Vijenac 238

Glazba

GLAZBENI GLOBUS

Chailly od 2005. u Leipzigu

GLAZBENI GLOBUS

Chailly od 2005. u Leipzigu


slika

Leipzig Riccardo Chailly novi je glazbeni direktor leipziškoga Gewandhaus orkestra i operne kuće istoga grada. Novo mjesto preuzet će potkraj 2005. godine. Još siječnja ove godine najavio je da će zbog Leipziga napustiti dugogodišnju poziciju šefa dirigenta u amsterdamskom Concertgebouw orkestru. Potpisivanje ugovora bio je »veliki trenutak za Leipzig, grad glazbe«, izjavio je leipziški gradonačelnik Wolfgang Tiefensee.

Eschenbach još tri godine u Parizu


slika

Christoph Eschenbach obnovio je ugovor potpisan s Orchestre de Paris na sljedeće tri godine. Šezdeset trogodišnji njemački dirigent ostat će tako na mjestu umjetničkoga ravnatelja toga orkestra do ljeta 2006. Ove godine Eschenbach je zaključio svoje posljednje sezone na mjestu umjetničkoga direktora Ravinia Festivala nedaleko Chicaga te onu glavnoga dirigenta Simfonijskog orkestra NDR-a iz Hamburga. Na jesen preuzima Philadelphia Orchestra, a usto ostaje i na mjestu direktora Schleswig-Holstein Festivala u sjevernoj Njemačkoj.

Glazbena prašina: Beethovenova Deveta u prodaji


slika

London Aukcijska kuća Sotheby’s najavila je prodaju prijepisa Beethovenove Devete simfonije. Tri sveska s četiri stotine šezdeset i pet stranica čine najveći dio te muzikalije, dok su preostala dva fragmenta pohranjena u bonskoj Beethovenhaus, odnosno pariškoj Bibliothéque Nationale. Prijepis je većim dijelom rad dvojice prepisivača, ali mnoge upisane korekture i promjene učinio je sam autor. Pretpostavlja se da je rukopis korišten na praizvedbi djela 1824. godine te da je bio osnova za prvo tiskano izdanje Simfonije objavljeno dvije godine poslije. Na aukciji, planiranoj za 22. svibnja, bit će i pojedinačne dionice vokalnih solista, zbora i trombona. Procjenjuje se da će rukopisi dosegnuti cijenu od tri do četiri milijuna američkih dolara, te da će na taj način, ako ne prestići, a ono u svakom slučaju dosegnuti četiri cijela trideset i četiri milijuna istih novčanica, koliko je postiglo devet Mozartovih simfonija na dražbi 1987. godine. Iako predstavnici Sotheby’sa ne žele otkriti prodavača, stručnjaci pretpostavljaju da je posrijedi poznati njemački nakladnik Schott Musik International iz Mainza. Znanstvenici se samo nadaju da im novi vlasnik neće zapriječiti pristup toj dragocjenoj muzikaliji.

Glazbena prašina: Otkrivena Mascagnijeva kantata


slika

Napulj Šestoga travnja napuljski Teatro Mercadante ugostio je izvedbu rane skladbe Pietra Mascagnija koju se dosad smatralo izgubljenom. Dramatsku kantatu In filanda za soliste, zbor i orkestar napisao je sedamnaestogodišnji skladatelj siječnja 1881. na libreto svojega učitelja, skladatelja Alfreda Soffredinija. Smještena u Lombardiji, nekad najnaprednijoj talijanskoj industrijskoj pokrajini, radnja kantate opisuje idiličnu ljubav dvoje tvorničkih radnika — soprana Ninette i tenora Beppa. Među četrnaest samostalnih brojeva partiture nalaze se i dva orkestralna preludija, potom dvije arije, vokalni trio i više zborova. Prijepis originala skladbe pronašao je muzikolog Cesare Orselli u arhivu bolonjske nakladničke i diskografske kuće Bongiovanni. Djelo je praizvedeno 9. veljače 1891. u Sala del Casino di San Marco, malenu kazalištu Mascagnijeva rodnog Livorna. Kuća Bongiovanni u tjednima što dolaze najavljuje i prvu snimku Mascagnijeva djela.

Šareni svijet glazbe: Koncert pod vodom

Od sljedeće sezone članovi Njemačkoga simfonijskog orkestra, umjesto u frakovima, nastupat će u kupaćim gaćicama i bikinijima. Mjesto nastupa bit će berlinski Liquodrom, a jednako razodjevena publika moći će čuti glazbu samo ako zaroni pod vodu. Glazbu će uz rub bazena na amplificiranim glazbalima izvoditi violončelisti DSO-a. Kent Nagano, dirigent orkestra, o neobičnu projektu izjavljuje: »U Kaliforniji odakle dolazim takvi su događaji uobičajeni. Bit će zanimljivo jedan takav održati i u Berlinu.« Vijest o koncertu pod vodom izazvala je očekivanu bujicu sumnje u ozbiljnost kako samoga projekta, tako i DSO-a. Nagano, međutim, napominje da nije posrijedi ekshibicija te da će glazba biti izvedena na najozbiljniji mogući način.

Borko Špoljarić

Vijenac 238

238 - 17. travnja 2003. | Arhiva

Klikni za povratak