Zbivanja - Galerija Matice hrvatske

Dijana Nazor

Oaza
slika

Oaza

Kažu da imamo jedno od najljepših mora na svijetu — pravu dragocjenost. Jesmo li svjesni što imamo? I možemo li (i želimo li) tu dragocjenost sačuvati, kad danas, u potrošačkom, konzumerističkom društvu u kojem vladaju masovni mediji i spektakl, već pomalo na sve zaboravljamomo — na ljepotu, na poštivanje prirode i na suživot s njom, na svoju biološku egzistenciju, na humanost, na etiku...?
Umjetnici možda intuitivnije i osjetljivije od nas ostalih osjete u svome bílu otkucaje — i upozorenja prirode. I tad reagiraju na najsugestivniji način. Svojom umjetnošću. Takav je slučaj i ovdje, gdje je multimedijskom instalacijom Dijana Nazor, pretvorila cijeli galerijski prostor u jedan drugi ambijent, preplavljujući nas vizualnim, haptičkim, zvučnim i svjetlosnim senzacijama i odvodeći nas na snovito putovanje u jednu drugu dimenziju. Uranjajući nas u svoj svijet podmorja i začudnih ribica — objekata najrazličitijih vrsta i oblika (neke od njih doimlju se prave egzote), koje su tu centar događanja i jedine realije opipljivih volumena i opipljive materije. Njihova forma izvedena je iz zgusnutih, elementarnih, prirodnih oblika kamena, koji je jednom hrapav, drugi put gladak; jednom prošupljen, drugi put napet i zaobljen; jednom grumenast, drugi put izdužen; jednom svijetao, drugi put taman. Svaki put, međutim, taktilan i asocijativan. Skupljala je autorica ove kamenčiće — veće i manje, oble i šiljate, svijetle i šarene, godinama, pomno ih odabirući, a onda ih opletala raznim vrstama žice; od one nove — sjajne, bakrene i zlatne, do one stare — skinute s odbačenih i upotrijebljenih predmeta, pridodajući tim »kamenim ribicama« povremeno i kristale, ali i druge »nakitne« dodatke kako bi im pojačala pričljivost. Ali im je nekad i potpuno oduzimala dekorativnost, svodeći ih i sažimljući tek na elementarnost; na znak. Zato je odabir vrste žičanoga prepleta jedna od glavnih specifičnosti njezinih riba, koja im s jedne strane daje značenjsku višeslojnost, a s druge bogatstvo vizualno-taktilnih doživljaja, pa se u čudesnome zajedništvu lapidarnosti kamena i barokne lepršavosti žice iščitava ne samo likovnost, nego i neka unutrašnja treperenja duše, ispis raspoloženja, ispovijedanje snova, spoznavanje praiskona. U cijeloj instalaciji punina doživljajnosti, sjećanja i vizija aktivirana je, uz opipljivost predmeta, još i bojom, zvukom i svjetlom, odnosno govorom nekoliko medija koji se isprepliću, što svemu daje širinu i punoću vizualnoga izričaja. A to traži jedno suvremeno iščitavanje, kod kojega je pasivnost gledanja zamijenjena aktivnošću sudjelovanja, uz potrebu direktnoga kontakta. Pritom je svjetlo tu ponajbolji posrednik i aktivator. Jer kroz svjetlo — kroz svjetlosne projekcije u prostoru galerije, vrši se preobrazba percepcije prostora i vremena, ali i preobrazba samoga djela, pretvarajući ga iz predmeta/artefakta u događanje. Pomoću svjetla definira se prostor i opredmećuju predmeti/objekti. Svjetlo definira formu, boju, ritam i energiju, ali i ona sama ima oblik, boju i optiku. Ona daje taj poseban ugođaj podmorja — trag posebnih i drukčijih kolorita s odsjajem sunca i nakupinama energije, s transparentnošću i zasićenjima. Ali ona istodobno dovodi u zabludu percepciju, jer odjednom imamo osjećaj mora kao gibljive, titrave i opipljive tvari. Tvari u koju se ulazi i s kojom se stapa; koja se ovdje nameće fluidnošću, ali i čudesnom kompaktnošću. Tvari u kojoj plivamo i plovimo, ali na kraju toga putovanja, prepunoga ugode, čeka nas iznenađenje: prestanak idile, gubitak ljepote i uništenje života. Nismo niti primijetili da je u pozadini priče stalno otkucavao »sat upozorenja«, pa je slika suprotnosti ugode kroz koju smo prošli stresna: vidimo ekološku katastrofu zbog poremećaja prirodne ravnoteže i onečišćenja, a jedini mogući spas su oaze-kupole s umjetno održavanim uvjetima života.
Dijana Nazor uvjerena je da još nije kasno podsjetiti nas i upozoriti, pa svoju poruku izriče kritički — promišljeno, ekološki angažirano — i emotivno.
Njezine ribe — objekti, one žive i one mrtve, nose u sebi cijelo bogatstvo simbolike, u samome postavu pružajući mogućnost poigravanja značenjima. Ali isto tako cijelom ovom instalacijom istodobno aktivirajući i uspostavu jednoga osobnoga vizualnoga sustava kojim izgrađuje svijet negdje na rubu stvarnost i iluzija. Svijet u kojem se preklapaju prostori. Svijet u kojem se miješa snovito i zbiljsko i u kojem se prepušta imaginaciji i intenzitetu doživljaja — ali u kojem se i profinjeno angažira i problematizira. Ali ponajprije takav svijet u kojem je uvijek sve utemeljeno na strukturiranom i organiziranom likovnom poretku.Višnja Slavica Gabout
Životopis

Dijana Nazor rođena je 1971. godine u Splitu, gdje je 1990. završila Školu primijenjene umjetnosti i dizajna. Godine 1995. diplomirala je na studiju likovne umjetnosti, na Fakultetu prirodoslovno-matematičkih znanosti i odgojnih područja u Splitu (danas Umjetnička akademija), te stekla zvanje profesora likovne kulture — restauratora. Iste godine dobila je nagradu fakulteta.
Bavi se slikarstvom, likovnim oblikovanjem i ilustracijom. Skupno izlaže od 1993, a samostalno od 1995. godine. Sudjelovala je na brojnim izložbama u zemlji i inozemstvu.
Od 2004. radi kao konzervator — restaurator slika u Hrvatskome restauratorskom zavodu.
Godine 2006. stručno se usavršavala u Parizu u atelijerima Cité Internationale des Arts, kao stipendist Hrvatskog društva likovnih umjetnika.
Članica je InSEA-e (Međunarodno društvo za obrazovanje putem umjetnosti) i Hrvatskog vijeća Međunarodnog društva za obrazovanje putem umjetnosti — HRV-InSEA, HDLU-a, LIKUM-a i Fotokluba Zagreb. Godine 2006. sudjelovala je na europskom kongresu InSEA-e, s predavanjem i izložbom dječjih likovnih radova. Koautorica je udžbenika za likovnu kulturu za učenike od 5. do 8. razreda osnovne škole i priručnika za učitelje Pogled, potez (Zagreb, Profil, 2007./ 2008.). Od 1999. voditeljica je likovno — kreativnih radionica za djecu, a od 2005. za djecu i odrasle u Narodnom sveučilištu Dubrava u Zagrebu.


Adresa

Ulica Matice hrvatske 2, 10000 Zagreb

Radno vrijeme

Od ponedjeljka do petka
od 13 do 19

Subotom
od 10 do 13

Savjet galerije

Vanja Babić, Neva Lukić, Paulina Jazvić, Željko Marciuš, Zoltan Novak

Voditelj galerije

Vanja Babić

Kontakt

E–mail: galerija@matica.hr

Facebook Instagram

Galeriju MH podupiru

Ured za obrazovanje, kulturu i sport Grada Zagreba Ministarstvo kulture