Vijenac 222

Kazalište

KAZALIŠNI GLOBUS

Stoppardova Trilogija — hit

KAZALIŠNI GLOBUS

Stoppardova Trilogija — hit

slikaLondon Kazališni događaj godine na engleskim pozornicama zna se već sad. Naime, premijera trilogije Toma Stopparda Voyage — Shipwreck — Salvage u režiji Trevora Nunna u londonskom National Theatreu izazvala je takvo zanimanje i divljenje javnosti da će se u ovoj godini teško ponoviti išta slično. Tri predstave koje funkcioniraju i kao zasebne cjeline, a koje zajedno traju dvanaest sati, govore o uzaludnoj potrazi za utopijskim društvom u vrenju revolucionarnih ideja Rusije 19. stoljeća. Glavni junaci trilogije povijesne su ličnosti, u njezinu središtu filozof je Aleksandar Herzen, nesuđeni revolucionar koji je radikalne ideje zamijenio umjerenijim političkim stajalištima, a dramsko društvo čine mu Turgenjev, Bakunjin, Bjelinski, a na samom kraju i Karl Marx. Trilogija seli iz Rusije u Pariz i London i zahvaća uzbudljivo razdoblje od 1833. do 1865, a podjelu čine udarne glumačke snage Nationala, čak 31 glumac, među kojima, po sudu kritike, briljira Stephen Dillane u ulozi Herzena, ali ni ostalima se nema što prigovoriti. Stoppardovu Trilogiju moraju vidjeti svi koji godinama očekuju veliki kazališni spektakl, riječ je o svijetu ideja koje se razvijaju sa samo Stoppardu poznatom vještinom i humorom, a ovaj dodir kazališta s poviješću nezaobilazan je scenski doživljaj, rezimirala je londonska kritika.

Najava uzbudljive sezone

slikaLjubljana I ova kazališna sezona, koja u Drami ljubljanskog Slovenskog narodnog gledališča, najuspješnijeg kazališta obližnje Slovenije, uskoro započinje, najavljuje brojna uzbuđenja, premda će broj premijernih izvedbi biti nešto manji nego prošle godine. Deset naslova, pet klasika na velikoj i pet suvremenih autora na komornoj sceni, započinju već rujanskom premijerom Shakespeareove tragedije Romeo i Julija u režiji Dušana Jovanoviča, slijedi Čehovljev Galeb (režija Nikita Milivojević), Moliereova Škola za žene (Mateja Koležnik), Hauptmannov Pred izlazak sunca (Eduard Miler), da bi velika scena kraj sezone obilježila još jednim Shakespeareom, Kako vam drago u režiji Sebastijana Horvata. Mala drama započinje sezonu Kureishijevim Primestjem u režiji Matjaža Latina, nastavlja se Berhardovim Popravljačem svijeta (Dušan Mlakar), Tri varijante života Yasmine Reze (Boris Cavazza), Fosseovom dramom Noć pjeva svoje pjesme u režiji također Norvežanina Halmmara Sigurdssona, a sezonu zaključuje Burkeov Gagarinov put koji će režirati Matjaž Zupančič.

Kosooki Čehov promašio

slikaTokio Recepcija Čehova u Japanu počela je vrlo rano, već početkom dvadesetog stoljeća, još u doba kasna razdoblja Meiji, kad je ruski autor izazvao niz epigonskih drama pisanih po uzoru na njegov rad. Slijedio je niz adaptacija njegovih djela u japansku sredinu, tek poslije ruski je dramatičar igran i u originalu. Novi trend u japanskom kazalištu opet pokazuje zainteresiranost za lokalizaciju Čehova i smještanje njegovih lica u tamošnju sredinu. Tako je bilo i u posljednjem slučaju, premijeri Višnjika u Novom nacionalnom kazalištu, produkciji koja je zaključila cijeli ciklus Čehovljevih drama pod zajedničkim naslovom Čehov: Rad iz duše. Višnjik u režiji Tamiye Kuriyame lokaliziran je u japansko društvo početka dvadesetog stoljeća, iz čega je međutim izišao i njegov osnovni problem: dva se društva toga vremena bitno razlikuju pa je Kuriyamin Čehov ostavio blijed dojam podilaženjem publici. Štoviše, neki su se našli i uvrijeđeni takvim podcjenjivanjem publike, ocjenjujući da je Kuriyama zapravo banalizirao dramu pokušavajući je učiniti bližom Japancima. Taj Višnjik japanski je onoliko koliko bi to bila — pita od višanja, sprašila je Kuriyamu kritika.

Noises off završila pohod Broadwayom

slikaNew York Noises off, uspješnica Michaela Frayna, žanrovski obilježena kao seks-farsa, koja se kao potencijalni repertoarni hit spominje i u nekim hrvatskim kazalištima, početkom rujna, nakon 350 izvedbi, završila je uspješni pohod na njujorškom Broadwayu. Komad, koji je u kazalištu Brooks Atkinson režirao Jeremy Sams (koji je komad prije toga režirao i na West Endu) bio je nominiran za nekoliko Tonyja (Katie Finneran osvojila je onaj za epizodnu ulogu) svojim se producentima isplatio već nakon pet mjeseci, tako da je ostalih šest mjeseci svakonoćnog igranja ubilježilo lijep prihod, pa se može reći da je produkcija u potpunosti uspjela.

Jasen Boko

Vijenac 222

222 - 5. rujna 2002. | Arhiva

Klikni za povratak