BIBLIJSKA SERIJA GRAVURA GUSTAVA DORÉA U IZDANJU VERBUMA
U nakladi Verbuma objavljeno je raskošno izdanje Biblije s ilustracijama Gustava Doréa (1832–1883). Monumentalno izdanje s reprodukcijama veličine 245x194 mm daje puno značenje konstataciji kako je Doréov biblijski ciklus bezvremensko remek-djelo kršćanske umjetnosti. Za potrebe ilustriranja prijevoda Biblije na francuski jezik, Gustave Doré je nacrtao i s majstorima graverima izveo 241 drvorez s temama od stvaranja svjetla (Post 1, 1-18) do Nebeskog Jeruzalema (Otk 21, 9-27). Na svakom je grafičkom listu lijevo potpisan Gustave Doré kao „G. Doré“, a desno majstor graver kojih je na ovom ciklusu radilo četrdesetak. Grafike su sve redom neobične kompleksnosti i izvrsnih likovnih značajki – složenih kompozicija, dramatičnih chiaroscuro odnosa, tekstura različitih materijala koji djeluju taktilno, kontrastiranja krupnog i širokog kadra s bezbroj detalja u svakom prizoru. To francusko izdanje iz 1866, uvezano u dva sveska, poznato je kao Velika Biblija iz Toursa. U ovom hrvatskom izdanju biblijski tekst je sažet, a reproducirano je 230 ilustracija.
Izd. Verbum, Split, 2024.
Gustave Doré, Mjedena zmija
Bogatstvo tema iz Starog zavjeta pružilo je Doréu ogroman interpretacijski prostor i mnoštvo prilika u kojima je pokazao zadivljujuće poznavanje anatomije, a u mnogim prizorima figure su sasvim ili djelomično gole (Stvaranje Eve, Izgon iz Edenskog vrta, Kajin i Abel prinose žrtvu, Umorstvo Abela, Potop, itd.). Također, mnoštvo životinja (lavovi, tigrovi, nilski konji, zmije, konji, ptice) i raznovrsnu vegetaciju Doré je vidio kao izazov svome crtačkom umijeću pa ih unosi u mnoge prizore, a osobito su mu drage teksture. Međutim, prijenos crteža na ploču ovisi i o vrsnoći majstora gravera te njihovim osobnim rukopisima, što je ponekad odlučujuće u sveukupnoj atmosferi otiska. O gustoći, smjeru i načinu na koji je radirung izveden, ovisi i odnos svjetla i tame, a najočitiji primjer tome su dva otiska koji slijede jedan za drugim, Abraham otpušta Hagaru i Jišmaela (graver John Quartley) te Hagara i Jišmael u pustinji (graver Antoine Alphée Piaud) koji svojim sasvim različitim izvedbama ostavljaju dojam da dvije grafike nisu rad istoga autora.
Starozavjetne teme, poput priča o Abrahamu, Izaku i Jakovu, potopu faraonove vojske, kažnjavanju Koraha, Datana i Abirama, mjedenoj zmiji, anđelu koji zaustavlja Bileama, prepune su dramatike, vrlo dinamično postavljenih figura, ekspresivnih gestikulacija i tjeskobnih lica, prenoseći duboku duhovnu i emocionalnu dubinu biblijskih narativa. Ujedno nam ukazuju na činjenicu da je moderna kršćanska umjetnost izgubila čitav niz likovnih prikaza te da je opći vizualni sakralni program osiromašen. U novosagrađenim crkvama nalazimo prikaze Isusa Krista, Djevice Marije i sveca titulara crkve, uz neizostavni ciklus Križnog puta, a ponekad i prizor Posljednje večere na ogradi pjevališta. Međutim, mnoštvo starozavjetnih, ali i novozavjetnih tema (pokolj nevine dječice, Isus među učiteljima, Isus i Samarijanka, Isusov govor na gori, uskrisenje Jairove kćeri i druga Isusova čuda, prizori opisani u Otkrivenju itd.) više ne nalazimo u crkvama, a nisu niti tema autorskih ciklusa, nego ih tek ponegdje zatičemo na skupnim izložbama.
Biblijski ciklus Gustava Doréa imao je dubok utjecaj na kršćansku umjetnost. Ove su grafike reproducirane u mnogim izdanjima Biblije i religijskim tekstovima, tako su se širile među generacijama, a njihova dinamičnost i izražajnost, kao i monumentalnost ovog ciklusa, utjecale su na brojne umjetnike i ilustratore i u drugim žanrovima. Konačno, očaravajuća kvaliteta kompozicije i izvedbe, kao i specifičnost prizora koje je Doré odabrao u mnoštvu biblijskih priča, a koje i danas djeluju zadivljujuće i inspirativno, vjerojatno je potaknula izdavačku kuću Verbum na ovo hrvatsko izdanje.
Zaključno, biblijska serija gravura Gustava Doréa izvanredno je postignuće koje stoji kao svjedočanstvo njegovu umjetničkom talentu i dubokom razumijevanju ljudskog duha. Ove ilustracije ne samo da oživljavaju biblijske priče, nego i pozivaju gledatelje da razmisle o bezvremenskim temama vjere, žrtve i otkupljenja. Doréovo djelo ostaje vrijedan i utjecajan dio umjetničke i religiozne baštine svijeta.
811 - 10. travnja 2025. | Arhiva
Klikni za povratak