Vijenac 225

Likovnost, Naslovnica

Izložba: Umjetnici ispred svoga vremena — iz povijesti ruske avangarde i surovog stila

Zaustavljena u trku!

Misliti o avangardi znači misliti o Rusiji. Pustiti se izazovu prostranstva, krajobraznog i metafizičkog. Jer horizont se u Rusiji doima većim, a vjetar koji puše uznemiruje jače, zbog zagonetnih nanosa daljina.

Izložba: Umjetnici ispred svoga vremenaiz povijesti ruske avangarde i surovog stila, Galerija Klovićevi dvori, Zagreb, 3. listopada – 3. studenoga 2002.

Zaustavljena u trku!

Misliti o avangardi znači misliti o Rusiji. Pustiti se izazovu prostranstva, krajobraznog i metafizičkog. Jer horizont se u Rusiji doima većim, a vjetar koji puše uznemiruje jače, zbog zagonetnih nanosa daljina. U krajnjim silnicama napetosti, negdje između zlatne patine tamnih interijera mističnog pravoslavlja i Burljukovih ljudi budućnosti koji namazanih lica, mašući manifestima, ekstatično stupaju lijevim maršem oktobra — leži ruski eksperiment, jedna od »najfascinantnijih i najzagonetnijih epizoda u povijesti moderne umjetnosti« (J. Russel)

U okviru kulturne suradnje između grada Moskve i grada Zagreba, Muzej povijesti grada Moskve uz sudjelovanje Državne Tretjakovske galerije, Državnog muzeja V. V. Majakovski, Muzeja za povijest moskovske arhitektonske škole pri moskovskom arhitektonskom institutu, Samarskog muzeja za umjetnost i Serpuhovskog povijesno-umjetničkog muzeja pripremio je izložbu Umjetnici ispred svoga vremena — iz povijesti avangarde i surovog stila. Materijal izložbe obuhvaća razdoblje 1900-1930. i 1960-1990, te prikazuje dva pravca povijesti umjetnosti: rusku avangadu i surovi stil. Ujedinjavanje u okviru jedinstvene izložbe nije slučajno: naime, generacija slikara surovog stila, koji nastaje kao protuteža službenoga veličanja socijalističkog društva, prva je uspjela stvaralački osmisliti i nadovezati se na tradiciju ruske avangarde.

Novi duh

Misliti o avangardi znači misliti o Rusiji. Pustiti se izazovu prostranstva, krajobraznog i metafizičkog. Jer horizont se u Rusiji doima većim, a vjetar koji puše uznemiruje jače, zbog zagonetnih nanosa daljina. U krajnjim silnicama napetosti, negdje između zlatne patine tamnih interijera mističnog pravoslavlja i Burljukovih ljudi budućnosti koji namazanih lica, mašući manifestima, ekstatično stupaju lijevim maršem oktobra — leži ruski eksperiment, jedna od »najfascinantnijih i najzagonetnijih epizoda u povijesti moderne umjetnosti« (J. Russel).

Osjećaj neslućene širine i slobode, opijenost vizijom novoga duha svjetskog i univerzalnog karaktera nepogrešivo ocrtava prince de l’esprit moderne, G. Apollinaire (taj vidoviti naivac budućnosti). Ja prepoznajem baš letećeg Chagala s ljubljenom — visoko nad krovovima grada — u visinama gdje svjetlost misli, ali i cjelokupnu misao avangardnog mita u teatru izvan naše atmosfere, izgrađenom bez alata... Jer, kako drukčije razumjeti Vladimira Tatlina i shvatiti da će ona maketa od metala i drveta koju je izložio 1920. kao projekt za nikada izvedeni spomenik III. Internacionali, postati prvi moderni spomenik Europe. Put u središte tog projekta možda je i najbolji put u središte nove misli: izgrađen od stakla i čelika, on je dvostruko dinamičan — kako u vanjskoj formi, tako i u svojoj nutarnjoj aktivnosti. Spiralni okvir, prema Tatlinovoj zamisli, sadržava u sebi stakleni cilindar koji se jednom godišnje okreće oko svoje osi, a služi za održavanje raznih kongresa; tu je nadalje konus koji se okreće oko svoje osi jednom mjesečno i služi za predavanja i javne aktivnosti; kocka se, pak, okreće jedanput dnevno i ima ulogu intenzivnog informativnog centra za cijelu Moskvu. S te kocke lansirale bi se prema nebu riječi, koje znače moto dana... Ostajemo zapanjeni silovitošću futurističke konstrukcuje; unutrašnji dinamizam nameće se kao estetski princip i, zaista, konačni je cilj sjedinjenje čisto umjetničkih formi (slikarstvo, skulptura, arhitektura) s utilitarnom svrhom; jedinstvo umjetnosti, konačna sinteza umjetnosti i života. Toranj istodobno utjelovljuje simbol spiralnoga društvenog razvoja, okretanja svemirskih tijela, internacionalnog jedinstva cijelog svijeta...

slika slika slika

slika slika

Pobjeda nad suncem

Da bismo mogli bolje razumjeti ulogu ovog lijevog krila za vrijeme i nakon oktobra, zaustavimo se načas na samom pojmu futurizma. Futuristička ideologija u Rusiji na neki je čudan način kamen zaglavni svim daljim metamorfozama; više kao filozofija i ideologija, a manje kao slikarska teorija, futurizam se ugradio u stilski različite pokrete kubofuturizma, suprematizma i konstruktivizma. Buknuvši u Rusiji 1912. manifestom camar javnom mnijenju, Burljuk, Majakovski, Hljebnikov i družba objavljuju rat (ruskoj) konzervativnoj tradiciji objavljujući: Samo smo mi — lice našeg Vremena. Prošlost je tijesna. Akademija i Puškin nerazumljiviji su od hijeroglifa. Ruši se, dakle, i pali stari svijet, ali se istovremeno zanosno hrli novom, modernom. Ta je vizija sva usmjerena na glorificirani proces stvaranja kao svrhu i smisao, a faktor vremena i dinamizam pojavljuju se kao izraz moderne koncepcije života. Tri dimenzije euklidovske geometrije kao da više ne mogu utažiti nemir pred osjećajem beskraja; odjednom se otvara četvrta, ona uzbudljiva, koju osjećamo kao prostor sam, dimenziju beskraja, plasticitet stvari.

Bacimo li s te točke pogled unatrag, možemo u takvu procesu stvaranja zapaziti dječji crtež i primitivizam kao nešto čemu svoju umjetničku mladost duguju podjednako i Maljevič, i Tatlin, Gončarova, Larionov i drugi. Pod okriljem časopisa »Zlatno runo«, koji počinje izlaziti 1906, održavale su se izložbe ruskih i francuskih slikara. Upravo u toj sredini nastaje neoprimitivizam, gdje su sa svojim pokusima započeli Natalija Gončarova i Mihail Larionov, otvorivši put prema prevladavanju slikarsko-plastičnog sustava koji je vladao u 19. stoljeću. Larionove su se pak, prve lučističke slike pojavile 1912. godine, a godinu poslije izlazi i brošura Lučizam, u kojoj se govori o slikanju prostornih oblika koji nastaju presijecanjem reflektiranih zraka različitih predmeta i oblika, izdvojenih voljom umjetnika. Uz promišljanje Kandinskog, koji izražajnošću linija i obojenih mrlja pokreće vibracije ljudske duše, moguće je već u zraku osjetiti postojeće težnje prema bespredmetnosti.

A nemirna, futuristička slika puna pomaka i pukotina na čelu s Burljukom, Majakovskim i ostalima, udara temelje osnovnim načelima nove umjetnosti. Burljukova osobnost izvrsno ocrtava težnje doba: on je slikar, pjesnik, izdavač, organizator izložbi. Riječ i slika posebno se spajaju u Kamenskog, koji koristi različite načine pisanja, te uvrštava grafičke elemente sa svrhom da čitatelji percipiraju književni tekst ujedno i kao slikarsko djelo. Pravi je spoj futurističke umjetnosti, riječi, glazbe, dramaturgije i slikarstva opera Pobjeda nad suncem za koju kostimografiju i scenografiju osmišljava Maljevič. Iako događaj obilježuje vrhunac kubofuturističkog pokreta u Rusiji, uočavaju se naznake nadolazećega suprematizma koji nije težio opisivanju pokreta poput futurizma, nego je predočio dinamičku napetost suodnosa plohe i boje. Pogledamo li, dakle, preko ramena futurizmu, približavamo se duhovno zrelijim i teorijski čišćim stubama suprematizma i konstruktivizma. Zimi, 1915/16, Maljevičev Crni kvadrat na bijelom polju već visi na posljednjoj futurističkoj izložbi 0.10 u Petrogradu kao ideja vodilja za nove forme. Možda je najljepša definicija Maljevičeva stvaralaštva racionalni misticizam. Otvara se svijet neprikazivanja i apsolutne nadmoći čiste plastične senzibilnosti. Tipično ruskim zagonetnim spojem misticizma i racionalizma Maljevič je dosegnuo točku nule u umjetnosti izazvavši pravu revoluciju slikarstva. Kvadrat je bio njegov prolaz u ...noć u kojoj sam ugledao Novo. Kroz svoje reducirane oblike, zgusnute od tame, on začudo promatra novoobojeni svijet.

Pjesnici na ulice!

Revolucija je moja, rekao je Majakovski i tako konačno potvrdio najveću intrigantnost ruskog eksperimenta: pokušaj da se umjetnost integrira s društvom. Pjesnici na ulice, parola je doslovno shvaćena; umjetnost se spremno dala na novi zadatak uključivanja dotad neviđenih ljudskih masa. Napušteni su izložbeni prostori i radionice, da bi se izašlo na trgove i ulice ukrašavati gradove prilikom svečanosti. Vizionarski se zamišljao novi svijet, utopijski, retorički, ali s dotada nepoznatim zanosom i snagom, u ozračju stalne prisutnosti nadolazeće budućnosti i osjećaja nepoznate daljine (A. Block). Sve je bilo rađeno s besprijekornom stručnošću, bilo da se radilo i o prolaznim plakatima, jer, kako kaže L. N. Bobrovskaja, svaki je umjetnik doista osjećao svoju povezanost s Poviješću. Nova kulturna politika očitavala se u živahnom tempu izložaba, okruglih stolova i rasprava na kojima se, usred gladi i anarhije, vatreno diskutiralo o biti umjetnosti, njezinoj novoj ulozi, tradicijama i novim strujanjima. Tim se temama posebno bavio Institut za umjetničku kulturu (jedan od osnivača Vasilij Kandinski), gdje je Rodčenko formulirao koncepciju konstruktivista tvrdeći da se umjetnost sve više okreće tehnologiji i inženjerstvu. Budući da pravu konstrukciju određuje korisnost i svsishodnost, konstruktivisti su odlučili prijeći u sfere proizvodne umjetnosti, i tako ukazali na nove zadaće oblikovanja sredine i predmeta među (i s kojima) se živjelo. Riječju, credo više nije spoznaja, nego izgradnja života. Tatlin i Rodčenko ustrajavali su na umjetnosti koja stvara harmoniju u samom životu, kao i potrebu tijesne suradnje umjetnika i inžinjera. Te ideje proizvodne umjetnosti bile su prve teorije industrijskoga dizajna u Europi, rođene prije Bauhausa! Školovanje umjetnika u Rusiji obilježeno je zatvaranjem starih i formiranjem novih učilišta u Moskvi ili Petrogradu, kakvo je primjerice bila moskovska obrazovna ustanova VHUTEMAS (više umjetničko-tehničke radionice), utemeljena 1920. S izblijedjelih fotografija izranjaju stare, dotrajale učionice, a jedno do drugoga, zgusnuto i šutljivo, stoje studentska remek-djela, otisci jedne epohe. Ista, jaka, pročišćena misao oblikuje razna područja: oslikava tkanine, oblikuje naslovnice časopisa, eksperimentira ritmom, bojom, prostorom... Iz takve nevjerojatne (gotovo zastrašujuće) otvorenosti uma s jedne i preciznosti izračuna, jasnoće rada i stručnosti izrade s druge strane izranjaju različiti eksperimenti, posebno arhitektonsko-prostorni, nadahnuti dojmom vječnosti i neprolaznosti. Traži se idealna ljepota, gordi izraz vrste i svemira, grandiozna i monumentalna. U titanskim koncepcijama arhitekture kao da se konačno želi sastaviti vječna harmonija, najmoćnija što ju je čovjek ikada zamislio. Iz arhitektonskih fantazija nestvarno, iz ničega, izranjaju začudni volumeni prenaglašenih perspektiva i apsurdnih međuodnosa; nova misao gradi svoje, dotad neviđene, arhitektonske tvorevine. Mistično zbivanje u skladu s nepoznatim, nesvjesnim zakonima, a ipak konkretni događaj — zapaža A. Korn u svom programatskom eseju o analitičkoj i utopijskoj arhitekturi iz 1923. I dalje, preostaje neshvatljivi misterij što ga poput britve oštra analitička konstrukcija i utopija rođena u sferi nesvjesnoga presijecaju u jednoj točki... Osjećamo taj proces stanjem svijesti suvremenika — čini se da gledaju, očiju širom uprtih u nešto, što nama izmiče. Jesu li zaista naslućivali velike, nove svjetove ili su (samo) bili svjedoci pukotine svjetova i vremena? Pukotine čiji je ključ u rukama nedvojbeno držao avangardni pokret — u svojoj futurističkoj fascinaciji novim, u eksplozijama nadrealne misli, u kubističkom doživljaju i izražaju percepcije svijeta koji se ubrzano mijenjao u revolucijama. Oktobar je zacrvenio ruski umjetnički eksperiment. Najprije se činilo da je to svježa krv koja snaži, ali se ubrzo pokazao nepovratan gubitak. Godine 1932. donesena je odluka o »reorganizaciji literarno-umjetničkih organizacija«, čime je likvidacija šarolikog, tolerantnog, stvaralačkog i eksperimentalnog miljea bila potpuna, a u Rusiji definitivno položeni temelji socijalističkom realizmu. Pitanje sukoba između čovjeka-stroja i anarhističko-umjetničkog čovjeka, između kolektivne i individualne osobnosti i nadalje ostaje otvoreno. Odnos između proizvodnje svijeta putem umjetnosti i stvarno proizvedena svijeta jedna je od najdramatičnijih povijesnih tvorba, koja rusku avangardu i danas čini intrigantnim sažetkom sudbine umjetnosti koja nikoga ne ostavlja ravnodušnim. Trebalo je proteći vremena i dočekati povoljnije prilike u zemlji da generacija mladih slikara (A. Andronov, V. Popkov, P. Nikonov i I. Obrosov) prepozna i pronađe sebe u potisnutim u zaborav ruskim avangardnim umjetnicima. Larionov tako ponovno postaje učiteljem u konstruktivnoj jasnoći kompozicije, korištenjem uopćavanja, i temama koje nisu bile uobičajene u službenoj umjetnosti. Moskva veže prvu i drugu avangardu kao povijesno središte u kojem je prva dosegnula najviši stupanj razvoja, a druga dobila društveno priznanje.

Iva Brežanski

Vijenac 225

225 - 17. listopada 2002. | Arhiva

Klikni za povratak