Vijenac 812

Kazalište

Karl Georg Büchner, Woyzeck, red. Borut Šeparović, HNK u Splitu, premijera 15. travnja

Nepokolebljivost aktualnosti

Piše Kristina Tešija

Iznova govoriti o Woyzecku znači uvijek iznova bacati svjetlo na nevidljivo nasilje nad malim, običnim čovjekom

Trebalo je proći 25 godina od osnivanja Montažstroja da bismo dočekali prvo splitsko gostovanje ovog umjetničkog kolektiva, kada je eksplozivna izvedba A gdje je revolucija, stoko? u sklopu 61. Splitskog ljeta pankerski, smjelo i beskompromisno barem na trenutak razbudila lokalnu publiku i scenu. Sada, deset godina kasnije, napokon možemo reći da smo dočekali i suradnju Drame splitskog HNK i redatelja Boruta Šeparovića, utemeljitelja i umjetničkog voditelja Montažstroja.

Šeparović je za ovu priliku zagrabio u tekst kojim se bavio još 2002. godine; upitavši Tko je? Woyczek, ponudio je tada reducirano i dekonstruirano čitanje nedovršene i fragmentirane drame Karla Georga Büchnera iz 1837. Sada, gotovo četvrt stoljeća kasnije, Šeparović dokazuje kako i dalje uspješno prepoznaje obrasce iz Büchnerova predloška smjestivši Woyzecka, arhetipsku figuru degradiranog pojedinca, u suvremeni kontekst obilježen militarizacijom i tehnološkom kontrolom.


Šeparović nadopisuje Büchnera i, umjesto puke posvete, donosi potresno i košmarno,
ali u lokalnom kontekstu osvježavajuće čitanje ovog klasika / Snimio Milan Šabić

Tragičnu epizodu koja za Woyzecka (Donat Zeko) i njegovu nezakonitu suprugu Marie (Andrea Mladinić) završava fatalno Šeparović je ugnijezdio u „tehnološku distopiju postindustrijskog društva“ pa je tako plesni podij zamijenio bojištem, a uz ansambl je postavio i kamere, mobilne uređaje i, najdojmljivije, dronove čije monotono zujanje i levitiranje na scenu i u priču unose jezu koja ne prestaje tinjati do kraja predstave. „Dronovi snimaju lekcije za sve nas“, izgovara jedan od vojnika u epilogu, nakon što su nam upravo ti isti dronovi zorno dokazali kako ljudska pohlepa nikakvu lekciju nikada naučiti neće. Rat ne završava nego se obnavlja, a u takvom sistemu metak je jeftiniji od popravka, nadopisuje Šeparović na Büchnera i, umjesto puke posvete, donosi potresno i košmarno, ali u lokalnom kontekstu osvježavajuće čitanje ovog klasika.

Glumački ansambl zaslužuje posebne pohvale – promatramo li Woyzecka kao dvosatnu koreografiju, što u suštini i jest, postaje nam jasno koliko se nevidljivog rada odvija u svakoj sekundi izvedbe. Nadalje, Woyzeck je ansamblu pružio priliku da prodiše i iskorači iz očekivanih izvedbi, najviše u koreografiranim segmentima lišenima verbalnog i praćenima eksplozivnom (Montažstroj) ili plesnom (Rølø) glazbom. Šeparović se ne boji prekinuti radnju, uzeti pauzu i rastegnuti je do hipnotičkog iskustva. Ritualiziranost gotovo pa robotskih koreografija u tijela glumaca upisuje poražavajuću istinu – čovjek je u ratu koji vječno traje tek stvar, iskoristivi objekt podložan optimizaciji, puko sredstvo za dolazak do cilja u koji ni sam ne vjeruje.

Neprestana prisutnost rata prigušuje Woyzecka na sceni. Tako je Donat Zeko nadglasan zujanjem, glazbom, eksplozijama, vojnicima i da nije kamere koja hvata krupni kadar njegova zbunjena, izmučena lica, čini se da bi ga rat u potpunosti pojeo. Upravo je u ovim krupnim kadrovima hommage Herzogovoj filmskoj adaptaciji priče o vlasuljaru iz Leipziga najosjetniji, ali čini se da je teret glumačkog naslijeđa Klausa Kinskog ostavio traga na Zekinoj izvedbi pa je ona najslabija upravo u trenucima kada su svjetla i kamere uperene isključivo u njegovo lice.

Šeparovićeva ratna atmosfera dovedena je do vrhunca vještom međuigrom dviju suprotnosti pa tako stalno prisutna dvostruka koreografiranost (izvedba i kontroliranje tehnologije) rezultira paradoksalnom kakofonijom (umnažanje i preklapanje live snimki, eksplozivna glazba, krckanje pilula pod vojničkim čizmama…). Supostojanje reda i kaosa, hladnog nadzora i slamanja ljudskog duha, kičma je koja nosi predstavu i stalni podsjetnik na klasnu raslojenost koja je neodvojiva od rata. Šeparović ne zaboravlja da je Woyzeck tragedija (jednog pripadnika) radničke klase, što poentira u epilogu zaključkom kako „ruka koja drži pištolj nikad ne drži novčanik“. I zaista, čini se da iznova govoriti o Woyzecku znači uvijek iznova bacati svjetlo na nevidljivo nasilje nad malim, običnim čovjekom. Ono koje je uvijek tu, samo je nekad prigušeno, a ponekad odjekuje u detonacijama.

Iako bi Šeparovićev Woyzeck udario još snažnije da je nešto kraći, svejedno je u splitski HNK unio dašak potrebne autorske vizije i nepokolebljivosti, pružio primjer smislenog i uspješnog korištenja tehnologije na sceni i dokazao kako izvedbe mogu snažnije udarati kada se glumačkom tijelu i pokretu pristupi s jednakom pažnjom kao i tekstu. Najviše od svega, dokazao je kako povratak klasiku ne mora značiti tek plaho ispisivanje mlake posvete već upravo suprotno – priče koje prežive test vremena najbolji su poligon za vježbanje autorskog glasa u artikuliranju vječno istih neuralgičnih točaka kolektivnog ljudskog iskustva, onoga zbog čega se, naposljetku, svi mi u kazalište i vraćamo.

Vijenac 812

812 - 24. travnja 2025. | Arhiva

Klikni za povratak