Vijenac 195

Glazba, Kolumne

Ante Batinović: ROKORAMA

Glazbeno ljeto

Glazbeno ljeto

Premda ljeto tek ulazi u pravi zamah nadomak kolovozu, može se reći da su Istrani i ove godine uspjeli realizirati svoj pristup ljetnoj glazbenoj ponudi, odnosno ponuditi nešto drugo od ostalih kulturnih ljeta ili ljetnih festivala.

Istra etno jazz festival u trima kaštelima Pule, Pazina i Svetvinčenta tako je sredinom srpnja okupio glazbenike iz Južne Amerike, Azije i Europe koji na svoj način eksperimentiraju s jazzom, folklorom i suvremenom pop-glazbom. U svakom slučaju pravo osvježenje i za domaćeg i za stranoga gosta, kojemu se koža ježi od pomisli na sterilnu hotelsku terasu i one man band s hitovima stranog i domaćeg podrijetla.

Na istom su tragu i organizatori iz Novigrada, koji su tjedan poslije ponudili »najveći mediteranski blues-festival«. Možda to i nije bio najveći blues festival na Sredozemlju, ali je trodnevna fešta na Velikom trgu u Novigradu bila korisno iskustvo. Blues je postao zaštitnim znakom Novigrada, uz ribaratvo i turizam. Zvijezde su bile Robben Ford i Scott Henderson te Big Time Sarah. Kojeg li osvježenja!

Po uzoru na svjetski Bike Week u Daytona Beachu na Floridi u Šijanskoj šumi u Puli već sedmu godinu za redom pripremaju Biker Days — amalgam mediteranskog turizma, rock and rolla i bikera kao iznimno živopisne subkulturne grupacije globalnoga karaktera. Bikera je u Americi na milijune, a Europa gotovo da i ne zaostaje, a Pula je postala jednim od za njih najprivlačnijih odredišta. Ove godine cijela će priča trajati čak deset dana, kao i ona u Daytona Beachu. Hrvatska je zahvaljujući Biker Days ušla na velika vrata u nešto što je u svakom pogledu profitabilno — bajkerski turizam. Ove godine u Šijani će biti i više nego pristojna glazbena ponuda. Da se odmah razumijemo, bikeri ne slušaju ništa što je mlađe od dvadeset godina. Bikeri su uglavnom četrdesetogodišnjaci i stariji s popriličnim primanjima, koja im omogućuju zvanja liječnika ili odvjetnika. Uostalom, pristojan Harley Davidson košta najmanje petnaest tisuća dolara. Od 27. srpnja do 4. kolovoza nastupit će Kiss Tribute Band Electric Circus, Saxon, Them, Animals i blusamni Carvin Jones i Jared Booty. Tu su i Creedance Clerwater Revival.

Na žalost, izvan Istre takve poslastice ne možete naći, u Dalmaciji je još kao što je nekad bilo. U Splitu na Bačvicama, istina, rock-koncerti, ali u granicama domaće proizvodnje i atrakcija koje čovjek može doživjeti i zimi u svom rodnom gradu.

Ako pak nemate novca ni za izravnu komunikaciju sa Sredozemljem, što uopće nije rijedak slučaj, Mediteran možete imati u tami vlastite sobe. Za slušni užitak pobrinuo se Hrvoje Crnić Boxer, rekao bih (sumnjam da griješim) rijetki glazbenik u Hrvatskoj koji može biti glazbenik za 21. stoljeće. Njegov posljednji, drugi u karijeri, album Mediteran ostvarenje je koje baca konkurenciju u zapećak. Za njega Mediteran nije jedna uvala ili škoj, nego doista cijelo Sredozemlje sa svojom bogatom glazbenom tradicijom, koju on inkorporira u suvremeni elektronički izričaj tako da može biti uzbudljiv slušatelju na Manhattanu, u Parizu, Londonu i Zagrebu. Miljama je udaljen od banalizacije i trivijalnosti domaćih glazbenika koji u biti uništavaju hrvatski etno čineći ga napornim i dosadnim. Boxer je nešto poput Davida Byrna, ali za novu eru: glazbenik pun ideja i umijeća, intelektualan i tjelesan istodobno. Tradicionalan i moderan, u svakom slučaju uzbudljiv i mediteranski globalan. Osjeća se kod kuće u Španjolskoj, arapskom dijelu Mediterana, kao i u Dalmatinskoj Zagori. Osobno ne bih uspoređivao Boxera ni sa jednim suvremenim svjetskim glazbenikom, ali ako je to potrebno, što treba shvatiti kao izniman kompliment, s njegovim se djelom mogu usporediti neki od ranijih radova Cabaret Voltaire, koji su jedan svoj sjajan audio i videouradak snimali upravo na Sredozemlju.

Vijenac 195

195 - 26. srpnja 2001. | Arhiva

Klikni za povratak