Vijenac 261

Film

Odmetnuta porota (Runaway Jury), red. Gary Fleder, SAD, 2003.

Kupovanje pravde

Odmetnuta porota film je o manipulaciji i pokazuje koliko je tanka granica između pravde i pravičnosti. Istodobno, on je i lekcija o funkcioniranju pravnoga sustava koji nije ništa bolji od ovog našeg, samo je neusporedivo brži i efikasniji

Odmetnuta porota (Runaway Jury), red. Gary Fleder, SAD, 2003.

Kupovanje pravde

Odmetnuta porota film je o manipulaciji i pokazuje koliko je tanka granica između pravde i pravičnosti. Istodobno, on je i lekcija o funkcioniranju pravnoga sustava koji nije ništa bolji od ovog našeg, samo je neusporedivo brži i efikasniji

»Suđenje je odveć važna stvar da bi ga se tek tako prepustilo odluci porote«, kaže Gene Hackman u ključnoj sceni filma. Ovaj film sudski je triler o manipulaciji porotom, čija odluka na suđenju može imati dalekosežne političke, ekonomske i pravne posljedice. Beskrupuloznom političkom savjetniku i odvjetniku koji zastupa moćni konzorcij Rankinu Fitchu (Gene Hackman) osnovna je zadaća pridobiti naklonost porotnika ne bi li donijeli oslobađajuću presudu u procesu u kojem udovica ubijenoga službenika okrivljuje za muževu smrt moćne trgovce oružjem. No u igru posve neočekivano ulaze lokalni prodavač videoigrica i njegova pomoćnica (John Cusack i Rachel Weisz) ucjenjujući Fitcha i otimajući mu glasove porotnika...

Sudska drama

Grishamov triler istoimenoga naslova čekao je sedam godina na filmsku verziju, a sudeći prema rezultatu dobio je solidnu ekranizaciju. Gary Fleder neznatno mijenja predložak i pretežno se drži žanra sudske drame, tek povremeno pretjeravši s vizualnom ekspresivnošću i trilerskom dinamičnošću, zbog čega film, jednostavno rečeno, pati od viška kadrova. Darovit za izbor pravih glumaca i suvislo pripovijedanje, Fleder je ipak prilično nemiran redatelj i nemalu broju gledatelja njegov dinamičan, vizualno dopadljiv, ali i dosta kaotičan i nemaran, redateljski rukopis bit će vjerojatno zamoran. Uspjeh pri stvaranju suspensa može se, kako se čini, prije pripisati kvalitetnom književnom predlošku negoli osobitom smislu za kreativnu razradu scenarija. Stoga je Odmetnuta porota više triler nego sudska drama, dinamičnije režiran nego što treba, a nešto manje precizan kad priča zahtijeva statičnost ili dubinu. Ono što Flederu svakako uspijeva upravo je pretvaranje sudske drame u politički triler.

Naime, u američkom pravnom sustavu porota igra vrlo važnu ulogu. Porotnici se nasumce biraju iz popisa birača i obvezni su, kad ih sud pozove, ispuniti građansku dužnost, prisustvovati suđenju i donijeti odluku. S druge strane, hrvatski sudovi negostoljubivo su mjesto s milijun neriješenih slučajeva i hipotekom apsolutne neučinkovitosti, a rijetko vježbalište demokracije sudjelovanjem građana. Stoga fascinira broj sudskih drama koji se godišnje snimi u Americi, a još više broj gledatelja u domaćim kinima koji su spremni platiti ulaznicu za film toga žanra, svjesni da domaću sudsku dramu ne bi gledali ni u ludilu jer najčešće u zbilji u njoj sudjeluju. Politički kontekst Flederova filma važan je jer zadire upravo u to bolno mjesto demokratske procedure: manipulaciju porotom i kupovanje glasova flegmatičnoga građanskog tijela koje bi radije bilo doma s obitelji nego u sudnici. Tehnološki savršen centar (poput onoga kakav neprekidno viđamo u Dosjeima X) iz kojeg Fitch izabire slučajne porotnike, a zapravo one za koje je uvjeren da će glasati u njegovu korist, nije paranoidna fikcija, nego zbilja. Kupovanje glasova i prijetnja porotnicima prvi je put eksplicitno izražena u filmu ovakve vrste te bitna zato jer dotiče jednu od američkih svetinja, a to je nezavisno i nepristrano suđenje. Paradigmatski lik lukava i spretna Johna Cusacka, koji se uvuče u porotu ne bi li njima manipulirao u svoju korist (isprva zbog novca, a poslije i zbog moralne zadovoljštine) u osnovi je negativan, dok je odvjetnik tužiteljice jedina više-manje idealistička figura u filmu (solidni Dustin Hoffman). Završetak drame nudi tek gorku satisfakciju, no bez hepienda u Hollywoodu je gotovo nemoguće snimiti film.

Pozitivni negativac

Odmetnuta porota solidno je ostvarenje iz bestselerske radionice Johna Grishama, ali isto tako i solidan film koji bi ponajprije mogao zainteresirati gledatelje dinamičnom radnjom, donekle provokativnom tezom, ali i dobrim glumačkim ostvarenjima. John Cusack vrlo je dobro pogodio pravu mjeru šarma i ozbiljnosti, pronicavosti i duhovitosti, a partnerica mu Rachel Weisz ubuduće će vjerojatno tipovati na uloge u ovakvim žanrovima. Dustin Hoffman pokazuje da je i uz minimalnu gestu moguće usredotočeno odglumiti odvjetničku dobričinu. Nevjerojatno kako Gene Hackman uvijek uspijeva u ulozi pozitivnog negativca i kako se njegov tip uloge koju nije mijenjao od zlatnoga doba svoje karijere i danas posve solidno snalazi u tom žanru. Fleder je stoga solidno obavio posao, no da je više ustrajavao na političkom kontekstu i koncentriranijoj režiji, postigao bi još bolji efekt. Pretjerana dinamičnost, često nemarno raskadriranje ili u pojedinim kadrovima potpuno nepoznavanje pravila rampe u osjetljivijih bi gledatelja moglo izazvati morsku bolest. Odmetnuta porota film je o manipulaciji i pokazuje koliko je tanka granica između pravde i pravičnosti. Istodobno, on je i lekcija o funkcioniranju pravnoga sustava koji nije ništa bolji od ovog našeg, samo je neusporedivo brži i efikasniji.

Tonči Valentić

Vijenac 261

261 - 4. ožujka 2004. | Arhiva

Klikni za povratak