Vijenac 823

Film

UZ FILM PTICA REDATELJICE ANDREE ARNOLD

Na krilima slobode od konvencije

Piše Iva Sirotić

Djeca prisiljena prerano odrasti donose posebnu težinu tuge, zbog njihova nasilno izgubljenog djetinjstva. No, kad se život gleda iz perspektive te djece, nekako prirodno nadolazi i posebna doza divljenja: kako oni tako mali mogu razumjeti okrutnost i nepravdu svijeta, te u tim uvjetima čak i djelovati pozitivno. Upravo je taj osjećaj snažno prisutan u socijalnoj drami Ptica, nježnoj, upečatljivoj i iznenađujućoj priči o odrastanju mladog života na rubovima modernog društva. Film Ptica sirovim naturalističkim slikama prikazuje surovu stvarnost, ali istovremeno i svijetli tračkom nade, te donosi novitet u poetici redateljice Andree Arnold.


Andrea Arnold bilježi trenutke vizualne poezije dok u svakom kadru pronalazi ljepotu i čudnovatost

 

 

 

Njezini filmovi odišu jedinstvenom energijom i empatičnim socijalnim realizmom, neukrotivi su i nepredvidivi, prožeti emocijama, znatiželjom i avanturom. Uz marginalizirane likove i često tematizirajući ono neobuzdano i divlje u čovjeku, Ptica je tipičan uradak iz opusa oskarovke Andree Arnold. Nagradu Oscar dobila je 2005. za kratki film Osa koji prikazuje borbu samohrane majke s četvero djece kako bi uspjela ostvariti odnos sa starim prijateljem, a događa se upravo u redateljičinoj rodnoj grofoviji Kent, gdje je smještena i radnja Ptice.

Iako se Andrea Arnold dosad sigurno kretala u okvirima sirovog društvenog realizma, ovdje prvi put ulazi u svijet magijskog realizma, uvodeći lik koji se transformira u pticu – motiv koji se često pojavljuje u njezinim filmovima. Novitet je fantastični element – neobična skitnica egzotičnog naglaska koja tvrdi da je nekad živio s roditeljima u obližnjem naselju.

Film Ptica ispričan je očima 12-godišnje Bailey – sjajne debitantice Nykiye Adams – koja živi u nekonvencionalnoj obitelji, s uvjetima koji su daleko od ičega što bi se moglo nazvati prikladnim za odrastanje. Kaotični dom u kojem živi s ocem Bugom (Barry Keoghan) i polubratom Hunterom (Jason Buda) zapravo je skvot: prostorije su odvojene visećim najlonima, zidovi išarani grafitima, a vreće za spavanje služe kao kreveti. Jason Buda, također naturščik, izvrsno utjelovljuje lik Huntera, spojivši dječju moralnu jasnoću sa sklonostima odraslih nasilju.

Baileyinog istetoviranog oca Buga koji je i sam postao otac u tinejdžerskoj dobi, Keoghan besprijekorno utjelovljuje. Bug iznenada odlučuje oženiti djevojku koju poznaje svega tri mjeseca, i to već nadolazeće subote – što Bailey doživljava kao potpunu destabilizaciju svoga ionako krhkog svijeta. On planira financirati vjenčanje i brak prodajom halucinogenih izlučevina „narko-žabe“ kojoj pušta emotivnu glazbu kako bi izlučila potrebnu tvar. Baileyina majka, njezin nasilni novi dečko i troje mlađe polubraće i polusestara žive na drugoj strani grada, gdje se djeca slobodno motaju ulicama, a odbačeni madraci služe kao trampolini.

Baileyina oprezna i borbena reakcija kada u polju u kojem je prespavala nakon svađe s Bugom prvi put sretne Pticu, smireno biće koje plijeni svojom jednostavnom nježnošću, iskrena je i posve prirodna. Iako je ona u početku sumnjičava prema ovom nesputanom, razigranom liku koji spava na krovu zgrade, unatoč sebi samoj biva njime očarana i počinje mu pomagati u namjeri traženja roditelja.

Izvrstan i još jedan točno pogođen glumac za ulogu u ovom filmu jest Franz Rogowski koji eteričnom i nevinom izvedbom lika Ptice pokazuje svoje nevjerojatne mogućnosti scenskog pokreta. Jedna od poruka filma jest da sve što je drugačije nije nužno i opasno – što vrijedi kako za lik Ptice tako i za Bugov i Baileyin nekonvencionalan život na rubu društva, kojim ne pristaju na nametnute norme.

I Ptica i Bug slobodni su duhovi koji se pojavljuju onda kada su najpotrebniji Bailey u njezinu ranjivom trenutku odrastanja. U radosno i plesno raspojasanoj, odlično režiranoj završnoj sekvenci uz Rednexov Cotton Eye Joe, kada kamera kruži Bugovim svadbenim slavljem, film slavi obitelji koje nisu omiljene upravo zato što ne dolaze u klasičnim oblicima.

Film Ptica snimljen je na 16-milimetarskoj filmskoj traci gdje su u postupcima skeniranja ostavljeni originalni rubovi filmskog formata što se može protumačiti kao jedan od načina kojima Andrea Arnold bilježi trenutke vizualne poezije dok u svakom kadru pronalazi ljepotu i čudnovatost. Osam godina nakon njezinog izvrsnog „američkog“ filma Američka slatkica, nastaje Ptica, uradak kojim se redateljica dosad najviše približila feelgood filmu. Uz element magičnog realizma, te kao i uvijek, bez trunke osuđivanja svojih ekscentričnih i ponekad izazovnih likova i njihovih postupaka, ovo je još jedan divlji film autoričine istančane poetike.

Vijenac 823

823 - 25. rujna 2025. | Arhiva

Klikni za povratak