NOVA HRVATSKA POEZIJA: BRANKA ARH
E moj Sebastiane, ta je glazba divna, ali ja sam ti sada od
svakog dalje još malo dalje, a tebi je ipak dobro bilo tako
zajedno biti i Sebastian i Johann i Bach dok nas još nije bilo,
ni imena još nismo imali, ni rodili se još nismo bili, ni hodali
još nismo po sebi, ni padali još nismo po svojoj nutrini, ni nigdje
nas još nije bilo, ni u jednom broju, ni na jednom dnu, ali da,
ti si ipak izgovorio naše mračne težine kojih također još uopće
nije bilo
Svoje vrijeme mjeri kao bilo koje drugo vrijeme (pa i
vrijeme raznih odlazaka). Riječima. Kamo ona, tamo one.
Ona na prozor, one na prozor. Prozor se otvori, one izađu
tamo van. Tako to ide
Pa kad je love po nemirnim sjenama. Pa kad je prime za
ruku kao dijete da je. Pa kad poskoče uvis (uvis je svemir)
pa naprijed, ooooooo samo naprijed. Kako prste joj izrane
točno na tome mjestu. I da, zaplaču katkad kao kiša u kiši
kad zaplače katkad
Koliko toga. Gledam i ne gledam i hodam i ne hodam i
spavam i ne spavam i mislim i ne mislim i dođem i ne dođem
i umrem i ne umrem sam Bog zna. I kako sada zapisati takve
dane? Gdje riječi su? Eto ih, penju se i sići će
To ja u tamno ruke im u središte svijam i samo smreke i
šumske puteve i grmove i usjeke uz lice im prislanjam. Tko
će mi ih u kišna skrovišta vratiti tko? Ah, kad su bile mlade,
mislile su na mene. I ja na njih. Sada svaku uzbrdicu gledaju
sa strahom. I onu koje nema
Sa svih strana bijelo. Čitavu zimu tako. Ti bijelo bijelo, reci,
ja sam jedna velika snježna tamnina. Koja gleda prema nebu nad
sobom i penje se do najvišeg vrha. Tu malo predahne, odmori,
odspava, ustane pa ponovo siđe negdje malo niže, bilo gdje
A, tu si. Jer meni treba jedno oblo bijelo pisano oblim slovima.
Koje ide od brda do brda, uzbrdicama nizbrdicama, sve ih obiđe
i zatim vrati meni oblinu oblika, težinu, misao, pogled, ime koje
sam voljela
Valjda bila je jesen. Ili ljeto. Bila je jesen. Ti si tako teško
otkrhnuto napuknuto nasukano jesenje jutro. Da jesi, teško
otkrhnuto napuknuto nasukano jesenje jutro sjelo na asfalt
Opet si se pogubila u sumaglici. Ne pitaj gdje, ne pitaj kako.
Želiš čuti odgovor? Da, želi čuti odgovor
Odgovaram, sebi odgovaram. Ona bi radije ponešto zaobišla,
ona bi radije ponešto zametnula, izbrisala, izostavila, pomalo
zaboravila, pomalo preboljela
A zatim? Spustila se niz pljusak od kiše pa pljuštala pljuštala
pljuštala pljuštala po kišobranima
Tako kaplja promatra more tamo s nekog mjesta iznad i
malo sa strane. I da, u moru je bila dok mora još nije bilo,
misli ona. I da, rubovi mora lebde u dugim valovima. Kako
zalijeću se prema nebu otkinutih ruku i nogu
Ma možeš ti to, vratiti se u more, misli ona. Smjestiti se u
njemu udobno. U blizini dna. Ispod riba. I zatim protegnuti
se u neko drugo more kao u ocean. I da, zaspati
Malo zraka u rečenici i sve će biti dobro. U njenim dubljim
brazdama. Malo zraka. Ne previše. Malo. Tek toliko da
udahne, predahne
U snu, srela ga u snu. Nije progovorio niti jednu riječ. A
volim njegove riječi više od drugih. Mislim da se on u njima
dobro osjećao. Može li se reći da se F. G. Lorca najbolje
osjećao u zelenkastim riječima? Tako mislim
Dok je hodao mojim snom, malo ravno malo manje ravno,
više u zraku nego na tlu, kao da mi nešto važno, starije od
njega i starije od mene, još nikad izgovoreno a ipak izmaklo
iz ruku, palo na pod. Sagnula se, pokušala dohvatiti, nisam
nisam mogla nikako. Izdale me ruke
Tamo vani moguće je čuti duboke glasove podzemnih
jelena: rup rap rupruprup rap ruprup rap. Tamo vani tako
si sam, ah da tako sasvim sam
Ti jeleni, tisuće njih, možeš li zamisliti kako u šutljivom
podzemlju skladaju neko toplo i crno i cijelo suzvučje
svemira
Sada me strah da će neka naga riječ zaboraviti napisati
brda. I jutra. I večeri. I još poneke borove, gnijezda u
borovima. Sve to ima svoje mjesto u ovome životu, mislim.
Oni su dio svega, mislim. Pa brojim jedno po jedno, imena
riječi i ostalo. Kako inače zaspati
Tako i u riječi križ otišao na svoj križ. Tako se pokrenula
rečenica. Joj kažem joj, ponoći mračnoj pozaspaloj i zori
koja također dolazi ne dolazi, kažem joj, nećeš valjda? Hoće
hoće svakog časa mogla bi izraniti riječi, njihovo nutarnje
središte
Ako nešto ne bude dobro, znam što ću: u gusto posaditi
smreke, smreku do smreke, duž cijele rečenice će se razrasti.
Tako da, neka smreke rastu duž cijele rečenice. Pa kad izađem
iz nje, rečenice, o kako dugo ću šetati gustom smrekovom
šumom
I bilo pa više nije bilo, uminulo izdahnulo umrlo, i ta je kuća
sada prazna u svome srcu i bijele misli rastu u njoj baš onako
kako su uvijek rasle, i kažem im ne, to uvijek je sada, i kako
ću objasniti pjesmu, kako ću kad još ni pisala je nisam, nisam
mogla, riječi nisu htjele, imale su priliku, ali nisu htjele,
pobjegle mi iz očiju još dremljive sve i nikakve, i bilo mi je
kao stojim na pragu i kao rasprsnut će se kuća, ubit će se u
mraku i mrak će mi je prišiti za stopala, i toliko još bilo me
na pragu, u kući više ne
I čujem ti glas i čujem ti korake i nigdje te ne vidim i nigdje
nema te i nekakva horror ruka ugurala te u to unutra bez
prozora i vrata i evo sam ti još maločas iza uha sam ti kosu
začešljavala i ništa mi nije jasno
A jutros, sve je jutros bilo kao svakog jutra. Samo sve je
bilo nekako drukčije. Je, sve je jutros bilo nekako strašno
tiho i mirno i plutalo i plutalo u sumaglici
I ti tamo unutra kao jesi i kao nisi, hej zazovem, pa zastala,
protrljala oči, pogledala prema meni, što zaboga radiš ondje,
izađi van, daj izađi nekako u široko u bijelo van
I onda opet sve tiho i mirno i tko zna kako još plutalo u
sumaglici i čujem tvoje korake i mogu i ne mogu te vidjeti,
svejedno maši rukama maši, i ja sam o kako dugo mahala
tamo gdje nikoga nije bilo
U iza još jedno iza. Široko i sivo. Lijeno se pomiče naprijed
natrag. Naiđe li koje brdo, misao, žamor, riječ, Bože, koja
sreća! Neka vrsta molitve uđe u pogled. Stoji u njemu minutu
dvije, ostavi u njemu nešto od žala, zatim ode. Zatim je više
nema. Zatim više nikoga nema
Piše Darija Žilić
Branka Arh diplomirala je književnost i povijest umjetnosti na Filozofskom fakultetu u Zagrebu. Autorica je više pjesničkih zbirki: Uan (2006), Htu i Neo (2008), Topot, Tko komu dolazi (2012), Z (2015), Zad za devit uaglu (2017), Tako ČITAJ: nekako Od IZA (2020). Branka Arh također se bavi likovnošću, piše likovne kritike i autorica je likovnih monografija, a i njezin je pjesnički rad prožet likovnošću. Posebno se to odnosi na zbirku dalidali u kojoj Dalí postaje aktant u suptilnom snopu asocijacija, čežnje i htijenja, a ljubav Dalíja i Gale važna kao hiperbola ljubavi.
Zanimljivo je da Branka Arh, inače Goranka porijeklom, jer je rodom iz Tršća, piše i na svom goranskom idiomu i to vrsnu, osobniju poeziju. O njezinoj poeziji pisali su ugledni kritičari Mrkonjić, Petković i Milanja, ali vrlo sadržajno poetiku Branke Arh sublimirao je veliki slikar Đuro Seder. On u pogovoru zbirci Tako ČITAJ: nekako Od IZA ističe da je riječ o misaonoj filozofskoj poeziji koja promišlja bitak, odnosno o romantično postmodernoj fikciji, introspekciji u kojoj je autorica stalno unutra u razgovoru i propitivanju riječi. I još je uočio da se na kraju, u tom prepletanju sve raspline, ničeg nema, ni logike ni riječi, sve je upitno, cijelo postojanje. I doista je o tome riječ, nema apodiktičnosti u poetskom diskursu Branke Arh, nego je riječ o stalnom izmicanju tome da se nešto može jasno odrediti. Pjesnikinja stvara posebne simbole, vlastitu mitopoetiku, nekad se njezine pjesme čine kao ujednačene tekstualne plohe, s kratkostišnim usjecima usred pjesme.
Kritičarka Danijela Bačić Karković pišući o poeziji istaknula je upravo izvedbenu strogost, cizeliranje rasporeda, organizaciju stihova u rizomske podcjeline. A sam proces čitanja ili pisanja postaje važan za promišljanje i poetizaciju u poeziji Branke Arh. Tekstovi su kao male parcele na kojima je lirska junakinja prepuštena čistini, a stihovi su kao krhotine, u rečenice ulazi tišina i preslaguje ih. Pritom se i riječi rađaju same od sebe bez najave, i nestaju, kao da žive neovisno o autorici. Zato ona i unosi neobične pojmove poput Uoora, svojevrsnog objektivnog korelativa, koji kao da pridonosi nestvarnosti, on briše slova i brojke, pa dolazi do šutnje i smrti. I ostaje zapitanost: „Bože dragi, kamo ću?“
Nije slučajno ni spominjanje parcele jer će karakteristika poetike biti i parceliranje pjesme, ponavljanja, hiperbole i paralelizam. I zaista je točno da stvarajući taj svijet ploha koje su brižljivo postavljene autorica stvara astralni i kozmički poetski svijet u kojem nema vremenitosti, niti jastva u svagdanu, niti u povijesti, nego je riječ o propitivanju biti odnosa čovjeka i Svemira, svojevrsni astralni egzistencijalizam u kojem ne postoji kronotop svijeta, već ulančavanje introspektivnih uvida koji se nadovezuju i cjelinu, tvoreći fascinantan zaseban svijet.
Novi ciklus pjesama Podzemni jelen donosi introspektivne uvide, a kroz sinesteziju povezuje se i likovno i glazbeno s riječima. Temeljni je kontrast vezan za bijelo i crno. Bjelina snijega u suprotnosti je s lirskom junakinjom koja sebe ovako definira: „ja sam jedna velika snježna tamnina“. Zanimljivi su motivi hoda, uzbrdice i penjanja, povezani s tjeskobnim, a potom i stanje između kad se hoda i ne hoda, koje je teško pretočiti upravo u riječi, ono mračno, i ono lorkinsko zeleno. Jer ti okviri prirode, šume, jaglaca iz stvarnog prerastaju u nadrealno, hiperbolično, postaju duhovni uvidi, izdvojeni iz tla, bačeni u riječi da se ondje snalaze u tom lorkinskom, ali i čudovišnom ambijentu kad sve postaje predimenzionirano. Traže se riječi, da se siđe, da se pretvore u kišu, lirska junakinja odgovara sebi, prati suzvučje svemira, podzemne glasove jelena koji skladaju, kroz brojalice od imena i riječi do sna. Nije stoga slučajno što Nikola Petković ističe kako je poezija Branke Arh duboko antropološka i antropocentrična kozmoteogonija.
Nove pjesme u lirskoj prozi Branke Arh spajaju pojmove i slike, mitske kozmogonije i liriku šume s unutrašnjim vrtlogom i previranjima, sumnju i zasade, i tako nastaje odlična poezija koja propituje jezik i biće, nudeći uvijek nove slike i spoznaje.
823 - 25. rujna 2025. | Arhiva
Klikni za povratak