Zbivanja - Mladi glazbenici u Matici hrvatskoj - sezona 1

Koncert: MAKSIMILIJAN VUČINOVIĆ (1985) – violina, ALBERT VUČINOVIĆ (1980) – glasovir

Ponedjeljak, 26. siječnja 2004, 20 sati, palača Matice hrvatske, Strossmayerov trg 4, Zagreb
slika
Ysaye, Liszt, Brahms, Seletković

- 1. nagrada – Hrvatsko natjecanje učenika i studenata glazbe i plesa (državno), Rijeka 2002.
- student Muzičke akademije Sveučilišta u Zagrebu, razred izv. prof. Gorana Končara
- sudjelovanje u polufinalu 12. međunarodnog natjecanja Citta di Cantu, Cantu 2002.
- student Muzičke akademije Sveučilišta u Zagrebu, razred doc. Marije Gvozdić Horvat

Eugene - Auguste Ysaye:
Sonata op. 27 br. 3 u d-molu za violinu solo Ballade


Franz Liszt:
Mefisto – valcer


Johannes Brahms:
3. sonata za violinu i glasovir u d-molu, op. 108
Allegro
Adagio
Un poco presto e con sentimento
Presto agitato


Krešimir Seletković:
Broken Portrait za violinu i glasovir
- praizvedba

Maksimilijan Vučinović rođen je u Zagrebu 1985, gdje srednje glazbeno obrazovanje završava kod prof. Maje Dešpalj-Begović, a studij violine upisuje potom na Muzičkoj akademiji Sveučilišta u Zagrebu, u razredu izv. prof. Gorana Končara. Na Hrvatskom natjecanju učenika i studenata glazbe i plesa (državnom) 2002. u Rijeci osvaja prvu nagradu. Dobitnik je prvih i trećih nagrada i na županijskim i državnim natjecanjima 2000. te u disciplini klasičnoga komornog sastava 2001.


Albert Vučinović rođen je 1980. u Zagrebu. Srednje glazbeno obrazovanje završava kod prof. Maje Terbovc, a danas je student Muzičke akademije Sveučilišta u Zagrebu, u razredu doc. Marije Gvozdić-Horvat. Na 12. međunarodnom natjecanju Citta' di Cantu 2002. ušao je u polufinale. Iste godine osvaja treću nagradu na Međunarodnom natjecanju Etide i skale, kao i posebnu nagradu za izvedbu djela hrvatskih skladatelja. Na Hrvatskom natjecanju učenika i studenata glazbe i plesa (državnom) 2001. osvaja drugu nagradu u kategoriji klavirskoga dua.



Violinistički virtuoz i skladatelj Eugène-Auguste Ysaye (1858-1931) sklada šest sonata, op. 27 za violinu solo 1923. godine. Posvećuje ih kolegama violinistima Josephu Szigetiju, Jacquesu Thibaudu, Fritzu Kreisleru, Mathieu Crickboomu i Manuelu Quirogi, a treću, u d- molu, podnaslovljnu Ballade, Georgu Enescuu. To je i najkraća od svih sonata, napisana u jednom stavku, s temom ... koja evocira ritam koračnice, naglašena virtuoziteta i zahtjevnosti ekspresije izraza... Prema zapisima skladateljeva brata, tih je šest opusa nadahnuto genijem Bachova stvaralaštva, posebice za solo instrument, skladatelja kojega je Ysaye iznimno cijenio, a sonate su nastale u samo nekoliko dana. Djela su to koja razvijaju...slobodne glazbene misli, snažne imaginacije i rapsodičnosti izraza...dok njihova visoka tehnička razina, prema samome skladatelju...ima temelj u polifonom slogu...
Izvodilačko umijeće Eugènea Ysayea mnogo je poznatije, a smatra se posebno važnim u smislu prekidanja s nasljeđem interpretativnih sloboda čestih u 19. stoljeću u korist poštivanja notnoga zapisa. O njemu se govori i kao o jednom od utemeljitelja modernoga violinističkog izvodilaštva, uspješnom pedagogu, a o njegovim uspjesima na svjetskim podijima svjedoče i posvećene mu skladbe, među kojima su i remek-djela poput Franckove Sonate za violinu i glasovir u A-duru ili Debussyjeva Gudačkoga kvarteta u g-molu.



Johannes Brahms (1833-1897) sklada tri sonate za violinu i glasovir; prva nastaje 1879. (op. 78 u G-duru), druga 1886. (op. 100 u A-duru), a treća 1888. (op. 108 u d-molu). Posljednja je posvećena Hansu von Büllowu, sastoji se od četiri stavka i smatra se jednim od vrhunaca skladateljeva komornoga opusa. Dva okvirna stavka (Allegro, Presto agitato) opsežne su i složene studije sonatne forme, izrazita bogatstva tematske građe koja se...bez uobičajene kontrapunktske razrade i strogosti (načela) simfonizma, razvija i teče slobodno...(Claude Rostand). Provedbe obaju stavaka razmjerno su kratke, a teme se javljaju podjednako u dionicama dvaju glazbala, naglašavajući gradbenost motiva, Brahmsov…unutarnji osjećaj za melodiju..., kontraste suzdržanosti i prepuštenosti, solemnost koralne jednostavnosti te zasićenost i napetost zreloga romantizma. Brahms-melodičar u potpunosti će se ostvariti u drugome stavku (Adagio), gdje jednostavnost glazbene misli i mirnoća njezina zaokružena pokreta tvori cjel
inu duboke supstantnosti. Treći stavak (Un poco presto e con sentimento) glavnu temu enervantnoga pulsa ritma u glasovirskoj dionici, a poslije i u violinskoj, suprotstavlja međudijelovima melodijskoga pokreta, konciznošću izraza uspostavljajući i ravnotežu sonate u njezinoj cijelosti. Ujedno je, u slijedu s drugim stavkom, to i prostor unutarnje sabranosti iz čega izvire snažno emocionalizirani posljednji stavak, po sebi i finale u smislu gradacije, ali i jedna od sinteza (kao, primjerice, posljednji stavak Glasovirskoga kvinteta u f-molu, op. 34) sukusa i gradbe skladateljeve glazbene misli. U ovoj sonati Brahmsova živa osviještenost i potreba povijesnosti uz prebogati prostor razumijevanja glazbe druge polovice 19. stoljeća, transformiraju temeljne razine njegova spajanja klasike i romantizma u snažnu homogenost građe estetikom koja će među njemu sljedećim naraštajima skladatelja biti prepoznata i prisutna bilo kao referentno neposredno nasljeđe ili trag koji će doživjeti dalje elabora
cije i nadgradnje.



Skladba Broken Portrait za violinu i glasovir (2004) Krešimira Seletkovića (1974) temelji se na dva fragmenta – akordičkim sklopovima (primarno kvartnih akorda) koji grade melodijsku liniju i ostinantnom pokretu u dionici violine; oba počivaju na tritonusu, većinom u obliku povećane kvarte, katkada smanjene kvinte. Lûk pet stavaka oblikuje jednu cjelinu čija homogenost izvire iz postupnosti razrade građe, konciznosti i preglednosti u odnosu dviju dionica odnosno glazbala te načela simetrije i ravnoteže među stavcima.
Prvi, uvodni stavak dva fragmenta iznosi u njihovu temeljnom obliku, naizmjeničnim nastupima prvo u dionici glasovira (akordičkim sklopovima oblikovana melodijska linija s figurom triole) te potom ostinantnim ritamskim pokretom (šesnaestinke) na jednom odnosno dva tona u dionici violine. Rastvorba akorda (triole) priprema drugi stavak (violina solo) gdje jednoobraznost perpetuiranoga tijeka šesnaestinki na tonu g prekidaju uvađanje intervala sekunde, potom tritonusa (naglašenoga i akcentima) te pasaže (kojom će skladba i završiti).
Snažna pulsacija ovoga stvaka u četvrtom će (glasovir solo) dobiti neku vrstu odgovora u clusterima (kao još jednoj razini shvaćanja akorda), čiji će raspored asocirati na akcentima oblikovanu reljefnost drugoga stavka, a clustere će prekidati nastupi razrađenoga motiva akorda iz prvoga stavka. Treći, središnji stavak, razvija nizove kvartnih akorda i sekstakorda (pokretom i tempom asocirajući prostor korala), a violina jedino u ovome stavku razvija svoj primarni, melodijski aspekt. Završni, peti stavak počinje reprizom prvoga, no početni karakter fragmenta ovdje se uz ponovno iznesenu građu sva četiri prethodna stavka, transformira u oblikovanu cjelinu, sintezu, i stavka i skladbe.


Jedna od glasovirskih skladbi Franza Liszta (1811-1886) čije mjesto na koncertnom podiju nikada nije bilo sporno jest Mefisto - valcer (1860). U svome pozivanju na stvaralaštvo Niccolòa Paganinija (ova skladba uz još neka Lisztova djela označava se zajedničkim nazivnikom terribilità - ...gdje je osnovna, prirodna supstancija glazbe začinjena i pojačana makabričnim i melodramatskim elementom...) Liszt ovdje ponajprije apostrofira činjenicu virtuoziteta u pitanjima nove i posebno zahtjevne pijanističke tehnike te bogatstva zvučnosti instrumenta. Sama makabričnost ili dijaboličnost, međutim, u prvome redu razvija prostor skladateljeve duhovitosti, prisutne u manjem ili većem intenzitetu, gradirajući i u grotesku, u mnogim njegovim skladbama. Plastičnost sloga gotovo da obvezuje na nužni odmak u tumačenju, anticipirajući izoštrenost i referentnost Lisztove glazbene misli (posebice u području njegova pristupa harmoniji) i naglašenom deskriptivnosti, odnosno okvir kontemplacije u djelima dubo
ke lirike gdje se skladateljeva stvarna makabričnost doista rastvara. Djelo razlikuje i Liszta-skladatelja od Liszta-izvođača, što je također mogući ključ razumijevanja ove briljantne, lucidne i virtuozne minijature.
Liszt će i ovo djelo, kao i mnoga druga, obraditi, tako da postoje ukupno četiri Mefisto -valcera, te još dvije obradbe pod nazivima Bagatelle sans tonalité (Bagatela bez tonaliteta) i Mefisto - polka, dok je prvi Mefisto - valcer obradba drugoga stavka iz orkestralne skladbe Zwei Episoden aus Lenau's Faust (Dvije epizode iz Fausta Nikolausa Lenaua) napisane otprilike dvije godine prije.





Umjetnički voditelj

Goran Končar

Organizacijski voditelj

Mirko Cvjetko

E-mail

mladi.glazbenici@matica.hr

Ciklus podupiru

Zaklada Adris Gradski ured za kulturu