Zbivanja - Galerija Matice hrvatske

Sonja Dizdar, Koraljka Kovač, Roberta Vilić

slika Sonja Dizdar

slika Koraljka Kovač

slika Roberta Vilić

Koraljka Kovač, Sonja Dizdar i Roberta Vilić pripadaju generaciji hrvatskih slikarica koja je sazrijevala i stjecala autorsku prepoznatljivost na prijelazu dvaju stoljeća, štoviše, čak i milenija. Ukoliko bi pokušali odrediti po čemu je spomenuto razdoblje umjetnički karakteristično, već pri površnom razmatranju neizostavno će nam se nametnuti dojam o sveopćoj poetskoj raznolikosti, koegzistenciji najrazličitijih stvaralačkih postupaka te nepostojanju bilo kakvih dominirajućih trendova. U takvom je ozračju pozicija slikarstva bila ambivalentna; nezahvalna i poticajna istodobno. Nove tehnologije i s njima povezani likovni mediji, naime, tada su se već posve uvriježili kao uobičajena umjetnička praksa što neprestano širi odnosno mijenja percepcijske odrednice, a samim time prijeti od slikanja kao takvog učiniti trajno »zastarjeli«, »potrošeni« ili barem »neatraktivni« način izražavanja. S druge strane, međutim, upravo je slikarski čin — ukoliko ga se iskoristi na pravi način — mogao i može biti doživljavan kao svojevrsna postojana cezura odnosno plodan korektiv sveopćem medijskom bujanju. Primjere za ovo potonje nedvojbeno nalazimo i u Koraljkinom, Sonjinom odnosno Robertinom slikarstvu.

U središtu Koraljkinih umjetničkih interesa i promišljanja uvijek se nalazi odnos prema slikarskoj plohi kao osnovi za — kako klasično slikarsko, tako i ono kolažno — apliciranje
novih ploha i slojeva. Njezina prepoznatljiva poetika, pretežito intuitivno organička, ali na trenutke i ornamentalno pravilna, proizlazi zapravo iz nježnih, gotovo fi ligranskih oblikovnih preklapanja, uvijek dodatno oplemenjenih lucidnim kolorističkim amalgamima. U posljednje vijeme Koraljka intenzivno propituje mogućnosti što joj nude fl uorescentne boje u kombinaciji s UV neonskim lampama, pa na recentan slikarski ciklus, predviđen da ga se promatra i doživljava u zamračenom prostoru, možemo gledati i kao na svojevrsnu instalaciju pomalo mističnoga, ali istodobno i relaksirajućega ugođaja.

Sonja je u svojem dosadašnjem stvaralaštvu gajila apstraktni likovni izričaj, snažno se oslanjajući na tradiciju enformela. Tvar i likovna tekstura bile su joj, dakle, uvijek u prvome planu, a u pravilu ih je nadograđivala smjelim ali kultiviranim koloritom. Spomenute odrednice zadržat će i na najnovijim uratcima, osim što sada uvodi i prepoznatljive motive. Riječ je o granama drveta odnosno lišću. Ti motivi imaju simboličko značenje koje je vezano uz izmjenu godišnjih doba, a isto će vrijediti i za kolorit na svakoj od slika. Četiri godišnja doba u Sonjinoj interpretaciji predstavljaju zatvoreni ciklus unutar kojega nalazimo diskretno ali ipak dojmljivo
iskazanu vječno obnavljajuću dijalektiku rođenja i smrti, a samim time i početka i kraja.

Roberta za sebe voli reći kako je slikarica s mentalitetom grafi čarke. I doista, njezine apstraktne slikarske kompozicije sačinjene su od brojnih slojeva u koje ona na određeni način
urezuje ili utiskuje najrazličitije oblike, a nerijetko su to riječi ili brojevi. Ona, dakle, svojim slikama pristupa i tretira ih kao svojevrsne grafi čke matrice. Spomenute riječi i brojevi posve su intimnoga karaktera, oni su segment privatne ikonografi je pomoću koje autorica iskazuje vlastite proživljene emocije i duševna stanja, ne dijeleći ih s promatračima, nego ih u svoje slike ugrađuje kao ravnopravne elemente likovne forme. Robertina akromatika — dominiraju prljavo bijeli, sivi i crni tonovi uz tek diskretno i sporadične prisustvo okera — savršeno se uklapa u njezinu »grafi čku« poetiku.

Koraljka, Sonja i Roberta slikarice su koje, iako generacijski bliske te školovane kod istoga profesora, dojmljivo ukazuju na bogatstvo i raznolikost suvremene slikarske scene. Ukoliko im želimo pronaći nešto zajedničko, onda je to svakako začudno aktivan odnos prema slikarskoj teksturi odnosno površini.
VANJA BABIĆ


Sonja Dizdar rođena je 1970. u Splitu. Završila je Školu primijenjenih umjetnosti u Zagrebu, te diplomirala na ALU u klasi prof. Zlatka Kesera. Članica je HDLU-a Zagreb i HULU-a Split. Izlagala je na više samostalnih i skupnih izložba. Živi i radi u Zagrebu.

Koraljka Kovač rođena 17. 7. 1971. u Zagrebu. Tu završava Školu primjenjene umjetnosti i dizajna, slikarski smjer. Godine 1991. upisala Akademiju likovnih umjetnosti. Diplomirala u klasi prof. Zlatka Kesera. Izlagala je 30 puta samostalno i 50 puta skupno u Hrvatskoj, Sloveniji, Austriji, Slovačkoj, Mađarskoj, Južnoafričkoj Republici i Njemačkoj.
Dobitnica je Rektorove nagrade za 1996 godinu. Članica je HDLU-a i ZUH-a.
Radi kao stručni suradnik na Tekstilno-tehnološkom fakultetu.

Roberta Vilić rođena je 1971. god. u Banja Luci. Završila je Školu za primjenjenu umjetnost i dizajn u Zagrebu, a na Akademiji likovnih umjetnosti diplomirala je 1998 u klasi prof. Kesera. Od 1992 izlagala je na 17 samosatalnih i preko 30 skupnih izložbi u Hrvatskoj, Sloveniji, Italiji i Njemačkoj. Dobitnica je i dviju nagrada za slikarstvo.
Član je HDLU-a i HZSU-a.


Adresa

Ulica Matice hrvatske 2, 10000 Zagreb

Radno vrijeme

Od ponedjeljka do petka
od 13 do 19

Subotom
od 10 do 13

Savjet galerije

Vanja Babić, Neva Lukić, Paulina Jazvić, Željko Marciuš, Zoltan Novak

Voditelj galerije

Vanja Babić

Kontakt

E–mail: galerija@matica.hr

Facebook Instagram

Galeriju MH podupiru

Ured za obrazovanje, kulturu i sport Grada Zagreba Ministarstvo kulture