabaret, Putujući teatar Hasije Borić, red. Tanja Miletić Oručević

Gorki vremeplov

Ako je gledatelj »Feralov« vjernik, predstava će mu biti putovanje u prošlost, sentimentalno i gorko, poput nekadašnjih kinožurnala

Viktor Ivančić, Predrag Lucić, Boris Dežulović, Feral Tribune Cabaret, Putujući teatar Hasije Borić, red. Tanja Miletić Oručević

Gorki vremeplov

Ako je gledatelj »Feralov« vjernik, predstava će mu biti putovanje u prošlost, sentimentalno i gorko, poput nekadašnjih kinožurnala

Nakon svakoga sukoba glavno je i rijetko kad u potpunosti odgovorivo pitanje koliko treba oprostiti ili barem zaboraviti, a koliko se pak ne smije prepustiti zaboravu i, možda ne baš odliti u bronci, ali barem opisati i zapisati. Istim se pitanjem ti prostori bave ne samo od devedesetih, jer su se time manje ili više uvijeno bavili i prije, tako da se uglavnom kao najveće nacionalne svetinje čuvaju pokolji, paradoksalno, uglavnom pripadnika vlastitoga plemena, a ponekad i drugih. Tijekom devedesetih neki su to znali, a drugi naučili skupocjenom metodom vlastite kože, kako to kaže jedan od onih koji se također ne može osloboditi svoje, i naše, prošlosti. Ostali su pak iz raznoraznih, generacijskih, zemljopisnih i ostalih razloga, koji su uglavnom puka slučajnost, to naučili čitajući »Feral Tribune«. Utoliko, recimo, ne vole kad najuspješniji hrvatski dramski pisac u monodrami za svoju suprugu izjednačava »Hrvatsko slovo« i »Feral« kao dva od normale jednako udaljena žutila, samo s različitim predznakom.

Lokalne teme, globalni principi

Hasija Borić, bosanska glumica koju hrvatska publika poznaje iz brojnih sezona u splitskom HNK te zagrebačkom Teatru u gostima i Teatru &TD, preuzela je tekstove Viktora Ivančića, Predraga Lucića i Borisa Dežulovića iz satiričkoga dijela splitskoga tjednika i napravila Feral Tribune Cabaret kao svojevrstan oproštaj od domovine, onakve o kakvoj je čitala u doba dok je izbjegličku sudbinu odrađivala u Beču, ali i kao pozdravni govor pri povratku. Sama tvrdi da je prenošenjem na pozornicu, kako kaže, najetičnije novinarske priče o Bosni i Hercegovini, željela učiniti nešto za domovinu, jer je velika većina, iako ne i cjelokupan tekst, iskorišten u predstavi, tematski vezan uz susjednu državu. Iznimke, kao što su bivši predsjednici ili ministrice prosvjete i športa, povezani su pak s BiH sami po sebi — neki pretenzijama, a neki podrijetlom.

U sat vremena predstave, pored hrvatskih, pozornicom defiliraju i bošnjački i srpski grešnici, od velikih vođa i ustavotvoraca do bezimenih izvršitelja kojima su oni prvi stavili riječi u usta, tek misao ili dvije u pamet i nož u ruku. I svi zapravo pjevaju istu pjesmu o tri konstitutivna naroda i svakom je onaj njegov, kao i u Orwella, konstitutivniji od drugih. Hasiju Borić i sve njezine likove režijski je posložila Tanja Miletić Oručević, naizgled ne odveć promišljenim redanjem monologa i plesno-pjevanih točaka. Pokušaj iskoraka iz poznate sheme pokušaj je interakcije s publikom i suigra s Ibrahimom Alibegovićem, multinstrumentalistom, koji je osim za pratnju zadužen i za sveukupnu podlogu predstave.

Najteži glumački ispit

Navodno je monodrama najteži žanr, pravi glumački ispit koji polažu samo najbolji. Ako je monodrama začinjena i kabaretom, stvar se dodatno komplicira, a ako je i taj kabaret onaj pravi, dakle satiričan i kritičan, a ne puka vodviljska revija, riječ je o formi na kojoj padaju i najveći, ma kako namjere bile plemenite. Upravo se to dogodilo Hasiji Borić u Feral Tribune Cabaretu, predstavi koja je samo mjesec i pol nakon sarajevske premijere imala i malu turneju po Hrvatskoj. Zagrebačko gostovanje u Teatru Exit kao da je Hasiju Borić zateklo nespremnu, što se vidjelo i čulo u neujednačenu tonu predstave, skokovitoj i prenaglašenoj dinamici karakternih izmjena te sporadičnoj pomoći šaptača. Ipak, može se reći da je »Feral« imao više sreće s ovom inscenacijom nego s nemuštom Bilježnicom Robija K.

Ukratko, ako je gledatelj »Feralov« vjernik, predstava će mu biti putovanje u prošlost, sentimentalno i gorko, poput nekadašnjih kinožurnala. Neredovitim čitateljima novina koje su bile jedini trag svjetla u mraku ratnih devedesetih, Studio Viva Ludež nudi dovoljno razloga za smijeh i bez predznanja. Taj je smijeh opor jer je rezultat prepoznavanja, onoga što je bilo i što — nije prošlo.

Igor Ružić

Vijenac 265

265 - 29. travnja 2004. | Arhiva

Klikni za povratak