Vijenac 195

Glazba

Peti međunarodni festival gitare, Kastav 2001.

Dobra organizacija, izvrsni nastupi

Pred više od pet stotina posjetitelja na trgu Lokvina, u Kastvu je završen peti Međunarodni festival gitare. Izvrsno organizirana manifestacija, parada zvuka, različitih tehnika i viđenja sviranja gitare, a svaki od pet koncerata imao je drukčije tematsko određenje

Peti međunarodni festival gitare, Kastav 2001.

Dobra organizacija, izvrsni nastupi

Pred više od pet stotina posjetitelja na trgu Lokvina, u Kastvu je završen peti Međunarodni festival gitare. Izvrsno organizirana manifestacija, parada zvuka, različitih tehnika i viđenja sviranja gitare, a svaki od pet koncerata imao je drukčije tematsko određenje

Kada je, prije pet godina, gitarist Darko Konofsky osmislio program prvoga Festivala gitare u Kastvu, tek je nekoliko entuzijasta povjerovalo da bi se taj zanimljivo osmišljen koncertni ciklus mogao pretvoriti u zaštitni znak gradića ponad Kvarnera. No, već nakon prvih koncerata bilo je evidentno da posjetitelji Kastafskega kulturnega leta s posebnom pozornošću dočekuju gitarističke nastupe, a koncept festivala koji je svake godine namjeravao predstaviti različit zvuk uvijek istog instrumenta — dakle klasičnu, akustičnu, ali i jazz gitaru ili flamenko — iz večeri u večer u Kastav su privlačili brojne posjetitelje. Tijekom pet godina, kastavske su pozornice ugostile poznata gitaristička imena iz četrnaest država, koncerte je slušalo pet i pol tisuća ljudi, prosječno više od tristo posjetitelja po koncertu, što je za grad od petsto stanovnika — velika brojka.

Uspjehu glazbenih večeri svakako pridonose i prekrasni ambijent crkve svete Jelene Križarice, kao i otvoreni koncertni prostori prastaroga gradića, koji u prvom tjednu srpnja živi s umjetnicima gitare. Bilo je tako i ove godine: u sjajnoj atmosferi, pred više od pet stotina posjetitelja na trgu Lokvina, u Kastvu je završen peti Međunarodni festival gitare. Bila je to, ponovno, izvrsno organizirana manifestacija, parada zvuka, različitih tehnika i viđenja sviranja gitare, a svaki od pet koncerata imao je drukčije tematsko određenje.

Vrhunac na početku

Ciklus je započeo nastupom Aniella Desiderija, majstora klasične gitare iz Italije. Koncert naslovljen Vrhunci gitare predstavio je umjetnika čiju glazbenu karijeru prate najveće pohvale. Dječak iz Napulja, koji je s petnaest godina počeo osvajati nagrade najprije na talijanskim, a onda i svjetskim natjecanjima, potkraj devedesetih debitirao je u New Yorku, a prošle godine, s Berlinskom filharmonijom, izveo Rodrigov Concierto de Aranjuez.

Oni koji su imali sreću prisustvovati koncertu što ga je priredio Desiderio u kastavskoj crkvi svete Jelene Križarice slušali su rijetko suptilna virtuoza koji je granice zvuka klasične gitare pomaknuo prema nepoznatom... Nakon njegova nastupa stjecao se dojam da se vrhunac ciklusa dogodio upravo na samu početku.

No, programski izbor Darka Konofskog i ove je godine težio različitosti, pa samim tim i nemogućnosti uspoređivanja. Već druge večeri, u istom ambijentu, slušali smo jedan od najperspektivnijih svjetskih gitarskih dua — tako barem svjedoče nagrade na čuvenim svjetskim natjecanjima — Španjolka Susana Prieto i Grk Alexis Muzurakis, nakon punog školovanja i usavršavanja kod istaknutih interpreta gitare, upoznali su se na Kraljevskom konzervatoriju u Haagu, gdje su se usavršavali kod Zorana Dukića. Od tada nastupaju kao duo, a kastavskoj su se publici predstavili kao virtuozi istančana senzibiliteta i duboke muzikalnosti.

Virtuozi gitare

Michael Sagmeister, jazz-gitarist na akustičnoj gitari, nije u Kastvu imao sreće. Umjesto da nastupi na trgu Lokvina, koji je sam po sebi atraktivno mjesto za ljetne izlaske, pa koncerti u njegovu okrilju privuku u Kastav više stotina posjetitelja, zbog kiše koja je prijetila našao se u Šporovoj jami, na skromnoj pozornici, prikladnoj, eventualno, za školsku priredbu ili neki sličan prigodni program. Jazz-zvuk toliko je odudarao od ambijenta, da je vrhunskom muzičaru trebalo dobrih pola sata da uvjeri sebe i publiku kako nisu pogriješili riskirajući te kišne večeri potegnuti do Kastva. Sve je, na kraju, završilo burnim odobravanjem, a zasigurno i željom Sagmeistera da se još jednim dolaskom, u pravom ambijentu, predstavi Kastavcima.

Mediteranski pjesnik na gitari, Franco Morone, još jedan Talijan ove godine u Kastvu, u svojoj je zemlji priznat i poznat kao jedan od najvažnijih predstavnika finger-style-tehnike. Virtuoz sklon eksperimentiranju elementima folklora, posebno irskoga, darovao je publici duboko proživljenu interpretaciju vlastita poimanja poetike zvuka.

Brazilska noć

Ovogodišnji gitaristički koncertni ciklus završio je, kao što je već rečeno, u velikom stilu: prepuni trg Lokvina skandirao je trima glazbenicama, Rosanni Tavares (glas), Zeliji Foncesca (gitara) i Angeli Frontera (udaraljke), koje su pod naslovom Brazilska noć, zapravo, izvele koncert iznenađenja. Umjesto furioznoga ritma, koji je publika, možda, i očekivala, one su predstavile drukčiju sliku Brazila, mentalitet sentimentalnih južnjaka koji elegičnim zvukom slave i tugu i radost. Dakako, sve je začinjeno ritmom i perkusionističkim performansom Angele Frontera, ali i sjajnim gitarističkim nastupom Zelije i solističkim dionicama Rosanne, umjetnicâ koje u svijetu već slove kao čarobnice zvuka. Umjesto zaključka recimo da je Kastav i ove godine zaslužio epitet vrhunskoga domaćina, ali i najprivlačnije koncertne pozornice na Kvarneru. Barem tih pet gitarističkih večeri, koje bi se uz — nešto bogatiji blagoslov Ministarstva kulture — vrlo lako mogle pretvoriti u tjedan gitare, s ambicijama organizacije majstorskih tečajeva te niza popratnih manifestacija. Za sada, nažalost, sve to počiva isključivo na radu šačice entuzijasta i potpori vrhunskih inozemnih gitarista, koji trajno ostaju zaljubljenici u Kastav.

Svjetlana Hribar

Vijenac 195

195 - 26. srpnja 2001. | Arhiva

Klikni za povratak