Vijenac 187

Likovnost

Gost rubrike: Vjenceslav Richter

Exat 2001: eksperimentalni atelijer 2001.

Kada se govori o Exat-u 2001, misli se na sve atelijere u kojima se provodi neki likovni eksperiment, a voljni su ga kao eksperiment prijaviti

Gost rubrike: Vjenceslav Richter

Exat 2001: eksperimentalni atelijer 2001.

Kada se govori o Exat-u 2001, misli se na sve atelijere u kojima se provodi neki likovni eksperiment, a voljni su ga kao eksperiment prijaviti

U depliantu koji je izašao u povodu otvaranja Zbirke Richter 7. svibnja 2000. napisao sam da svaki atelijer u kojem se eksperimentira zaslužuje via facti naziv exat, s naznakom godine eksperimenta.

Atribuciju exat ne vežemo više uz određenu adresu i određene članove, kao u slučaju Exat-a 51, nego uz eksperiment i ljude koji u eksperimentu sudjeluju.

Svaki eksperiment ima pokretača i sudionike. Da bi se izbjegle naknadne kontroverzne interpretacije, preporučljivo je, gotovo obvezno, navesti sve sudionike s njihovim prinosom u eksperimentu.

Kada se govori o Exat-u 2001, misli se na sve atelijere u kojima se provodi neki likovni eksperiment, a voljni su ga kao eksperiment prijaviti. Kako eksperimentiraju ljudi znatiželjna duha, u potrazi za novim, logična je pretpostavka da će se naći i društvena potpora koja bi u bliskoj budućnosti našu zemlju od izrazite receptivne sredine pretvorila u zemlju iz koje zrače novine. Da se naš ponos: I mi to radimo, pretvori u samosvjesno: Mi to radimo. Želimo da Exat-a bude što više već ove godine, a 2002. još više.

Napomena:

Kako inicijativa za Exat 2001. potječe s Vrhovca 38, logično je da se prijave, dok se ne odredi drukčije, šalju na tu adresu.

Zbog zaštite autorstva, prijava se šalje kada je eksperiment u fazi kada više nema opasnosti od krađe autorstva.

Odnos Exat-a na Vrhovcu prema inicijalnom Exat-u iz 1951. afirmativan je. Ako bude prigode i moći, Exat 01 zalagat će se za otvaranje mogućnosti da se izvedu djela eksatovaca koja još tavore u malim prostorima i u maketnim dimenzijama.

Zar ne bi bilo moguće da se gazometar koji je izvan funkcije namijeni djelima Saše Srneca? Ta djela traže mračan prostor koji je unutar stalne postave u muzeju nezamisliv, a prostrta u tako velikom prostoru Srnecova luminoplastička čarolija bila bi svjetskom atrakcijom.

Djela Vladimira Kristla trebalo bi spasiti, moglo bi se reći, od njega sama, i njegovu ukupnom djelu posvetiti odgovarajuću pažnju, kao i o netipičnom putu od apstrakcije do erotične figuracije. Ivan Picelj nedavno je ostvario tri reljefa u velikom mjerilu, a ako ima još željenih ostvarenja, njihovu realizaciju treba poduprijeti.

Tema publikacije Exatovci pedeset godina poslije, za koju se zalažem već godinama, trebala bi konačno naći autora i primjeren novac.

Dakako, i tema Arhitekti exat-a čeka obradu, čime bi se ispravila nepravda prema djelu Zdravka Bregovca.

Nadamo se da će novi Exat-i imati smisla za sve ono što je u Exat-u 51 bilo eksperimentalno.

Nastojim u povodu prve godišnjice Zbirke Richter, ako bude potpore, publici prikazati novi eksperimentalni skulptoralni ciklus.

Naime, za izložbu hrvatske konstruktivističke umjetnosti u Lisabonu, koja će se održati 28. svibnja, selektor Marijan Susovski odabrao je iz Zbirke trinaest objekata. Nedopustivo je da postamenti zjape prazni tijekom čitave turističke sezone.

Ako uspijem u tome, bit će to opravdanje da se Exat 01 nalazi i na Vrhovcu 38.

Vijenac 187

187 - 3. svibnja 2001. | Arhiva

Klikni za povratak