Vijenac 192

Film

Katarina Marić

Hvala na čokoladi

Merci pour le chocolat, red. Claude Chabrol

Hvala na čokoladi

Merci pour le chocolat, red. Claude Chabrol

Sarkastičan psihološki triler na tragu Patricie Highmith (a prema romanu Charlotte Armstrong), smješten u Lausanne, Švicarsku, s Isabelle Huppert kao Marie-Claire, nasljednicom tvrtke čokolade, koja se ponovno udaje za čuvenog pijanista Andrea (Jacques Dutronc) i kojima u život ulazi mlada pijanistica Jeanne (Anna Mouglalis) tvrdeći da je prava Andrejeva kći, zamijenjena kao beba.

Zaplet nudi uobičajeni noarovski amalgam dubletnosti (dvostruko vjenčanje, dvije automobilske nesreće; povezan s centralnim misterioznim ženskim likom). No fakti slučaja manje su važni od redateljevog nemilosrdnog rezanja buržujske elegancije i respektabilne uglađenosti, ne bi li otkrio istinske — zatrovane emocije (umjesto sedativizirane čokolade, koja ovdje funkcionira samo kao odraz psihe glavne junakinje — slatka izvana, kobna iznutra). Naime u recentnoj poplavi čokoladnih tema, ova besmrtna delicija ovdje ima negativan predznak, čineći da čak i zamamni astečki recepti s klinčićima i cimetom u tom toplom napitku djeluju zlokobno. Pritom ova intrigantna društvena satira o psihološkim granicama između dobra i zla, tenziju ne postiže frenetičnim ritmom, uzbudljivom akcijom ili kojekakvim pomodnim trikovima, već blago monotonim, jednoličnim (ali nikad dosadnim ritmom); prolivenom čokoladom i ispuštenom vrelom vodom, bez traga nasilju. Čitav je film zapravo kompozicija malog broja likova porazmještenih po različitim sobama, a koji jedni druge iskušavaju, radeći si, na ovaj ili onaj način, o glavi.

Sve je tu otmjeno i lako gledljivo — od pedantne, minimalističke režije; decentne voajerske kamere koja se šulja hodnicima i s vragolastom radošću zaskače lica svojih junaka, da bi u krupnim planovima iskazala svu iznijansiranost duševno turbulentnog života likova ispod društvenim konvencijama prilagođene fasade; do vrlo stiliziranih, ambijentalno atmosferičnih interijera (ali i eksterijera), uz vrhunski profinjene glumačke izvedbe. Isabelle Huppert nadmoćno balansira malicioznost i ranjivost, obuhvaćene rasponom od njene krhke pojavnosti do tajanstvene nutrine. Mlada glumica Anna Mouglalis zadivljujuće je samokontrolirana i samopouzdana, dok je Jacques Dutronc jezgrovito prenio umoran šarm sredovječnoga muškarca. Uhvativši tako svoje glumce u paukovu mrežu klaustrofobičnih blizih kadrova, Chabrol demonstrira svoju sposobnost hvatanja obiteljskog miljea prožetog zloslutnom atmosferom, ali i zadržavanja publike na distanci kao u pravom salonu prepunom ponosnih vlasnika manira. Dobro poznavajući mehanizam trilera i konzekventno ga koristeći s hičkokijanskim ehom, Chabrol stvara jedan od svojih najatmosferičnijih uradaka, čak i uz nesporno nerazrađen scenarij koji je ujedno i najslabija točka filma. Fascinantno su u radnju uklopljene scene s klavirom, gdje Lisztov Funerailles djeluje kao svjesni otežavatelj atmosfere.

No najimpresivnije od svega jest kako redatelj s tako malo sredstava postiže toliko puno. Naime, očigledno uživajući na terenu više srednje klase, on se tu i više nego uspješno i opet nanovo zadržava, ne izgubivši svoj touch i stvorivši čistu chabrolovsku konfekciju koja neće iznevjeriti njegove obožavatelje.

Katarina Marić

Vijenac 192

192 - 12. srpnja 2001. | Arhiva

Klikni za povratak