Zbivanja

Odjel za nacionalnu tehnologiju Matice hrvatske

Predstavljanje Odjela za nacionalnu tehnologiju Vijeću pročelnika


Čovjek koji odraste u jednom pojmovnom sustavu, što bismo mogli jednostavnije reći: u jednoj kulturi, mora uložiti veliki napor da tu kulturu ili taj pojmovni sustav u kojemu živi - izmijeni.Danas imam tu nezahvalnu zadaću da izložim potrebu nekih promjena u pojmovnom sustavu u kojemu živimo.
U kratkom izlaganju morao bih demontirati jednu ideološku konstrukciju, naslijeđenu iz doba bizantskoga komunizma, koja nam je pobrkala pojmove u bitnom segmenatu naše stvarnosti: u tehnologiji i gospodarstvu - otežavajući razumijevanje svega što nam se događa.
Istodobno bih morao obrazložiti novi pojmovni poredak koji omogućuje razumijevanje pojave nacionalne tehnologije i poticanje njezina razvoja. A to je pojava u kojoj svi sudjelujemo - ponajviše onda kada mislimo da je to tuđi posao koji se nas ne tiče. Tada, naime, pomažemo ideolozima u njezinu potiskivanju na rub društvenoga interesa i u njezinu zatiranju, što izravno ugrožava hrvatski nacionalni identitet.
Među ideologe ubrajam jednako bivše bizantsko-komunističke, kao i današnje financijsko-tehničke. Prvi su omogućili drugima da prevladaju i s njima su se stopili u primjeni jednoga jedinstvenoga modela globalističke ekonomije.
No, pokušat ću sažeti, pa ako nešto ostane nedorečeno, možemo to posebno raspraviti.
Pojmovni sustav u kojemu smo odrasli i proveli naš dosadašnji radni vijek nastao je u razdoblju bizantskoga komunizma (taj komunizam tako nazivam da bih ga razlučio od kineskoga, i zato što je imao izrazite bizantske značajke - posebno onaj kojemu smo se mi odhrvali)
U segmentu tehnologije i gospodarstva u tom su razdoblju nastale velike pojmovne deformacije o kojima sam već mnogo pisao. Svrha je bila zadržavanje potpune ideološke kontrole nad gospodarstvom.
Ideološkim podešavanjem pojmova ekonomija (tj. gospodarstvo), ekonomika (engleski economics) i tehnologija, ekonomika je pod nazivom ekonomija postala jedino znanje o gospodarstvu, premda je to danas u svijetu samo manji segment toga znanja. Pojam tehnologija (koja stvara veći dio znanja o gospodarstvu) sužen je na posluživanje strojeva, a pojam nacionalna tehnologija potpuno je istisnut pojmom globalne tehnike (koja je po svojoj prirodi univerzalna).
U tome pojmovnom sustavu ni nacionalna kultura, niti prikupljeno ili novostvoreno znanje niti bilo koja nacionalna vrijednost - što drugim rječima znači nacionalna tehnologija - nisu imali nikakva utjecaja na vođenje gospodarskih sustava. Činilo se da je stvaranje uvjeta za razvoj nacionalnoga gospodarstva isključivo posao ekonomista.
Samo ispravljanjem toga deformiranog pojmovnog sustava možemo uspostaviti prijeko potrebne odnose između nacionalne kulture i nacionalne tehnologije.
U postupku ispravljanja potrebno je početi s pojmovima blago i bogatstvo.
Nazivu blago potrebno je vratiti njegovo značenje nečega što ima nacionalnu vrijednost, ali nije u uporabi. To je skup veličina procjenjivih ili djelomično procjenjivih količina i vrijednosti, u privatnom ili državnom vlasništvu, kojima se vlasnik ili posjednik ne koristi, koje, dakle, nije u uporabi (prirodno blago, društveno blago, tehnokružno blago, zakopano blago, itd.).
Vrijednost opipljivoga blaga procjenjuje se novčanim mjerama vrijednosti.
Vrijednost neopipljivoga blaga procjenjuje se ćudorednim, stvaralačkim, poticajnim i drugim nenovčanim mjerama vrijednosti.
Bogatstvo je obilje blaga u uporabi, koje se procjenjuje isključivo novčanim mjerama vrijednsosti.
Nacionalnom tehnologijom nacionalno se blago sa svojim vrijednostima (nadareni ljudi, prikupljena i novostvorena znanja, kultura, more, plodno tlo, itd.) pretvara u nacionalno bogatstvo.
Nacionalnom ekonomikom djelotvorno se i učinkovito postupa s nacionalnim bogatstvom.
A nacionalno gospodarstvo (ili ekonomija) znači razumno postupanje s nacionalnim blagom i nacionalnim bogatstvom po kriterijima nacionalne tehnologije i nacionalne ekonomije - radi dobrobiti pojedinaca, obitelji, naroda i različitih oblika državnih zajednica.
Te sam definicije morao nanizati da bih učinio zornom duboku međusobnu povezanost između nacionalne kulture i nacionalne tehnologije. Bez sudjelovanja kulture i svih ostalih djelatnosti o kojima skrbi Matica hrvatska u razvoju tehnologije tog razvoja ne će biti.
Ali, nastupilo je novo doba u kojemu vrijedi “čija tehnologija, njegova vlast”. Zato moramo reći i obrnuto: bez nacionalne tehnologije ne će biti ni nacionalne kulture, to jest, nacionalna kultura izgubit će bitku za hrvatski nacionalni identitet. Ona će biti u rezervatu u kojemu će vlast i vlasništvo imati drugi.
Zato predlažem da oko početnoga programa Odjela za nacionalnu tehnologiju osnujemo Uskladbeno vijeće za nacionalne vrijednosti u tehnološkom razvoju, u koje bi svaki odjel imenovao po jednog člana.
Svi zajedno mogli bismo predložiti da u to Uskladbeno vijeće imenuju po jednoga člana i ogranci Matice hrvatske u Osijeku, Dubrovniku, Splitu i Rijeci.

Zvonimir Radić
U Zagrebu 6. rujna 2004. godine




Pregled