Vijenac 814

Glazba

ZAGREBAČKO GLAZBENO PROLJEĆE U ZNAKU VELIKOG HRVATSKOG GLAZBENIKA

Zalog za očuvanje nasljeđa Stjepana Šuleka

Piše Bojana Plećaš Kalebota

Drugo izdanje festivala potvrdilo je kako je riječ o pomno osmišljenoj manifestaciji, a njezin plemenit cilj ‒ očuvanje hrvatske glazbene baštine i dijeljenje spoznaja s publikom – naišao je na plodno tlo

Izgrađen na čvrstim temeljima, postavljenima prošlogodišnjim prvim izdanjem Zagrebačkog glazbenog proljeća, četverodnevni festival u organizaciji Koncertne dvorane Vatroslava Lisinskog i Zagrebačke filharmonije, slijedeći simboliku godišnjeg doba iz naziva, u svojoj je drugoj godini doslovno procvjetao. Na čelu s umjetničkim ravnateljem Dawidom Runtzom, šefom dirigentom Zagrebačke filharmonije, te autoricom programskog koncepta i sadržaja festivala Ninom Čalopek, ravnateljicom Lisinskog, drugo izdanje festivala potvrdilo je kako je riječ o pomno osmišljenoj manifestaciji. Njezin plemenit cilj ‒ očuvanje hrvatske glazbene baštine i dijeljenje spoznaja s publikom – naišao je na plodno tlo, a zahvaljujući promišljenom pristupu konceptu, zacijelo će u sljedećim izdanjima doprijeti do još šireg kruga posjetitelja.


Opel Admiral iz 70-ih kakav je vozio Stjepan Šulek u predvorju dvorane Lisinski / Snimio Tomislav Jagar


Violinistica Eva Šulić Brajčić i maestro Valentin Egel na svečanom koncertu Dubrovačkog simfonijskog orkestra u povodu 100. obljetnice osnutka

Nakon što je kreativna suradnja dviju uglednih ustanova već prošlogodišnjom posvetom orguljama urodila bogatim programom, ovogodišnjim izdanjem u znaku lika i djela uglednog hrvatskog skladatelja, violinista, dirigenta i pedagoga Stjepana Šuleka (Zagreb, 1914–Zagreb, 1986) izrasla je u živopisan festival koji se izdvaja kvalitetom ponuđenih, za posjetitelje besplatnih, sadržaja. Manifestacija je ovom prigodom dodatno oplemenjena suradnjom s Fondom Stjepan Šulek i Muzičkom akademijom u Zagrebu, s ciljem predstavljanja cjelovite osobnosti Stjepana Šuleka, kako u kontekstu njegova glazbenog stvaralaštva i skladateljsko-pedagoškog značaja tako i u otkrivanju zanimljivosti koje nam je ostavio u nasljeđe.


Predstavljanje Fonda i Nagrade Stjepan Šulek te trostrukog CD-izdanja Stjepan Šulek - Snimke iz arhive HRT-a u kojem su sudjelovali Goran Končar, predsjednik Fonda, Nina Čalopek i Sanda Vojković / Izvor: KD Vatroslava Lisinskog

Novi zamah i osvježeni pristup

U sklopu festivala od 8. do 11. svibnja posjetiteljima je ponuđen doista širok raspon kulturnih događanja. Početak programa bio je u znaku okrugloga stola, naslovljenog Od Šuleka do danas, u kojem su sudjelovali istaknuti skladatelji i akademski profesori Berislav Šipuš, Krešimir Seletković, Mladen Tarbuk, Frano Đurović i Ante Knešaurek, uz moderatore Jelku Vukobratović i Ivana Ćurkovića. Glazbeni dio programa stavio je težište na minijature studenata kompozicije Viga Kovačića, Ivana Hlebića i Ivana Makara. Nakon pozdravnih govora svih ravnatelja i domaćina, večer u Koncertnoj dvorani Blagoje Bersa protekla je u znaku koncerta nagrađivanih studenata Muzičke akademije u Zagrebu naslovljenog Stjepan Šulek: Hommage.

Petak je bio svojevrsna okosnica festivala u koju se slilo nekoliko ključnih događaja. U predvorju Velike dvorane Lisinski najprije su akademik Zoran Juranić (redaktor izdanja) i Davor Merkaš (urednik), uz moderatoricu Sonju Mrnjavčić, predstavili notno izdanje Stjepan Šulek: Šesta simfonija Muzičkog informativnog centra KDVL-a, prvo tiskano izdanje toga monumentalnog ostvarenja. Uslijedilo je otvorenje multimedijalne izložbe Stjepan Šulek, 1914. – 1986., autora muzikologâ Jelene Vuković (ujedno i programske savjetnice festivala te autorice koncepta izložbe) i Davora Merkaša. Ostvarena u suradnji s Fondom Stjepan Šulek, dojmljiva izložba ujedno je hommage istaknutoj hrvatskoj muzikologinji Evi Sedak koja je u povodu skladateljeve 100. obljetnice rođenja 2014. priredila slojevit prikaz njegova života i stvaralaštva, dostupan i ovom prigodom zahvaljujući QR kodu. Nova je izložba svojevrsno proširenje tog koncepta, koje privlači pozornost različitim segmentima, od automobila u prizemlju, preko prikaza Šulekova umjetničkog puta na zidovima predvorja i brojnih vrijednosti iz njegove ostavštine u vitrinama, do tunela uzduž stubišta koji vodi do replike sobe iz njegova stana.

Ovogodišnjim izdanjem u znaku lika i djela uglednog hrvatskog skladatelja, violinista, dirigenta i pedagoga Stjepana Šuleka (Zagreb, 1914–Zagreb, 1986) festival je izrastao u živopisan događaj koji se izdvaja kvalitetom ponuđenih sadržaja

Uz njegovanje glazbenog nasljeđa i njegovo smještanje u suvremeni kontekst, festival podjednako pažljivo skrbi o mladim naraštajima glazbenika. Tako je na koncertu Zagrebačke filharmonije, pod vodstvom Dawida Runtza, praizvedena Passacaglia Šimuna-Čarlija Botice, studenta pete godine kompozicije iz klase Ivana Božičevića na Umjetničkoj akademiji u Splitu. Njegova je Passacaglia osvojila nagradu na festivalskom natječaju, čiji je cilj bio potaknuti skladatelje na povezivanje suvremene glazbe sa Šulekovim djelima. Odišući maštovitošću i skladom, Botičina skladba svježe i domišljato stapa tradicionalne temelje s inovativnim rješenjima, ističući se protočnošću i privlačnim prelijevanjem tonskih boja. Uslijedio je Šulekov Koncert za violinu i orkestar, čiju je zahtjevnu solističku dionicu predano i s uvjerenjem izveo Martin Draušnik, koncertni majstor Zagrebačke fil­harmonije i laureat Nagrade Stjepan Šulek. Drugi dio večeri bio je u znaku već spomenute maestralne Šeste simfonije, koja zrcali skladateljevo umijeće orkestracije i izgradnje forme, uz istančan osjećaj za oblikovanje orkestralnih boja i ugođaja. Zagrebačka filharmonija i maestro Runtz poletnom su i promišljenom izvedbom donijeli novi zamah i osvježeni pristup tome dojmljivom ostvarenju.

Šulekovo nasljeđe i procvat Proljeća

Nakon predavanja Tihomira Petrovića Što je (glazbena) harmonija?, treći festivalski dan nastavio se brunch koncertom u Maloj dvorani Lisinski, na kojem su, uz kolačiće Šulekove kuglice, Gudački kvartet Tartini i Zagrebački kvartet izveli antologijski ciklus od pet Šulekovih gudačkih kvarteta Moje djetinjstvo. Muzikolog Dalibor Davidović održao je predavanje uz razgovor O „dugom danu“ Stjepana Šuleka, još jednom, kao hommage Evi Sedak, s naglaskom na njezin odnos prema Šulekovu stvaralaštvu i osobnosti kroz vrijeme. Pod vodstvom Berislava Šipuša, Cantus Ansambl i solisti – violončelist Jasen Chelfi, pijanistica Srebrenka Poljak, harfistica Mirjana Krišković i violinist Ivan Graziani – zaključili su festivalsku subotu koncertom Šulekovi suvremenici, odabranim djelima iz opusa Ive Kirigina, Silvija Bombardellija, Ivane Lang, Branimira Sakača i Natka Devčića.

Velika završnica festivala započela je Glazbenom šetnjom tragom Šuleka pod vodstvom muzikologinje Nade Bezić od Muzičke akademije do skladateljeve rodne kuće na Strossmayerovu trgu. Iznimno zanimanje izazvalo je i drugo predavanje Tihomira Petrovića Ulijevo, poput Franza Liszta, ili udesno, poput Jimija Hendrixa? Uslijedilo je predstavljanje Fonda i Nagrade Stjepan Šulek, u kojem su sudjelovali Goran Končar, predsjednik Fonda, Nina Čalopek i Sanda Vojković, a potom i koncert laureata Nagrade Stjepan Šulek, violinista Katarine Kutnar i Martina Krpana, uz Katarinu Krpan za klavirom, s djelima Klobučara, Telemanna, Ysaÿea i Fauréa. Tom je prigodom Gudački kvartet Ansambla OKTOS praizveo Gudački kvartet Fragment 21 Šimuna Matišića. Razgovor, naslovljen Alte Schule(k) ‒ sjećanje na učitelja, prepun živopisnih uspomena i dosjetki, Jelena Vuković vodila je sa Šulekovim studentima, skladateljem Dubravkom Detonijem i akademikom Zoranom Juranićem.

Za svečano ozračje u Velikoj dvorani Lisinski bio je zaslužan Dubrovački simfonijski orkestar, koji ove godine slavi 100. obljetnicu, čijem su koncertu prisustvovali ministrica kulture i medija RH Nina Obuljen Koržinek te brojni ugledni gosti iz Dubrovnika i Zagreba. Pod ravnanjem Valentina Egela, virtuoznu solističku dionicu Koncerta za violinu i orkestar u D-duru, op. 35 Petra Iljiča Čajkovskog iznijela je koncertna majstorica orkestra Eva Šulić Brajčić. Uz djela Ludwiga van Beethovena, Luke Sorkočevića (u Šulekovoj redakciji) i Borisa Papandopula, na programu je bio i Drugi klasični koncert za gudače Stjepana Šuleka, podnaslovljen Slobodi duha i misli, kao dojmljiv i obećavajući zalog za budućnost, kako očuvanja Šulekova nasljeđa tako i daljnjeg procvata Zagrebačkoga glazbenog proljeća.

Vijenac 814

814 - 22. svibnja 2025. | Arhiva

Klikni za povratak