NOVA HRVATSKA POEZIJA: Ivan Tolj
Ne, niste vi slova moja, vojnici moji,
ne, niste vi riječi moje, desetine moje,
ne, niste pjesme moje, bojne moje –
opsjedale Parnas. Nisi ti vojsko moja,
u Grazu, Beču, Münchenu, Bruxellesu,
nisi ti u Strasbourgu,
Parizu, ispijala kave
i na Montparnassu
jela kroasane.
Nisi ti, vojsko moja, nisi
u Londonu pila čaj,
niti u Moskvi pila votku.
Nisi ti
u Washingtonu jela cheeseburgere
i pila coca-colu.
Jeli smo kruh iz dolinâ, s naših
poljâ, njivâ i nizinâ. Nakon
borbi, ispirali smo rane i pili
vodu iz čistih izvorâ. Tamo,
gdje gase žeđ košute i poskoci.
Slova moja, vojnici moji, riječi moje,
vodio sam vas po vrletima Čvrsnice,
Vrana, Biokova, Dinare i Velebita,
po gudurama naše muke i planinâ.
Stajao s vama u bojnome stroju
i sklanjao vas od lavina, munja
i gromova. Od zle kobi i vjetrova.
Bojovnici moji, sestre moje, braćo
moja u riječi, po pjesmi. Slovoredi
moji, čuvao sam vas u taboru svoga
bića od hladnih zima, divljih zvijeri,
zmija otrovnicâ i gladnih vukova.
Na prsa sam vas privijao i branio
od zasjeda, uhoda i mučkih uboda.
Zvao vas u potaji. U sivim danima,
u mrklim noćima, tražeći od vas
da se nečujno spuštate niz padine
bića, kroz razloge praznine i bol
strmoglava. I da potom, slova moja,
vojnici moji, satnijo moja, bojno
moja, uđete u stožer i sjednete za
stol. Nad kojim lebde sjene davnih
pohodâ i željâ da vas ozbiljim
u Riječi, u dubokim, tamnim i
svijetlim prostorima pjesme.
A i u po bijela dana sam vas,
ratnici moji, jednom okupio.
Na vrijeme okupio.
I zapovjedio vam da se postrojite,
nevidljivo i tiho u smisao i riječi.
I onda, da tako ojačani, u sitnim
satima, pred zore, kroz vražje straže
i crvene sile mraka, krenete do ostale
braće bojovnikâ: naših slova, riječi
i pjesama.
Da prijeđete na druge strane svih tih
razdjelnicâ, što nam lome dušu, srce,
zemlju: šume, rijeke, more i livade.
I da iz pismohranâ uklonite tuđe
označnice: lažne miljokaze i lažne
znakove. Lažna slova i crne krakove.
I onda sam vas, slova moja – u stožeru, a i dolje u brdima
i škrapama, u vrtačama i dračama, u klancima i jadima,
ovdje i ondje, na svim tim bojištima – prebrajao. Povijao
vam rane od bojeva i stavljao vas u nove slogove.
Govorio vam da se spajate u riječi što čekaju da ih oživite
i jurnete u razbijanje mraka. U bitke za misao. Za smisao
obuhvatâ vaše braće, naših bojovnika: naših riječi, naših
junačnicâ: naših borbi, našeg bratstva: naših mukâ, naših
poduhvatâ.
U stožer, na stol prepun bojnih planova, karata i papira,
na prve crte, u naše redove, iz istočnih i zapadnih pećina
i jazbina, zaogrnuti plavim, bijelim, crvenim mrakom,
i crvenim, plavim, bijelim znakom, pod okriljem noći –
stizali su crni glasi da opet, kao nekoć, postrojbe naše
predamo. Da u njihovu milost svoje biće i srce stavimo.
U šutnju, u muk. U jame. U grob naših slova da odemo.
Podlo su nam ulazili u glavu i spuštali se do zidina srca. Ono
ih nije puštalo unutra. Samo im je reklo da je za njih zatvoreno.
Da to shvate i da ne dolaze više.
Da se svojima, u štabove i ćelije, u laž, u sudnice i vijećnice
vrate i svojim hordama kažu da se ne može više s našom
dušom tako. Da ne mogu zaustaviti tu vojsku, riječi, bojovnike
srca i pjesama: satnije, koje naviru. Koje prema Riječi, prema
svome Kralju kreću, hraneći se kruhom iz dolinâ, s naših poljâ,
njivâ i nizinâ.
Tamo, hodeći prema Tamo, gdje će utažiti žeđ i moja
slova – moja vojska. Bijele golubice, junaci i košute.
Volio sam jeseni u Zagrebu. Žuto lišće
na platanama, na Zrinjevcu, koje je padalo
s grana i zlatilo staze moje mladosti.
Lišće, koje je vjetar raznosio, baš kao
i stihove što su odletjeli na ogled, na
Krležin stol, do njegova pronicava pogleda
i tapšanja po mome ramenu. Do njegovih
riječi da je dobro, dobro što pišem, ali da
prve laste ne čine proljeće. Potom je uslijedilo
pitanje, odakle sam? Odgovorih mu da sam
iz Hrvatske. Iz Hrvatske, kažeš. Blago se
nasmiješio i upitao od čega živim i kako
da mi pomogne. Od pjesama se ne živi,
od njih se često nesretno umire, reče.
A, bila je jesen i uvelo je lišće padalo po
Zrinjevcu. Uslijedila je zima, pa potom
prve laste i proljeće. I tako tim redoslijedom,
do sada…
Više ne hodam Zrinjevcem. Ne nosim
nikome pjesme na ogled. Zaronjen u
zimu života, mislim na zlatno lišće iz moje
mladosti. Na Krležu, kojega je odnio jedan
prosinac i više ga nema. Na prve laste i
proljeće, kojeg više nema.
U pustoj luci, toga je zimskoga jutra,
zubato sunce obasjavalo jednoga
čovjeka, jednu barku i jednoga galeba.
Ništa neobično, gotovo ništa da bude
razlog za ovo sjećanje, za ovaj pokušaj
da se dogodi pjesma:
Izbrazdano lice, ogrubjeli, pomodrjeli
prsti koji su od ulova odvajali ribe
za galeba. Moj galeb, moj miljenik,
veli – donosi mi sreću i ispraća me kad
isplovljujem, dočekuje kad uplovljujem.
Glasa se, pozdravlja me i nadlijeće,
slijeće mi na barku. – Do njegovih ruku
i promrzlih prstiju, koje nije, toga
hladnoga jutra, moglo ugrijati zimsko,
zubato sunce.
– Šezdeset sam godina plovio, muku
na moru mučio, ribarsku sreću tražio
i od toga petero djece hranio. Žena
je o kući, djeci i meni brinula. Oni
su nam se zarana raspršili i pobjegli
od zemlje, vinograda, mora i maslina.
Iz puna je zdravlja, ljetos iza Vele
Gospe, moja Marija otišla. Sada sâm
sam.
Pokoje mi pismo i dolare sinovi pošalju,
da mi se nađe, za svaki slučaj da mi se
nađe, pišu. I ne dolaze više, ni oni, ni
kćeri, ni unučad.
Sâm sam, sinko – sve tužnije ponavlja
i gleda u galeba, koji ga nadlijeće.
Kao da ga moli da i on s galebom poleti
i odleti. Preko mora… Ženi, u oblake...
U pustoj luci, toga je davnoga jutra
zubato sunce obasjavalo ribara, barku
i galeba.
Naoko ništa neobično, gotovo ništa
što bi mogao biti razlog za pokušaj
da mi se dogodi pjesma.
Sjedili smo jednoga dana, na Strossmayerovu šetalištu,
na Matoševoj klupi, Vesna i ja. On u sredini, s pogledom
usmjerenim prema Donjem gradu, odakle je dopirao šum
i vreva. Po šetalištu ljudi i vesela cika djece, koja su
trčala oko nas i spomenika.
Antun Gustav kao da nas je na klupi zagrlio. Vesnu Parun
prisno i posebno, onako kako se grli kraljica. Mene pak,
kao dijete i svoga dragog učenika. Vesna je ružila one koji su
kralja išarali. Ja sam po skulpturi, po njegovu tijelu čitao
imena, ponirao u probodena srca i ljubavne poruke. Kako to
mogu činiti, ništa im nije sveto, ponavljala je kraljica poezije
Vesna.
On se nije ljutio. Izgledalo je kao da se smiješi i govori:
pusti ih, neka me šaraju, neka rišu, neka me iz sna bude
imena i srca ucrtana po meni.
Potom je Vesna napala one u Gradu… Nabrajala ih je
poimence i sve ono što joj rade hulje, nezahvalnici,
ubojice riječi i slobode. I Matoša je na klupi podsjećala
što su mu činili. Meni je izgledalo da on sve to čuje i
da joj kaže: Znam, kako ti je. Znam, Vesna, poznajem
sve te likove i među njima mnoge Jude i nitkove ovdje
na Griču i po kućama i palačama Donjega grada.
I onda smo se Vesna i ja oprostili od Matoša. On je
ostao zamišljen sjediti na klupi. Kralj književnosti,
kao da je mahnuo na rastanku kraljici poezije Vesni
i meni učeniku, poželjevši mi dobre pjesme i sreću.
Palimo svijeće za
hrvatske ratnike.
Za nestale sinove
i kćeri. Za ubijenu
braću, sestre,
očeve i majke.
Gledamo u suzne
oči žena.
U oči majki.
U tugu.
U Katu
koja moli
za četiri sina
četiri viteza
četiri junaka
i
za četiri brata
u krvavom
svibnju
četrdeset pete
smaknuta.
U Marijana koji
slomljene duše
šaptom govori:
Otvori se zemljo
i pokaži gdje mi
počiva Nikola,
Marka sam sina
pilota sahranio,
Nikolu sina tražim,
nema ga… Nikolu
sina… Da mi je
znati, samo da mi je
znati, gdje je moj
Nikola
Otvori se
zemljo i pokaži
gdje mi počiva
Nikola
I tužna
Škabrnja
korača…
Eva
zaziva
Krista,
Gospu,
Vicu
i sinove svoje,
da izdrži bol,
strašnu bol.
Moli Boga
da je pozove.
Na Nebo
da je pozove.
I da ode, što
prije da ode
iz pustoga
doma
svoga.
Moli Boga
da vidi i zagrli
tri svoja sina.
Tri svoja srca
tri svoje duše
tri svoja sokola.
Tri njezine
zlatne jabuke.
U povorci
gledamo
u stjegove
i slavu.
Ispred nas
Grad,
Vuka,
Dunav
i raspelâ :
Škabrnja
i niz
Škabrnjâ…
Ovčara
i niz
Ovčarâ…
povijest
jaukâ
Macelja
Teznog
Zrinja
Gvozdanskog
Udbinâ
jeze
i sudbinâ…
Jazovkî
Hudih jamâ
i
raspećâ…
Hrvatska
za pokošenom
svojom
djecom
korača…
Odaje počast
i plače.
(Mojim sinovima i kćeri:
Josipu, Porgi i Dori,
da nikad ne zaborave…)
Oj Dunave rijeko duboka,
Oj ti Vuko naša muko.
Oj Dunave što proguta
Kati sina
Luci sina
Mari sina
Zrinki sina…
Što odnese Matu,
što proguta Miju
što odnese Niku
što proguta Ivu…
Što ih odnese…
Što ih odnese…
Oj ti Vuko naša muko
i Dunave rijeko hladna.
Oj Mitnico i Sajmište…
Oj hoj Ovčaro joj…
Oj hoj Vukovare hoj
Oj hoj Vukovare joj.
Oj ti Vuko naša muko
I Dunave oj
Dunave oj
DRAGA
za Marinu
Zamisli samo Draga
kakva bi to pjesma
bila
da sam kao jučer
da si kao jučer
sa Suncem
i
Mjesecom kao
jučer.
Pa kada dođe to
jednom ovdje na
moru jednom
poljubi kamen
Gospe od Tarca.
I neka to bude
baš kao onda.
Kao jučer
sa Suncem
i
Mjesecom.
Kao jučer,
moja Draga.
Ivan Tolj, piše Božidar Petrač, pripada nizu hrvatskih književnika od Marulićeva vremena do naših dana, koji su iz koljena u koljeno u hrvatskom narodu učvršćivali i prenosili svijest o slobodi i pravu naroda da svoju slobodu živi u punini. Posebnost je da Tolj pjevao o slobodi i samostalnosti, ali je kroz svoje djelovanje i jedan od njezinih neposrednih stvaralaca. Toljev pjesnički put kao da je nagovijestio događaje koji su se zbili, proročki, a uz to, Golgota naroda koju ispisuje je i duboko intimistička potraga za sebstvom. Ivan Tolj rodio se u Blatnici kod Čitluka 1954, autor je više pjesničkih zbirki, pjesme su mu prevođene, nagrađivan je.
Poezija Ivana Tolja je vrlo jezgrovitog izraza, bez suvišnih ukrasa, koja govori i o odnosu pojedinca i naroda, o temeljnim metafizičkim pitanjima. Svi ti prijepori duboko su upisani u autorovo stihovlje.
Važno je istaknuti i pjesničku utemeljenost na kršćanskoj tradiciji, te izraz koji naglašava duhovnost kao suprotnost praznini, čvrstoću izraza koja se osjetila već u prvoj autorovoj zbirci Otočanka iz 1980. Pjesnik se već tada poistovjećuje sa sudbinom svog naroda, govori o tuzi nad rasutošću, a pritom se osvrće i na dane djetinjstva. Otok je metafora samoće, a snažno proživljavanje nepravde koja je dočarana „nekim dugim mutnim rijekama“ nosi u sebi lirski subjekt, kao da govori o usudu. U zbirci Kozmopolitska jesen pjesnik ispisuje ciklus Iskopnice u kojemu nalazimo alegoriju hrvatske povijesti koja je puna „nestajanja bez imena“. No treba istaknuti da kozmopolitizam koji se spominje nipošto nije slučajan, jer se u zbirci povezuju nacionalno i internacionalno.
U svojoj poeziji Tolj nerijetko koristi i motive iz legendi i mitova reinterpretirajući ih na svoj način. U pjesmi 1089 poetizira Zvonimirovu pogibiju, a u Slavenskoj zimi, iznimnoj zbirci u kojoj se povezuju himnički ton i refleksija, pjesnik se bavi i postankom Hrvata. U toj je knjizi posebno znakovit Razgovor s dušom, sastavljen od 33 pjesme u kojima se kroz solilokvij sažima proživljeno, promišlja egzistencija, na introspektivan način, povezujući i hrvatsku poeziju, i zapise biblijskih evanđelista. Poseban pak pjesnički vrhunac postiže se u Animi Croatorum – Duši Hrvata (1990), a Petrač ističe da je ona ispjevana mudrošću prava žreca u pogovoru izabranim pjesmama Drinske elegije iz 1994.
Upravo važnost rijeke u Toljevoj poeziji, posebno rijeke Drine, također ima kontinuitet u hrvatskom pjesništvu. Drina je i simbol povijesnosti i sjećanja. Lirski se subjekt poistovjećuje s rijekom: „Sada sam Rijeka / i ništa više. / Šum i um / propet / na klisurama / tvojih obala.“ I u novom ciklusu nailazimo na pjesmu u kojoj se spominje rijeka, Prijeđoh rijeku, napisanu u Hercegovini.
Ipak, temeljna je pjesma nadahnuta poema u kojoj se pjesnik osvrće na svoj ratni put, ironično spominjući sve ono što se odmaklo od borbe, ali u temelju jest bitka za misao i da sve iskustvo prožme riječima i uđe u ponore „duboke, svijetle i tame pjesme“. Ostale pjesme bave se i reminiscencijama na mladost, kroz prikaze lirskih pasaža Zrinjevca i opise književnih početaka, a Tolj spominje i Krležu kojemu je nosio pjesme na ogled, te Matoša i Vesnu Parun. Kroz imaginaciju i razgovore, pjesnik reflektira književni svijet glasovima svojih suvremenika. Pjesme su raznorodne, od narativnih do lirskih, što pokazuje širinu poetike, no temelj ostaje vezan uz propitivanje života pojedinca i hrvatskog naroda, odnos slobode i ropstva, istine i hipokrizije, i kroz oblik vlastite konfesionalnosti, kao da se pjesnik ispovida sam sebi, promišljajući sve što je tijekom života proživio naglašavajući da je upravo Anima croatorum credo i smisao, kako je pisao 1988: „Ja sam Jedina / koju se ne zaboravlja: / amanet, oporuka, znamen / i Amen.“ Sjajna poema Slova moja, vojsko moja kao da su dojmljiv nastavak te borbe, da se nakon dobivenog rata sve zabilježi i ostaje trajno zapamćeno: „I onda sam vas, slova moja – u stožeru, a i dolje u brdima / i škrapama, u vrtačama i dračama, u lancima i jadima, / ovdje i ondje, na svim tim bojištima – prebrajao. Povijao / vam rane od bojeva i stavljao vas u nove slogove. / Govorio vam da se spajate u riječi što čekaju da ih oživite / i jurnete u razbijanje mraka. U bitke za misao...“
Nova Toljeva poezija vezana je upravo za novu bitku koja još nije dobivena. Pjesnik promišlja svoj put duboko misaono i emotivno, od samih početaka jasno definiran idejom slobode vlastita naroda, ali i vlastita bitka koji se dohvaća dubinom spoznaje o „lijepim i strašnim prolazima kroz biće“.
814 - 22. svibnja 2025. | Arhiva
Klikni za povratak