Vijenac 258

Kazalište

KAZALIŠNI GLOBUS

Kad roman postane drama

KAZALIŠNI GLOBUS

Kad roman postane drama

slikaLondon Bez ikakve dvojbe događaj koji je obilježio početak godine na engleskim scenama dugo je očekivana premijera adaptacije Pullmanove trilogije His Dark Materials, romana o odrastanju, koji je za scenu prilagodio Nicholas Wright, a režirao Nick Hytner, umjetnički ravnatelj National Theatrea u kojem je praizvedba održana. Produkcija koja se sastoji od dvije trosatne predstave, a jednom se tjedno može vidjeti i u šestosatnoj cjelini, kruna je prve godine Hytnerova ravnanja Nationalom i događaj koji je i prije premijere rasprodan za svih 126 izvedbi do ožujka. Spektakularna predstava — koja je zasmetala britanskim kršćanima i prije premijere jer Pullman vrlo radikalno obračunava s kršćantvom — nije osvojila baš apsolutne kritičarske simpatije, neki su došli s vlastitom vizijom romaneskne trilogije u glavi, pa su rijetki prigovori upućeni baš adaptaciji, ali je His Dark Materials, svi se slažu, iznimna predstava. Kakva će joj biti sudbina nakon ožujka, još je neizvjesno, ali s obzirom na interes koji vlada nema dvojbi da će se predstava vratiti, da li opet National uoči sljedećeg Božića ili će uslijediti još jedan transfer iz nacionalne kuće na West End, otkrit će se uskoro.

Marthaler i dalje u formi

slikaZürich Dobar običaj da umjetnički ravnatelj kazališta — pod uvjetom da je riječ o relevantnom redateljskom imenu — sam i režira poneku produkciju nije ekskluzivno londonski slučaj. I Christoph Marthaler, umjetnički ravnatelj Zürich Schauspielhaus ovih se dana oglasio novom premijerom u kući kojom ravna od 1997. Riječ je o Büchnerovu klasiku iz 1835, čestom repertoarnom izboru na svjetskim scenama, drami Dantonova smrt, a ciriška produkcija suvremeno je čitanje dobro poznate političke drame, koja ne gubi na aktualnosti. Marthaler (1951) ide u red najtraženijih europskih redatelja i jedan je od vodećih redatelja srednje generacije na starom kontinentu, baš kao što je kuća koju vodi ogledni primjerak uspješna kazališta. Onda ne iznenađuje da je i Dantonova smrt izazvala iznimno veliko zanimanje publike i vrlo povoljne reakcije.

Integralni Faust — u nastavcima

slikaNew York Naići na svjetskim scenama na slučaj da se netko odluči pozabaviti integralnim Goetheovim Faustom i uprizori oba dijela, nije baš čest slučaj. Poznata alternativna njujorška grupa Target Margin Theater, odlučila se baš za to: kroz work in progress postaviti cjelovita Fausta u adaptaciji Douglasa Langworthyja, ali s jednom kvakom. Proces će ipak trajati nekoliko sljedećih godina, u nastavcima. Pod vodstvom Davida Herskovitsa, koji potpisuje i ovu režiju, Target Margin istaknuo se posljednjih godina zanimljivim postavkama klasika, Čehova i Shakespearea, ali i nizom manje poznatih i zaboravljenih drama. Produkcija koja je osvojila simpatije stanovnika Manhattana zapravo se i ne zove Faust, nego Te vrlo ozbiljne šale (These Very Serious Jokes), kojim je riječima sam Goethe odredio svoj rad. Produkcija započinje učenom raspravom producenta i glumca o tome što zapravo publika želi gledati u kazalištu, da bi im se zatim pridružili i ostali glumci i uputili se u dobro poznatu priču o čovjeku koji odlučuje prodati dušu vragu. Odnosno u njezin prvi dio koji završava potpisom ugovora. Nastavci slijede, na veselje publike.

Kazalište u Krkinu laboratoriju

slikaNovo Mesto Ljubljansko Slovensko mladinsko gledališče posljednju je premijeru, na samu kraju protekle godine, umjesto na matičnoj ljubljanskoj sceni odigralo u prostoru laboratorija tvornice Krka u Novom Mestu. Povod je bio sam tekst, Dürrenmattovi Fizičari, koji se događaju u sanatoriju, pa bi se premijera mogla tretirati kao svojevrsno ambijentalno kazalište — u zatvorenom. Da ovaj Kazališni globus bude u potpunosti obilježen redateljima koji su i umjetničiki direktori, pobrinuo se Matjaž Berger, koji je u Fizičarima i redatelj i umjetnički direktor kuće koja ih je izvela.

Publika na predstavu ipak neće putovati iz Ljubljane kako je to bio slučaj na premijeri, jer će nakon premijere produkcija ipak preseliti na scenu SMG-a. Dürrenmattovi Fizičari drama su koja se bavi ubojstvom u sanatoriju, među duševno poremećenim likovima, u okruženju u kojem neki ludilo koriste kako bi se na sigurno sklonili od svijeta. Konceptualna predstava u kojoj među ostalima igraju Sabina Kogovšek, Ivan Rupnik, Pavle Ravnohrib, Niko Goršič i Damjana Černe originalno je scensko ostvarenje i nastavak zanimljiva redateljskog istraživanja Matjaža Bergera.

Jasen Boko

Vijenac 258

258 - 22. siječnja 2004. | Arhiva

Klikni za povratak