Vijenac 187

Film

Jelena Paljan

Patetičan kraj

U potrazi za Forresterom, red. Gus Van Sant

Patetičan kraj

U potrazi za Forresterom, red. Gus Van Sant

Forrester (Sean Connery) iz naslova ekscentrični je pisac koji je objavio samo jedan roman u životu, ali taj mu je donio besmrtnu slavu i mjesto među književnim velikanima. Svojevoljno odustajanje od književne karijere te povlačenje u stan u Bronxu, odakle dalekozorom promatra ptice i crne mladiće na košarkaškom igralištu, najdrastičniji su oblici njegove zabavne i zagonetne ekscentričnosti, iza kojih se krije spoznaja o uzaludnosti književnog stvaralaštva i razočaranje u ljude. U potrazi za Forresterom, odnosno za samim sobom i načinom oblikovanja vlastitoga književnog dara, te za autoritetom koji će mu zamijeniti oca, šesnaestogodišnji je Jamal (Rob Brown). Osim književnog, Jamal posjeduje i košarkaški talent, a ta mu kombinacija daje velike izglede da izbjegne šablonu u kojoj završava većina njegovih vršnjaka iz četvrti.

Kombinacija pisanja i košarke ujedno je i zgodna scenaristička dosjetka kojom se rješava prikazivanje najmanje filmičnog dara — onog za pisanje. Naime, Jamalovo košarkaško umijeće u filmu funkcionira kao zamjena za umijeće pisanja, iako se te dvije stvari nikad izravno ne uspoređuju. Ne samo to, kroz košarku se izražavaju i drugi Jamalovi osjećaji — antipatija prema kolegi u novoj školi, naklonost prema bijeloj djevojci, teško podnošenje pritisaka kojima je izložen...

Za razliku od samozatajnoga Jamala, kojemu narančasta lopta služi kao emotivni rekvizit, u Forresteru je redatelj utažio svoju potrebu za neobičnim likovima. No njihov odnos, kojim zadovoljavaju svoje neutažene literarne i ljudske potrebe, nije osobito produbio stereotip štićenik — mentor. U tom odnosu prvi očekivano dobiva literarne i životne savjete, a drugome se vraća vjera u književnost i ljude.

Film uspijeva biti suzdržan i suptilan sve do samog kraja, kada iz njega provaljuje patetika koja se tijekom dva sata uspješno izbjegavala. U tipično američkoj filmskoj kulminaciji svi se konflikti rješavaju pred publikom koja navija i plješće pravednom pobjedniku. U ovom slučaju riječ je o prepunoj školskoj učionici u kojoj se, prvi put nakon izolacije od nekoliko desetljeća pojavljuje Forrester, ne bi li pomogao Jamalu kojega su nadarenost i odanost dovele u nemilost profesora. Ako je presudna minutaža, onda film sadrži mnogo više dobrih minuta nego loših. No, budući da se radi o samom kraju, ova scena, nažalost, kvari dojam više nego što film U potrazi za Forresterom to zaslužuje.

Jelena Paljan

Vijenac 187

187 - 3. svibnja 2001. | Arhiva

Klikni za povratak