Uz Oscarom nagrađenu animiranu pustolovinu fantastike Poplava redatelja Gintsa Zilbalodisa
Nakon velike poplave, crnosivi mačak velikih žutih očiju, svikao na samotan život, mora se suočiti sa strahom od vode i zazorom od zajedništva.
Smješten u vrijeme koje se čini neodređenom, razmjerno bliskom budućnošću, na planetu koji jest Zemlja, no ne baš posve vjerna onomu što nam je poznato, Poplava (Straume), ostvarena u latvijskoj produkciji, u koprodukciji s Francuskom i Belgijom te pod vodstvom Latvijca Gintsa Zilbalodisa, na 97. je dodjeli nagrada Američke akademije filmskih umjetnosti i znanosti osvojila Oscar u kategoriji cjelovečernjeg animiranog filma, a bila je nominirana i u kategoriji međunarodnog cjelovečernjeg filma, kao jedino animirano djelo u društvu igranih, uz to i prvi latvijski film ikad nominiran za Akademijinu nagradu. Osvojila je, ktomu, pedesetak drugih nagrada, među kojima se izdvajaju nagrada žirija i nagrada publike na Međunarodnom festivalu animiranog filma u Annecyju, César, Europska filmska nagrada i Zlatni globus za cjelovečernji animirani film te pet domaćih, Latvijskih filmskih nagrada, uključujući i one za najbolji animirani film i režiju.
Poplava je uz priznanja osvojila i publiku te ostvarila veliku gledanost
Osim rečenih priznanja stručnih tijela, Poplava je osvojila i publiku i ostvarila veliku gledanost – u domovini Latviji, koja broji oko 1.800.000 stanovnika, vidjelo ju je 306.000 gledatelja, čime je postala najgledaniji domaći film svih vremena, dok je diljem svijeta ostvarila zaradu od 36 mil. USD, što je oko deset puta više od budžeta filma, a u kritičkim osvrtima ushićenje se počesto izražavalo mišljenjima da je posrijedi ne samo jedan od najboljih novijih animiranih filmova, nego jedan od najboljih filmova toga i svih ostalih rodova uopće.
Poplava je tek drugi cjelovečernji animirani film razmjerno mladog Gintsa Zilbalodisa (1994), čije smo neke radove imali prilike gledati i u hrvatskim kinima. Devetominutne Prioritete (Priorities, 2014) na Animafestu 2015, u Natjecanju studentskog filma, te cjelovečernji mu prvijenac Daljine (Projām, 2019), oba tematsko-motivski i stilski srodna Poplavi – riječ je o filmovima bez govorene i pisane riječi, s mnogo ugođajne i dramatične glazbe, dugih kadrova gipko pokretne, istraživačke kamere, a protagonisti su stradalnici koji putuju neznanim im područjima, neobičnim prirodnim krajobrazima koje rese i ljepota svijetlog zelenila i prijeteće olovne tmine, kako bi se vratili u normalan život, pri čemu razvijaju odnos sa suputnicima. U Prioritetima, filmu s mnogo kiše i vode, čovjek i pas nastoje, uz ostalo i na splavi (dobar dio Poplave zaprema putovanje malim jedrenjakom), domoći se civilizacije nakon prisilnog slijetanja u nepristupačnom gorskom kraju, a u Daljinama pratimo dječaka i pticu koji putuju nepoznatim i neobičnim otokom kako bi stigli njegovoj kući. Nije zgorega spomenuti da je pet od šest Zilbalodisovih kratkih filmova, uključujući i Aqua (2012), koji je svojevrsna preteča Poplave, dostupno za slobodno gledanje na njegovu YouTube kanalu.
Navedena obilježja prisutna su i u Poplavi, djelu koje ih i slikovno i sadržajno znatno raskošnije unapređuje, razvija i uslojava. U sugerirano postapokaliptičnom, no ne i razorenom, te i nadalje lijepom svijetu bez ljudi, od kojih su ostali samo tragovi nekadašnjeg postojanja, neobično dražestan mačak kroz nevolju prihvati i nauči surađivati s drugima, životinjama različitih vrsta, a njihovo putovanje spašavanja vlastitih života – i uzbudljivo, i ganutljivo, i napeto, i humoristično, i sentimentalno, i alegorijsko – uistinu ostavlja dojam ostvarenja koje poznatu građu oblikuje u cjelinu što se čini nadahnuto inovativnom i nekonvencionalnom.
812 - 24. travnja 2025. | Arhiva
Klikni za povratak