Vijenac 817

Glazba

Predstavljena monografija o glazbenoj kulturi mostarske katedrale

Sačuvano od zaborava

Piše Martina Mičija

Ova je monografija jedinstven znanstveni prilog proučavanju nematerijalne kulturne baštine Hrvata u Bosni i Hercegovini

U Dvorani Jure Petričevića Matice hrvatske svečano je predstavljena monografija Glazbena kultura u mostarskoj katedrali od 1980. do 2012. godine. Sačuvano od zaborava autorice Marine Bazina sa Sveučilišta u Mostaru. Predstavljanje je održano 10. svibnja u organizaciji Odjela za glazbu Matice hrvatske pod vodstvom Tamare Jurkić Sviben i Udruge Klub Mostaraca iz Zagreba, a uz autoricu, o monografiji su govorile i ugledne profesorice, Davorka Radica i Mirjana Siriščević s Umjetničke akademije Sveučilišta u Splitu te Katja Krolo-Šarac s Fakulteta prirodoslovno-matematičkih i odgojnih znanosti Sveučilišta u Mostaru.


Mostarska katedrala Mariji Majci / Izvor Mostar info BiH Facebook

Ova monografija, objavljena 2023. u izdanju PRESSUM-a i Akademskog zbora Pro musica iz Mostara, jedinstven je znanstveni prilog proučavanju nematerijalne kulturne baštine Hrvata u Bosni i Hercegovini, budući da predstavlja prvi znanstveni prikaz glazbene djelatnosti u mostarskoj katedrali od 1980. do 2012. godine, proizašao iz višegodišnjeg, sveobuhvatnog istraživanja autorice Marine Bazina. Monografija pokriva razdoblje dulje od trideset godina i prikazuje razvoj glazbenog života u mostarskoj katedrali – kroz zborski pjev, orguljsku glazbu, liturgiju i aktivnosti koje su oblikovale kulturni identitet lokalne zajednice. Katedrala se prikazuje ne samo kao sakralni, nego i kao kulturni prostor u kojem se očuvala nematerijalna glazbena baština.


Izd. Akad. zbor Pro musica, Mostar i PRESSUM, 2023.

O nastanku knjige u okviru autoričina istraživačkog rada za izradu doktorske disertacije govorila je Mirjana Siriščević, donoseći prikaz stvaranja monografije iz rakursa mentorice, uz osvrt na sadržaj i strukturu same knjige, dok je o doprinosu i značenju u znanstvenom kontekstu govorila Davorka Radica. Posebno je vrijedan bio osvrt Katje Krolo-Šarac koja je, osim kao jedna od recenzentica i predstavljačica knjige, bila i sudionicom glazbenih događanja u mostarskoj katedrali u okviru svoje glazbeno-izvođačke djelatnosti. Mirjana Siriščević istaknula je da je „staviti u fokus istraživanja ovakvu jednu temu bilo iznimno hrabro, tim više što su arhivski podaci i arhivi vezani uz ovu djelatnost ili uništeni ili izgubljeni“. Davorka Radica između ostaloga je navela i „važnost crkvenoga glazbovanja prikazanoga u knjizi, jer ono daje temelje jednomu narodu, kako duhovne, tako i one praktične“. Isto tako, Katja Krolo-Šarac iz rakursa sudionika glazbenih manifestacija prikazanih u monografiji napomenula je da je upravo autorski rad Marine Bazina oteo zaboravu dio glazbene povijesti Mostara nastojeći očuvati nematerijalnu baštinu za nadolazeće generacije.

Autorica monografije rekla je da „jedan ovakav pothvat često nadilazi napore i mogućnosti pojedinca, te se samo udruženim znanjem i snagom može ostvariti“, zahvalivši tako svima koji su joj bili podrška. Prisutnima se uime Odjela za glazbu Matice hrvatske obratila i Tamara Jurkić Sviben napominjući da „baštinu ne čuvamo samo knjigama, nego i zajedničkim pamćenjem, življenjem i prenošenjem. Stoga, Odjel za glazbu Matice hrvatske nastavlja podupirati ovakve projekte s ciljem očuvanja hrvatske glazbene i kulturne baštine, kako u Hrvatskoj, tako i među Hrvatima izvan njezinih granica“.

Vijenac 817

817 - 3. srpnja 2025. | Arhiva

Klikni za povratak