Zbivanja

Odjel za filozofiju Matice hrvatske

Predavanje prof.dr.sc.Ede Pivčevića (Sveučilište u Bristolu) TRASIMAHOVA PRAVDA I LIBERALNA DEMOKRACIJA

Petak, 15. listopada 2004, 19 sati, palača Matice hrvatske, Strossmayerov trg 4, Zagreb

U organizaciji Odjela za filozofiju
Probitak jačega
Odjel za filozofiju Matice hrvatske organizirao je 15. listopada predavanje Ede Pivčevića Trasimahova pravda i liberalna demokracija.
U uvodu predavanja Pivčević je postavio pitanje što je to pravda i po čemu se određuje koja su djela pravedna, a koja nepravedna. Iako se na prvi pogled čini da je tu sve jasno, ta dilema postala je predmet žestokih rasprava još među antičkim filozofima. Sokrat na primjer govori o pravdi, ali, kako tvrdi Platon, on je nikada nije definirao, postavlja pitanja, ali izbjegava dati jasne odgovore. Stoga mu Platon poručuje da sasluša što o tome ima reći Trasimah, koji u centar pozornosti donosi odnos etike i politike, a pravdu definira kao probitak jačega, u skladu s čime na primjer svaka vlast postavlja pravdu u svoju korist, a to je aktualno i danas, smatra Pivčević, i pita se pruža li suvremena kapitalistička liberalna demokracija uvjerljiv protuprimjer. Atenska demokracija nikada nije bila ono što se od nje očekivalo, i nju su nadzirali tadašnji malobrojni tajkuni i spretni demagozi koji su znali manipulirati javnim mijenjem, što se vrlo dobro može usporediti sa današnjim političkim prilikama. Stoga se Trasimahova definicija pravde mora uzeti u obzir, jer u naravi je svakoga bića da gleda svoju korist, a pravednost nije kategorički imperativ, nego pragmatična nagodba.
Na izazov Trasimahove definicije pravde Platon pokušava odgovoriti nacrtom idealne države, u kojoj zakoni trebaju služiti razumu, a ne vladajućima, u kojoj je cilj sklad pod vladavinom razuma, a u svrhu harmonije i cenzura se podrazumijeva. U ono što je u interesu razuma jasan uvid ima samo malobrojna elita.
Današnja liberalna demokracija trebala bi biti bliža pravoj koncepciji političke razumnosti jer se zasniva na načelu jednakosti prema kojemu su svim građanima zajamčena jednaka prava pred zakonom, ali je pitanje da li je to zaista tako. Pivčević smatra da se u tom pogledu ništa nije promijenilo još od antičkih vremena, pa je Trasimahova definicija pravde još aktualna.
Na kraju zaključuje da je u biti svakoga demokratskog ustroja da se čovjek uvijek iznova mora za njega boriti, da se mora boriti za demokratske slobode.Antonija Vranić




Pregled