Hrvatska revija 1, 2011.

Film i televizija

Pod mikroskopim - piše: Karla Lončar

Mirisni mjehurići raskošnih sapunica

Sapunice i telenovele – zašto ih volimo

Pod mikroskopim - piše: Karla Lončar

Mirisni mjehurići raskošnih sapunica

Sapunice i telenovele – zašto ih volimo

slika

I sapunice i telenovele primjeri su popularnih žanrova koje kritičari preziru zbog neoriginalne režije, statične kamere, neuvjerljivih likova i nemogućih zapleta, no publika ih – obožava, i to već punih osam desetljeća, i pritom ne mari dolaze li mjehurići s bogatoga kapitalističkog Zapada ili, pak, s egzotičnog Orijenta

Čini se da će i ove godine sapunice i telenovele biti u modi. Prošle su godine hrvatsko gledateljstvo očarale popularne telenovele s Istoka, a nedavnim uvođenjem dvaju komercijalnih nacionalnih kanala – RTL 2 i Doma TV, čini se da se sapunice ne skidaju s nacionalnih programa. Osim turskih komercijalnih kulturnih proizvoda, gledatelji se imaju prilike dobro »nasapunati« tijekom radnog dana – mogu uživati u dvadesetak različitih telenovela i sapunica turske, brazilske, meksičke, indijske, američke i domaće produkcije. Toj se ponudi u večernjem terminu pridružio i Prvi program Hrvatske televizije prikazivanjem indijske telenovele Tvoja sam sudbina (2011.).

Prema gledanosti, dominiraju spomenute turske, od kojih uvjerljivo prednjači telenovela 1001 noć (RTL, 2010.), čiji glavni glumci Bergüzar Korel i Halit Ergenç opetovano izazivaju neviđeno zanimanje medija i publike, dok za njima mnogo ne zaostaju ni mnoge druge oku ugodne turske zvijezde telenovela. Nebrojeni novinski članci i intervjui o sadržaju raznih serijala i pikanterijama iz života glumaca, spektakularno ugošćivanje Korel i Ergença, reportaže o utjecaju telenovela na tursko društvo i o rođenju prvoga hrvatskog Onura (ime lika kojega u spomenutoj telenoveli tumači Ergen-ç), svjedoče o pravoj pomami za fikcijskim svijetom tog žanra, koji na globalnoj razini ponovno doseže visoku stopu gledanosti.

Naime, u povijesti televizije svako se malo iznjedri novi ciklus popularnosti sapunica i telenovela, koje privlačnošću sadržaja, ambijenata i glumaca donose nemjerljivi poslijepodnevni i večernji užitak prosječnom korisniku televizijskog uređaja, pa je prilično logično upitati se zašto toliko uživamo u sapunicama i telenovelama. Odgovor na to pitanje pokušali su dati mnogi teoretičari kulture.


Trakavica bez kraja


U medijima se pojmovi sapunice i telenovele često pogrešno poistovjećuju te se katkad neprimjereno nazivaju »dramskom serijom«, što potencijalno dovodi do prilične pomutnje. Naime, sapunica i telenovela žanrovi su različite narativne konstrukcije – sapunica je neprekidni serijal, zbog mnogostrukosti i usporene raspletivosti zapleta i podzapleta može trajati unedogled, dok je telenovela kraći serijal koji ima definitivni završetak. Sapunica je kao žanr nastala 1930-ih u Americi, a emitirala se na radiju tijekom dana.


***


Članak u cjelosti možete pročitati u Hrvatskoj reviji br. 1-2011 od 1. ožujka 2011.

Hrvatska revija 1, 2011.

1, 2011.

Klikni za povratak