Vijenac 823

Glazba

GLAZBENE VEČERI KOD SVETOG JERONIMA, KAŠTEL GOMILICA

Mali festival kvalitetnog koncepta

Piše Petra Crnčević

Prepoznatljivost festivalu u Kaštel Gomilici daje kameni akustični prostor u kojem se prirodno susreću ansambli za ranu glazbu, jazz glazbenici, mladi lokalni umjetnici i izvođači međunarodnog formata

U Hrvatskoj postoji više od šezdeset crkava i kapelica posvećenih svetom Jeronimu. No, jedna od njih svakog ljeta živi posebno lijepim životom. Stara župna crkva svetog Jeronima u Kaštel Gomilici, koja je desetljećima nakon Drugoga svjetskog rata služila tek kao skladište municije, već osmu godinu zaredom postaje pozornica festivala Glazbene večeri kod svetog Jeronima.



Tajna kvalitete festivala je u ravnoteži: od mladih glazbenika do zvučnih imena poput gitarista Miroslava Tadića /
Izvor Portal Grada Kaštela

Festival su pokrenula dvojica mještana, gitarist Mislav Režić i predsjednik Udruge Sv. Jeronim Srećko Radan. Ideja je bila jednostavna: vratiti zajednici ono najbolje što pojedinac ima. U Režićevu slučaju to je međunarodna karijera i status vrhunskog gitarista, s iskustvima i poznanstvima koja je odlučio utkati u mali, ali značajan festival, pretvarajući osobni kulturni kapital u zajedničko dobro.

Od početka je bilo jasno da festival teži jasnom programskom konceptu. Program se ne sastavlja prema slučajnim prilikama, nego kao proces umjetničkog oblikovanja – pažljivim usklađivanjem izvođača, repertoara i prostora. Ta dosljednost festivalu daje prepoznatljivo lice, povezujući lokalni identitet s globalnim umjetničkim tokovima. U Kaštel Gomilici to znači da se u kamenom akustičnom prostoru prirodno susreću ansambli za ranu glazbu, jazz glazbenici, mladi lokalni umjetnici i izvođači međunarodnog formata.

Režić pritom izbjegava samopromociju i nudi programe koji ne podliježu ispraznoj virtuoznosti, nego donose nešto autentično. Zato svake godine inzistira da na svaki koncert uključi barem jedno hrvatsko djelo, po mogućnosti praizvedbu. Tako je ove godine Kvartet flauta Image praizveo skladbu Platonova špilja mladog Denija Pjanića, Kaštelanima poznatog kao dirigenta HGD-a Biranj iz Lukšića. Od Šimuna Čarlija Botice i Ivana Božičevića do Gordana Tudora, festival redovito otvara prostor domaćim autorima, a lokalnim ansamblima pruža ozbiljnu pozornicu.

Publika voli „zvučna imena“, ali, kako kaže Režić, nije riječ o spektaklu, nego o ravnoteži. Renomirani izvođači donose vidljivost, a mladi glazbenici energiju i budućnost. Tako je ovogodišnje izdanje otvorio koncert gitarista i skladatelja Miroslava Tadića, dok je posljednji koncert pripao Kaštelaninu Božanu Beji (klarinet), Martinu Krpanu i Luki Kojundžiću (violine), Filipu Kojundžiću (viola) i Luciji Mišac (violončelo).

Sam prostor crkve dodatno oblikuje program. Zbog izostanka klavira prevladavaju komorni sastavi, a tek u rijetkim prilikama – poput prošlogodišnje suradnje sa Splitskim ljetom – dovezen je koncertni klavir, čime je bilo moguće realizirati nastupe Matije Dedića i kaštelanske pijanistice Ivane Štimac Agius. I ta ograničenja postaju dio festivalske poetike, uvjetujući kreativna rješenja.

Potporu festivalu pružaju Ministarstvo kulture i medija RH, Grad Kaštela, Turistička zajednica i Županija Splitsko-dalmatinska, kao i mjesna župa. Važno je naglasiti da, iako se koncerti održavaju u crkvi, nikada nije bilo cenzure: programi električne gitare ili suvremenih ansambala jednako su dobrodošli kao rana glazba ili zborski koncerti.

Festival tako pokazuje kako inicijative nastale „odozdo“ – iz zajednice i osobne odluke umjetnika – imaju posebnu snagu. One su autentične, jer proizlaze iz odgovornosti i želje da se zajednici daruje nešto trajno. Publika pritom zna da neće dobiti slučajan niz koncerata, nego priliku za osmišljeno i strukturirano slušanje, dok izvođači prepoznaju kvalitetan profesionalni okvir, bez obzira na skromnost budžeta.

Glazbene večeri kod svetog Jeronima u osam su godina pokazale kako festival ne mora biti velik da bi bio važan. Dovoljno je da dosljedno gradi svoj identitet, povezuje umjetnike i zajednicu te ustraje u ideji da baš svaka zajednica zaslužuje festival kvalitetnog koncepta.

Vijenac 823

823 - 25. rujna 2025. | Arhiva

Klikni za povratak