Vijenac 814

Likovna umjetnost

Muzeji i galerije Hrvatske: Trotoar, Mesnička ulica 7, Zagreb

Fenomen Trotoar: Dvogodišnjak s reputacijom ozbiljne privatne galerije

Piše Marina Šafarić

Osnivači Galerije upoznali su se u Mesničkoj ulici, pa su joj odlučili vratiti umjetnošću. Sudeći po krcatim otvorenjima izložbi, ime su odabrali više nego dobro – gužva je na trotoaru ispred Galerije, ali i na onome preko, pa i na cesti. Ovoga mjeseca Trotoar slavi drugi rođendan

Vjerujem da su svi koji prate domaća izložbena strujanja čuli vijest da je za vrijeme otvaranja izložbe Dear Diary... Layers of Dreams Marine Mesar OKO ispred Trotoara bila tolika gužva da je morala intervenirati policija. Galerija je to suvremene umjetnosti koja je u dvije godine djelovanja zagrebačku kulturnu scenu zadužila za puno više od pukog privlačenja publike – kvalitetnim programom ona je izgradila komadić kulturne scene i novog vala izlagačke prakse, ostvarivši deset izložbi i predstavivši zagrebačkoj publici devet domaćih i čak dvadeset inozemnih, aktivnih suvremenih umjetnika, postavljajući pritom ljestvicu doista visoko. Trotoaru nije strano igrati se svjetlima, postaviti umjetničke radove direktno na pod, izgraditi novi zid, dapače oblijepiti zidove tapetama, prosuti po podu zemlju i komadiće drveća: u punom smislu riječi, i s pozitivnom konotacijom, suvremeni je to način izlaganja suvremene umjetnosti. U pokušaju raspetljavanja fenomena Trotoara i želji za uspostavljanjem gotovo udžbeničkog prikaza dobre prakse privatne galerije u Hrvatskoj, razgovarala sam sa suosnivačicom Galerije, kustosicom Martinom Rodrigues.


Emir Šehanović, There Will Be Bliss, Trotoar / Snimio Bosnić+Dorotić

Proto-Trotoar

Nakon desetljeća tzv. proto-Trotoar faze, odnosno zajedničkog otkrivanja i podržavanja mladih aktera suvremene scene, tijekom kojeg su stvarali krug umjetnica i umjetnika koji danas čine prvi prsten oko Galerije, kolekcionari Natali Cerin i Dalibor Antonić te kustosica Martina Rodrigues u svibnju 2023. godine otvorili su Trotoar – galeriju čiji tim danas, uz Bojanu Birač i Tenu Bakšaj, čine i Maja Bosnić i Ivan Dorotić koji su zaduženi za komunikaciju, te niz dugogodišnjih suradnika i savjetnika. Lokacija galerije odabrana je spontano, baš kao i ime Trotoar. Ima neke sentimentalnosti u tome što se osnivački trojac odlučio vratiti baš u Mesničku ulicu, ulicu u kojoj su se i upoznali, kao i metafore u imenu Trotoar, u simbolici sigurnog prostora za kretanje, interakciju i dostupnost.

Na pitanje o tome što ih je potaknulo da se upuste u avanturu otvaranja privatne galerije u Zagrebu, kustosica Martina Rodrigues govori: „S vremenom, a i kroz razne prilike, uz podršku umjetničke scene putem sakupljanja, nametnulo se pitanje – na koji način možemo još više doprinijeti? Otvaranje galerije činilo se kao logičan korak. Galerija je nastala iz nužnosti, iz potrebe – kako naše osobne tako i društvene. Nešto što uvijek ističemo jest da je Trotoar naš osobni projekt – zadovoljstvo i ispunjenost koje iz njega crpimo za nas su presudni. Zbog toga želimo nastaviti surađivati s umjetnicima koje već dugo podržavamo, dok istovremeno stvaramo nova prijateljstva i otvaramo prostor za nove suradnje.“


Martina Rodrigues / Snimila Maja Bosnić

Program privatne inicijative

Trotoar je službeno otvoren 12. svibnja 2023. izložbom Trijumf vrlina Pavla Pavlovića. Od prvog dana jasno je da im je važan svaki detalj. Uz svaku izložbu dolazi i stručni tekst, a godišnji program i sve aktivnosti razvijaju timski. Različita iskustva i perspektive spajaju kako bi gradili sadržaj Galerije. Vjeruju da je umjetnička scena živi organizam, osjetljiv na ritam i paradigme vremena. Program je usmjeren na suvremenu produkciju jer vjeruju da podrškom aktualnim stvaralačkim praksama mogu najizravnije sudjelovati u svom vremenu i ostvariti svoj najveći doprinos. Na pitanje o načinu na koji biraju umjetnike za izlaganje, Martina Rodrigues odgovara: „Ne biramo umjetnike prema medijskim odrednicama, više nas privlači snaga, kompleksnost komunikacije određenog rada, kao i fokus i predanost autora. Želimo održati i podržati različitost umjetnosti koje predstavljamo, kao i javnosti koja nas prati.“

Godišnji program sastoji se od pet izložbi: tri samostalne i dvije skupne. Do sada su samostalno izlagali Pavle Pavlović, Nikola Vrljić, Emir Šehanović, Marko Zeman, Marina Mesar OKO i Bojan Šumonja. Pojedine izložbe fokusirane su na predstavljanje radova iz kolekcije Cerin–Antonić. Prva takva bila je izložba Her Barbaric Luxury, s radovima Šejle Kamerić, Selme Selman i Jasmine Cibic u veljači 2024, dok su u veljači 2025. otvorili izložbu Nirgendwo s radovima Mile Panić, Igora Rufa, Marka Tadića i TARWUK-a. Izložbe tog tipa vrijedan su uvid u kolekcionarske afinitete i odabire – njima se otkriva što privlači interes onih koji pomno prate suvremenu umjetnost.


Stranger Danger,
Trotoar / Snimio Bosnić+Dorotić

Drugi specifičan aspekt Trotoarova programa čine „gostujuće“ izložbe, iza kojih stoje pozvani kustosi ili suradničke galerije. Kraj osnivačke 2023. godine obilježili su suradnjom s galerijom Eugster II Belgrade i izložbom Stranger Danger, na kojoj su se predstavili Saša Tkačenko, Vuk Ćuk i Julija Zaharijević, dok je ove godine pozvani kustos Saša Bogojev izložbom That’s What’s Up! zagrebačkoj publici predstavio trinaest međunarodno aktivnih slikarica i slikara.

Nije dovoljno samo gledati

Izlagački program Galerije dodatno upotpunjuje serijal Trotoar Talks. Uz svaku izložbu organiziraju i popratni razgovor s umjetnicima, kustosima i njihovim gostima. Sudeći po dobroj posjećenosti, pokazalo se da je publika zavoljela ovaj opušteni razgovorni format; dopušta im se da zavire dublje u stvaralačke procese i upoznaju umjetnike na osobnijoj razini.

Uz osnovni izlagački program, počeli su otvarati i neka nova poglavlja, u vidu međunarodnih aktivnosti, sudjelovanja na sajmovima umjetnosti. To su pozicije iz kojih privatne galerije mogu dodatno raditi na afirmaciji i vidljivosti umjetnica i umjetnika. Nedavno su ostvarili svoju prvu kolaboracijsku izložbu Trotoara izvan prostora galerije i to kroz samostalnu izložbu Pavla Pavlovića Starbust u ljubljanskoj galeriji Ravnikar. Vjeruju da se isplati raditi svim snagama na proširenju mogućnosti djelovanja, koliko god ona često zvuči samo kao zavodljiva, a nedostižna, krajnja točka.

Trotoar je u samo dvije godine pokazao koliko suvremena umjetnost može biti živa i dostupna, koliko galerijski prostor može aktivno sudjelovati u oblikovanju kulturnog identiteta grada. „Iako vremenski odmak često omogućuje jasnije sagledavanje umjetničkih (kao i svih drugih) događaja, neosporno je da je suvremena umjetnost integralni sastojak oblikovanja kulturnog identiteta. Ona odražava našu sadašnjost, sve što proživljavamo kao pojedinci i zajednice. Prisutnost suvremene umjetnosti u našem društvu trebala bi biti puno jača i pristupačnija, a galerije i muzeji su ti koji bi trebali ustrajno raditi na informiranoj medijaciji“, zaključuje Martina Rodrigues.

Trotoar inače prilikom postavljanja svake izložbe prekriva svoju trinaest metara dugu uličnu staklenu stijenu, skrivajući proces postavljanja od pogleda prolaznika. Iznutra se prostor svaki put iznova mijenja i prilagođava umjetninama te svaki novi izložbeni postav postaje gotovo uranjajuće iskustvo. Ova mala gesta skriva mnogo više od samog skrivanja zbog stvaranja atmosfere iščekivanja – vjerujem da se i iza zatvorenih uredskih vrata Trotoara priprema još toga, zasad nevidljivog, a svakako vrijednog pažnje. U povodu drugog rođendana, stiže i prva publikacija: godišnji katalog izložbi, koji će objediniti sve dosadašnje postave, a koji oblikuje Rafaela Dražić, autorica prepoznatljivog vizualnog identiteta Galerije. Trotoar, jasno je, ni na trenutak ne miruje.

Vijenac 814

814 - 22. svibnja 2025. | Arhiva

Klikni za povratak