Vijenac 812

Kolumne

Izazovi umjetne inteligencije

Halo s druge strane stvarnosti

Irena Petrijevčanin

Agenti već duže vrijeme nisu ograničeni samo na filmove znanstvene fantastike, nego aktivno preoblikuju našu svakodnevicu

Kako stvari stoje, ono što je prije mjesec dana bilo novo i moderno, danas više nije, pa tako ni najnovije verzije chatbotova više ne izgledaju impresivno ako se usporede s još sofisticiranijim UI agentima, tj. agentima umjetne inteligencije. Jasno je da će UI agenti igrati sve važniju ulogu u našim osobnim i profesionalnim životima, istovremeno, izazovi ostaju, osobito u područjima etike, ali i pristranosti. S nostalgijom ćemo govoriti o vremenima kad su nam se kao korisnicima na telefon javljale stvarne osobe.


Mnogo toga što su nekada radili ljudi, danas više ne trebaju / Izvor NightCafe -  kreirano pomoću UI

Ovi napredni sustavi mogu samostalno obavljati složene zadatke, donositi odluke i prilagođavati se promjenama u stvarnom vremenu. Agenti postaju sve pametniji, a tvrtke, industrija i pojedinci ih sve više koriste. U odnosu na njih, ChatGPT ostaje samo sučelje dizajnirano za odgovaranje na korisničke upite. Kako uopće rade ovi agenti o kojima svi donositelji odluka u svijetu umjetne inteligencije govore u zadnje vrijeme? Što rade i za koga? Za što se sve koriste? Agenti umjetne inteligencije kreću se u rasponu od jednostavnih programa za specifične zadatke do sofisticiranih sustava koji kombiniraju sposobnosti percepcije, razmišljanja i djelovanja. Kao što vidite, daleko više od odgovaranja na pitanja ili pisanja eseja i članaka. Koristeći modele strojnog učenja, analize raspoloženja i svakojake algoritme, agenti procjenjuju svoje unose u odnosu na svoje ciljeve. Sve je umreženo i integrirano, agent umjetne inteligencije nadopunjuje jedno drugim, pa sve radi povezano na način da, primjerice, prvo obrađuje i razumije ulazni tekst, analizira osjećaje i procjenjuje njegov ton i namjeru, a algoritmi klasifikacije određuju koja je kategorija odgovora najprikladnija. Ovakav slojeviti pristup omogućuje agentima obradu složenih ulaza i odgovarajućih odgovora. Oni generiraju moguće radnje, procjenjuju moguće ishode i odabiru najprikladniji odgovor na temelju svog programiranja i trenutnog konteksta.

Međutim, to je tek vrh sante leda. Postoje različite mogućnosti i različite vrste namjena ovih sofisticiranih agenata. Ako govorimo o tvrtkama, one imaju bogat i složen izbor opcija agenata, u rasponu od jednostavnih alata za automatizaciju specifičnih zadataka do sofisticiranih višenamjenskih pomoćnika koji mogu transformirati cijele procese rada. Izbor agenta ovisi o vrsti tvrtke, namjeni itd. Spomenut ću neke od jednostavnijih prema složenijima: sigurnosni sustavi pametnog doma integriraju sve uređaje, alarm, kamere itd. zatim postoje i agenti učenja, to su sustavi umjetne inteligencije sposobni poboljšati svoje ponašanje tijekom vremena interakcijom s okolinom i učenjem iz vlastitih iskustava. Ovi agenti mijenjaju svoje ponašanje na temelju povratnih informacija i iskustva, koristeći različite mehanizme učenja kako bi optimizirali svoju izvedbu. Za razliku od jednostavnijih tipova agenata, oni mogu otkriti kako postići ciljeve kroz iskustvo, a ne isključivo oslanjajući se na unaprijed programirano znanje. Kao što vidite, tu smo već korak dalje. Postoje i hijerarhijski agenti, sustavi više agenata itd. Većinom je riječ o robotskim sustavima koji obavljaju određene procese ili interakcije. Ako ćemo pojednostavniti zaključak – ono što su nekad u mnogočemu radili ljudi, danas više ne trebaju.

Najjednostavnija definicija bila bi da su agenti sustavi umjetne inteligencije koji djeluju neovisno kako bi izvršili zadatke. Automobili koji sami voze ubrajaju se među najsloženije primjene UI agenata, budući da kombiniraju više vrsta sustava, odnosno više vrsta agenata: agente temeljene na korisnim programima za donošenje odluka s tzv. refleksnim agentima temeljenima na modelu za odgovore u stvarnom vremenu, kao i s već spomenutim agentima za učenje za poboljšanje performansi tijekom vremena. I naravno, uz sve te sustave, nitko ne jamči stopostotnu sigurnost od pogreške. To je valjda jasno. Ipak, uporaba agenata umjetne inteligencije nezaustavljivo raste. Tako se, primjerice, u zdravstvu koriste za dijagnosticiranje medicinskih stanja, analize medicinskih slika, izrade personaliziranih planova liječenja ili asistiranje u robotskim operacijama. Čitala sam da je UI agent postigao 85,4 % osjetljivosti u dijagnosticiranju raka kože, nadmašivši točnost dermatologa.

Nema dvojbe, agenti već duže vrijeme nisu ograničeni samo na filmove znanstvene fantastike, nego aktivno preoblikuju način na koji tvrtke funkcioniraju, ali i našu svakodnevnu komunikaciju s tehnologijom. Od online trgovine i korisničke službe do zdravstvene zaštite i autonomnih vozila, agenti su oko nas u različitim sektorima, nekih nismo ni svjesni jer su postali rutina. To su procesi koje ne možemo zaustaviti, živimo u takvom društvu, a u svemu tome, bitno je ne zaboraviti čovjeka – to je najveći rizik.

Vijenac 812

812 - 24. travnja 2025. | Arhiva

Klikni za povratak