Vijenac 813

Aktualno

Održani Dani medijske pismenosti

Putokazi u labirintima medija

Piše Ivona Smolčić

Dani medijske pismenosti, projekt Agencije za elektroničke medije i Ureda UNICEF-a za Hrvatsku, u suradnji s partnerima, a pod pokroviteljstvom Ministarstva kulture i medija te Ministarstva znanosti, obrazovanja i mladih, aktivno se provodi još od 2018. Ovogodišnje izdanje te korisne i zanimljive manifestacije održano je od 7. do 13. travnja te je bilo usmjereno na osvještavanje izazova u svijetu društvenih mreža i interneta općenito, kao i na edukacije o dezinformacijama koje sve učestalije preplavljuju medijski prostor. U projekt su se uključile odgojno-obrazovne ustanove, knjižnice, mediji, udruge i drugi, i to organizacijom predavanja, radionica, okruglih stolova, filmskih projekcija i ostalih sadržaja, koji su se mogli pratiti uživo ili online, a za ovu smo prigodu izdvojili nekoliko događanja.


Alati generativne umjetne inteligencije trenirani su na podacima, ne na činjenicama,
što otvara pitanja poput etičnosti, preuzimanja odgovornosti, autorskih prava / Izvor DKMK

Nacionalna i sveučilišna knjižnica od 9. do 16. travnja bila je domaćin interaktivne i multimedijalne izložbe naslova Razotkrivanje algoritama: kako oblikuju naš digitalni svijet, sastavljene od niza edukativnih i interaktivnih materijala, s ciljem osvještavanja posjetitelja o ulozi algoritama i umjetne inteligencije u našim životima, ali i poticanja rasprave o tome kakvo je značenje algoritama u okviru našeg svakodnevnog odlučivanja u svijetu društvenih mreža. Tim povodom održana je i panel-diskusija koja je okupila kako stručnjake govornike tako i mnoge zainteresirane pojedince u publici. Potpredsjednik Društva za komunikacijsku i medijsku kulturu te profesor na Hrvatskom katoličkom sveučilištu Igor Kanižaj rekao je kako je prepoznao potrebu poticanja kritičkog vrednovanja algoritama kod mladih, koji, iako redovito koriste aplikacije i društvene mreže, zapravo jako malo o njima istinski znaju, kao i o tome kako nastaje sadržaj koji im se prikazuje. Juraj Petrović s Fakulteta elektrotehnike i računarstva napomenuo je kako su alati generativne umjetne inteligencije trenirani na podacima, ne na činjenicama, stoga primjerice ChatGPT nerijetko pruža netočne informacije, u sklopu čega se otvaraju pitanja poput etičnosti, preuzimanja odgovornosti, autorskih prava itd. Jadranka Dorešić iz Srednje škole Ivan Švear u Ivanić-Gradu, na temelju rezultata vlastitog istraživanja potvrdila je kako se 90 % učenika koristi alatima za učenje u obrazovnom kontekstu prilikom pisanja domaćih zadaća, seminarskih radova i sl., dok je Jelena Sekulić iz Državnog zavoda za intelektualno vlasništvo progovorila o problemu zaštite autorskih prava, vjerujući kako alati umjetne inteligencije nikada neće moći zamijeniti ljude iz kreativnog sektora.

Etnografski je muzej bio domaćin radionice Penganje jaja, namijenjene učenicima OŠ braće Radić iz Zagreba, a u organizaciji Ivane Bilić, nastavnice hrvatskog jezika u navedenoj školi. Svrha radionice bila je podučavanje o tradicionalnim uskrsnim običajima dubrovačkog kraja vezanima za ukrašavanje pisanica. O povijesti penganja jaja, kao nematerijalnog kulturnog dobra Republike Hrvatske, učenici su samostalno snimili radijsku emisiju, koja će biti dostupna na mrežnim stranicama škole. Polaznici Osnovne škole kralja Tomislava u Zagrebu imali su priliku biti dijelom programa Tomislavovi dani medijske pismenosti, posvećenog važnosti kritičkog promišljanja medijskih sadržaja te razvoju digitalnih vještina. Valja dodati kako je u sklopu događaja, s ciljem osnaživanja učenika za svjesno sudjelovanje u digitalnom svijetu, održana radionica naziva Mala škola medijske pismenosti, dok je poseban dio programa bilo predstavljanje Podcast kluba, pa su učenici pokazali vlastite podcast epizode na teme koje su samostalno istraživali tijekom školske godine. Osim toga, polaznici videosekcije prikazali su svoje kreativne reportaže, kratke filmove te videoprojekte.

S obzirom na sve učestaliji problem lažnih vijesti i senzacionalizma, Pučko otvoreno učilište organiziralo je predavanje na tu temu, s ciljem edukacije o razabiranju  nepouzdanih izvora i zaštitite od dezinformacija i lažnih vijesti. Predavanje je bilo namijenjeno svima koji žele bolje razumjeti suvremene medijske fenomene i razviti vještine potrebne za sigurno snalaženje u digitalnom okruženju, a održala ga je Helena Sambol, stručnjakinja za marketing i komunikacije.

Vijenac 813

813 - 8. svibnja 2025. | Arhiva

Klikni za povratak