Vijenac 195

Arhitektura

ARHITEKTONSKI GLOBUS

Izložba Johna Soanea u Montrealu

Višegodišnju seriju od pet arhitektonskih izložbi, kojima se oslikava razvoj arhitekture u posljednja dva stoljeća, Kanadski arhitektonski centar (CCA) iz Montreala započeo je izložbom posvećenom Sir Johnu Soaneu (1753-1837)

ARHITEKTONSKI GLOBUS

Retrospekcija Isamua Noguchija u londonskom Muzeju dizajna

slika

U londonskom Muzeju dizajna, u suradnji sa Muzejom Vitra i Fundacijom Isamu Noguchi postavljena je velika retrospektivna izložba svjetski priznata kipara i dizajnera Isamua Noguchija (1904-1988). Rođen u Los Angelesu od oca Japanca i majke Amerikanke Noguchi je, nakon školovanja u Japanu za umjetničkoga stolara, asistirao poznatom skulptoru Brancusiju u Parizu, a povratkom u New York 1932. započinje multidisciplinarnu umjetničku praksu, koja korijene podjednako duguje Istoku i Zapadu. Pod snažnim utjecajima američkog načina razmišljanja, tradicionalnih japanskih obrta i suvremenih kretanja u francuskoj umjetnosti Noguchi uspješno djeluje kao skulptor, dizajner pokućstva i rasvjetnih tijela, krajobrazni arhitekt i scenograf. Njegova dizajnerska rješenja pokućstva za najprestižnije američke manufakture (Herman Miller, Knoll) odlikuju se visokom apstrakcijom i skulpturalnošću, a najpoznatiji je po oblikovanju serije svjetiljaka Akari, papirnatih svjetlećih skulptura. Surađivao je s vodećim ličnostima kulture 20. stoljeća poput skladatelja Johna Cagea, koreografkinja Marthe Graham i Merce Cunningham, pjesnika Ezre Pounda i izumitelja geodetske kupole arhitekta Buckminstera Fullera. Izložba o životu i djelu ovog svestranog umjetnika, što je organizirana u sklopu festivala Japan 2001, može se razgledati sve do 18. studenog ove godine.

Jean Prouve u Parizu

slika

Izložbom u pariškom Pavillon de l'Arsenal odaje se počast u povodu stogodišnjice rođenja francuskom inženjeru, arhitektu i dizajneru Jeanu Prouveu (1901-1984), pioniru prefabrikacije i industrijskoga načina građenja. Prouve, koji je 1982. primio Grand Prix de l'Architecture, nije imao formalno arhitektonsko obrazovanje, nego je u mladosti učio za kovača, a poslije je pohađao Ecole Superieur de Nancy. Tijekom dvadesetih i tridesetih bavi se oblikovanjem i produkcijon metalnog pokućstva, neko vrijeme radi za Le Corbusiera, a suosnivač je i Union des Artistes Modernes. Nakon 1950. napušta dizajn pokućstva i posvećuje se u potpunosti arhitekturi. Poznat je po inovacijama u primjeni zida-zastora, ovješenim fasadama od metalnih panela i laganim pregradnim stijenama-ispunama. Njegova filozofija da se arhitektura mora u potpunosti harmonizirati s metodama svoje produkcije najočiglednija je u adaptabilnom ostvarenju Maison du Peuple u Clichyu (1939) i aluminijskim kućama kod Meudona, koje su bile po tehnološkim rješenjima i uporabi materijala ispred svog vremena. Prouve, kojeg drže francuskim ekvivalentom Buckminsteru Fulleru, jedan je od najistaknutijih preteča suvremene high-tech arhitekture.

Izložba Johna Soanea u Montrealu

slika

Višegodišnju seriju od pet arhitektonskih izložbi, kojima se oslikava razvoj arhitekture u posljednja dva stoljeća, Kanadski arhitektonski centar (CCA) iz Montreala započeo je izložbom posvećenom Sir Johnu Soaneu (1753-1837), vodećem arhitektu početka 19. stoljeća, čije su ideje i strategije snažno utjecale na razvoj arhitektonske teorije kraja 20. stoljeća. Projektima u rasponu od banaka do galerija umjetnina Soane je, uz ispitivanje odnosa prema tradiciji, unio tipološke i morfološke inovacije u arhitekturu zasnovane na duhu nove industrijske epohe. Koncentrirajući se na Sjajan Soaneov projekt za Bank of England, ali i brojna druga ostvarenja, izložba pokazuje dio spektakularne londonske zbirke (više od dvjesto objekata, slika, maketa) koja sada prvi put izlazi izvan zidova slavnog Soaneova muzeja prezentirajući njegove arhitektonske vizije. Organizirana u suradnji londonske Royal Academy of Arts i Soaneova muzeja izložba će potrajati do 3. rujna, a ona je prva iz serije pod zajedničkim naslovom Moderna arhitektura u nastajanju koja istražuje ključne momente u razvoju arhitekture: Mies in America (listopad 2001), Herzog & de Meuron's Imaginary Museum (ljeto 2002), Asplund/Terragni (zima 2002-3) i Frank Gehry (2003).

Svijet Eamesovih u Beču

slika

Opsežna retrospektivna izložba radova životnog i profesionalnog tandema Charlesa Eamesa (1907-1978) i Ray Eames (1912-1988), pripremljena u suradnji Kongresne knjižnice iz Washingtona i Muzeja dizajna Vitra iz njemačkog Weil am Rhein, na svojoj europskoj turneji pristigla je u Beč, gdje je postavljena u Muzeju primijenjenih umjetnosti, popularnom MAK-u. Izložba pod naslovom The World of Charles and Ray Eames uporabom raznolikih medija — od mnogobrojnih komada pokućstva, modela i eksperimentalnih objekata, preko filmova i dijaprojekcija do crteža i fotografija dokumentira široki raspon njihova opusa kao i kompleksnost pristupa. Temeljeći svoj rad na traženju rješenja za osnovne ljudske potrebe: životni prostor, praktičnost i znanje, slavni je arhitektonsko-dizajnerski par oblikovanjem pokućstva, arhitektonskim ostvarenjima, igračkama, filmovima, grafičkim dizajnom, izložbenim postavima, knjigama i idejama odlučno utjecao na modernizaciju poslijeratne Amerike. U dizajnu pokućstva, većinom klasika 20. stoljeća, Eamsovi su postigli skladno jedinstvo estetskih, funkcionalnih i ekonomskih zahtjeva, a njihova vlastita kalifornijska rezidencija iz 1949. postala je prototip modernog životnog i radnog prostora. Izložba koju ne bi trebalo propustiti ostaje u Beču do 30. rujna.

Vinko Penezić

Vijenac 195

195 - 26. srpnja 2001. | Arhiva

Klikni za povratak