Ogranak Matice hrvatske u Trogiru i Vokalisti trogirske katedrale (voditelj Vinko Buble) organizirali su u našem hrvatskom hramu kulture – Hrvatskom narodnom kazalištu u Zagrebu, koje mora po habitusu biti u misiji kulture, a glavna misao je čuvanje hrvatske kulturne baštine, predstavljanje trogirske srednjovjekovne sakralne glazbene baštine. Predavanjem Povijesni i kulturološki pregled srednjovjekovne glazbe grada Trogira prof. dr. sc. Hana Breko Kustura s Odsjeka za Povijest hrvatske glazbe HAZU u Zagrebu i dr. sc. Tamara Jurkić Sviben, kroatologinja i pročelnica Odjela za glazbu Matice hrvatske u središnjici u Zagrebu upoznale su mnogobrojnu nazočnu publiku s jednim manje poznatim segmentom trogirske kulturne baštine – srednjovjekovnom sakralnom glazbenom baštinom. Tamara Jurkić Sviben govorila je o Aspektima kulturnog identiteta Trogira i važnosti očuvanja baštine.
Svima je već poznato da je povijesna jezgra grada Trogira zbog izuzetne kulturno-povijesne vrijednosti upisana u UNESCO-v Popis svjetske kulturne baštine 1997. Godine, no manje je poznato da je Trogir najvažniji izvor crkvene glazbe srednjega vijeka. Hana Breko Kustura je nadahnuto i zorno pojasnila zašto je to tako izlaganjem Trogir u kontekstu srednjovjekovne beneventanske glazbene tradicije. Predstavila je rukopise-kodekse koji se čuvaju u katedralnom arhivu i riznici katedrale sv. Lovre, Muzeju sakralne umjetnosti i benediktinskom samostanu sv. Nikole u Trogiru, odnosno tri bogato iluminirana beneventanska kodeksa. Prvi je epistolar iz 13./14. stoljeća, evanđelistar iz 1259. godine i raskošno iluminirani Trogirski evandelistar iz 13. stoljeća koji je objavljen u faksimilnom izdanju. Svi su trogirski rukopisi iluminirani. U sva tri kodeksa su inicijali tipični za dalmatinske rukopise pisane beneventanom u kasnom 11. i u 12. stoljeću. Najraskošniji i najluksuzniji inicijali kodeksa su oni s ljudskim i životinjskim prikazima. Maestralne izvedbe Vokalista trogirske katedrale i solista (Mihovil Peko, bariton, Hrvoje Čučić, tenor, Lovre Gujinović, tenor) koji su pjevali tradicijske pučke napjeve i dio Evanđelja iz Trogirskog evanđelistara, te time potvrdili tradiciju beneventanskog, predgregorijanskog pjevanja u Trogiru a time i aktivnog sudjelovanja u njihovu očuvanju, mamile su mnogobrojnoj publici suze na oči.
Danka Radić
❌
◀
▶
Danijel Hrgić