Vijenac 238

Glazba

CD pop/jazz

Dobro, živo, uživo

CD pop-rock

Dobro, živo, uživo

Paul McCartney, Back In The World, Capitol/Dallas

slika

U raspravama koje su se vodile oko najbolje rock grupe svih vremena, Beatlesa, uvijek se postavljalo pitanje tko je bolji glazbenik, McCartney ili Lennon. Lennon je uvijek ima više pristalica, dok je njegov negdašnji kolega na svoj račun često dobivao kritike o tome kako su njegove pjesme sladunjave, bez ikakve poruke i slično. McCartney je danas najbogatiji glazbenik na svijetu, koji uz to proživljava i novu mladost, što je vidljivo po žaru koji unosi u sve pjesme koje izvodi na recentnoj svjetskoj turneji. Na dvostrukom CD-izdanju Back In The World skupljene su pjesme koje je McCartney prošle godine izvodio na turneji po Sjedinjenim Državama. Već kad se izdanje našlo u postprodukciji, izbio je skandal.

McCartney je na ovom CD-u autore pjesama Betlesa malo drukčije potpisao, naime, umjesto uobičajenog potpisa Lennon/McCartney, on je svoje prezime stavio na prvo mjesto, što je posebno razljutilo Lennonovu udovicu Yoko Ono, ali i sve već spomenute Lennonove pristalice. Istina je samo jedna, i Lennon i McCartney bili su i jesu čudaci i egocentrici, ali njihova glazbena genijalnost ostaje neosporna. Njihove pjesme treba slušati i diviti im se, sve ostalo ne ulazi u suvisao tekst o legendama koje su zlatnim slovima ispisale najljepše stranice povijesti rocka.


Svi redom virtuozi

Back In The World sa 36 pjesama i u trajanju duljem od dva sata pršti pozitivnom energijom. McCartney je sjajan vođa kojeg u stopu prate ostali članovi benda, svi redom virtuozi na svojim glazbalima. Najveći dio koncertnog albuma zauzimaju dobro poznati hitovi Beatlesa, ali ima tu i pjesama koje je McCartney napisao s grupom Wings i pokoja iz njegove solo karijere. Lista pjesama McCartneyja predstavlja i kao odlična redatelja spektakularnih koncerata. Od uvodne Hello Goodbaye odličnom gradacijom diže atmosferu, koja vrhunac doseže u završnoj pjesmi Stg. Peppers. Kraj prvoga dijela koncerta zaključen je pjesmom Something (ona je ipak ostala potpisana kao djelo Georgea Harrisona). Riječ je o fascinantnoj izvedbi u kojoj McCartney ispred nekoliko tisuća obožavatelja u deliriju svira samo ukulele i pjeva stihove jedne od najljepših ljubavnih pjesama ikad napisanih. Čini se da godine nisu nimalo naštetile McCartneyjevu glasu, pa često tijekom preslušavanja CD-a pomislite da slušate neku originalnu snimku Beatlesa.

Drugi dio koncertnog albuma otvara se nadahnutom izvedbom Eleanor Rigby, a slijede euforične Back In The USSR i Live And Let Die. Pjesma Hey Jude, poznata po najduljem fade outu, poprimila je u koncertnoj izvedbi himničke elemente, koje je publika prihvatila s oduševljenjem, te je izvedba razvučena na gotovo osam minuta, ali s takvim energijom i žarom da ne bi postala dosadna ni da traje dvostruko dulje.

Ukratko, voljeli mi McCartneyja ili ne, svatko zdrave pameti mora priznati da se Back In The World slobodno može upisati na listu najboljih albuma uživo ikad snimljenih.


Mačići pred sudom

Razni izvođači, Demo mačak, Dallas Records

slika


Demo mačak, festival na kojem su se u klubu Jabuka tijekom prosinca prošle i siječnja ove godine predstavili potencijalni pretendenti na prve studijske uratke, logični je zaključak glazbene sezone koju su u Zagrebu u sklopu koncertiranja demobendova uspješno promovirali programi u klubovima poput Aquariusa, KSET-a i Močvare. Hvale je vrijedna i brza reakcija izdavača, koji je finaliste Demo mačka u vrlo kratku roku, dva mjeseca nakon završetka festivala, pospremio na CD-izdanje koje prilično točno dijagnosticira stanje stvari na hrvatskoj alternativnoj rock-sceni. Upravo zbog toga ovakva su izdanja dragocjena i mogu dobro poslužiti za pokušaj percipiranja budućnosti hrvatske rock scene, inače trusna područja kojemu je pod hitno potrebno nekoliko novih kvalitetnih bendova.

Poslovica kaže da se prvi mačići bacaju u vodu, ali barem pola mačića iz ovog legla već prilično dobro pliva, a samim time i zaslužuje objavljivanje studijskoga prvenca. Kompilacijski album Demo mačak sadrži 12 pjesama od isto toliko bendova, a sve su snimljene uživo u Jabuci. Takva se strategija čini opravdanom jer sve te grupe najbolje zvuče uživo, a studijsko snimanje kompilacije sa dvanaest izvođača sigurno bi znatno usporilo projekt.

Žiri zaokupljen trendom

Pobjednici festivala u klubu Jabuka su Babies, a njihova pjesma She’s gone, iako pršti izvornom rokerskom energijom, baš i ne opravdava njihov status pobjednika. Žiri se vjerojatno previše vodio trendovima, odnosno trenutna globalna popularnost žestokoga garažnog rocka bila je presudna za pobjedu Babiesa. Ipak, kompilacija najjači adut otvara odmah na početku. Pjesma Irie reggae-benda Brain Holidays izvrsna je. Fascinacija reggaeom, odlično razumijevanje toga specifičnog glazbenog izričaja i sviračka uigranost neprijeporan su argument koji daje čvrst temelj izjavi frontmana Brayn Holidaysa, Marka Gaćine, da će taj bend pokušati s reggaeom u Hrvatskoj napraviti ono što je Cubismu uspjelo s kubanskom glazbom.

Grupa Abraka-dub-r, koja također njeguje reggae-žanr predstavila se s pjesmom Smeta, a ona također zaslužuje svaku pohvalu. Riječki The Stoned Cowes sviraju varijantu garažnoga rocka oplemenjena zvukom orgulja, što u svakom slučaju zvuči vrlo zanimljivo. Iskričavi rockabilly The Mad Mena također zaslužuje slušačku pozornost. Ostali bendovi, ponajprije Wreck, e-Play i Krivično djelovanje, definitivno nisu zaslužili minute koje su dobili na ovoj CD-kompilaciji. Oni su ipak mačići koje treba baciti u vodu, ma koliko to grubo zvučalo.

Goran Jovetić

Vijenac 238

238 - 17. travnja 2003. | Arhiva

Klikni za povratak