Vijenac 810

Likovna umjetnost

Kolekcionart – nova platforma za mlade umjetnike i kolekcionare

Drugačiji pristup tržištu umjetnina

Piše Clarissa Gambuzza

Kombinacijom tehnologije, edukacije i zajedničkog duha, četvorica prijatelja redefiniraju kolekcionarstvo i stvaraju novu dinamiku na hrvatskom tržištu umjetnina, približavajući umjetnost svim generacijama

Kolekcionart je platforma koja unosi novi pristup na hrvatsko tržište umjetnina, povezujući mlade umjetnike s kolekcionarima kroz kombinaciju digitalnih i fizičkih kanala. Osnivači Nik Kolveshi Radlović, Bartol Fabijanić, Filip Mojzeš i Toma Trbuljak, četvorica su prijatelja s različitim profesionalnim pozadinama, koji su prepoznali potencijal hrvatskih umjetnika i mogućnosti mladog hrvatskog tržišta umjetnina. Stoga su se odlučili pokrenuti platformu s ciljem popularizacije hrvatske umjetnosti i približavanja kolekcionarstva mlađim generacijama, a platforma se istaknula kao jedan od ključnih aktera u transformaciji lokalne umjetničke scene. 

Galerija Kolekcionart predstavlja široki raspon suvremenih umjetnika poput Lorene Almaši, Maše Barišić, Bartola Galovića, Cicko, Klasje Habjan, Nikice Jurkovića, Tee Lovrić, Marije Matić, Marija Miličića, Albe Miočev, Ivana Oštarčevića, Luise Pascu, Jurice Pušenjaka, Mihaele Rašica, Nikoline Segarić, Diane Trohar i Ive Zagoda, koji svojim raznolikim stilovima od apstrakcije i realizma do nadrealizma i street arta, mogu ponuditi svakome ponešto.



Izložbeni prostor u Ulici kralja Zvonimira 7 / Izvor Foto Kolekcionart

Kolekcionarstvo se može činiti kao složen postupak, te je još jedan od njihovih ciljeva približavanje šire publike mogućnostima sakupljanja umjetnina i razbijanje predrasuda o kolekcionarstvu kao isključivo elitističkoj aktivnosti. Digitalna priroda platforme čini umjetnost dostupnom širem krugu ljudi, dok edukativni sadržaji pomažu potencijalnim i postojećim mladim kolekcionarima u razumijevanju umjetničkog svijeta. 

Digitalni i fizički pristup

Iako je Kolekcionart prvotno zamišljen kao digitalna platforma, njegovi su osnivači ubrzo shvatili važnost fizičkog prostora u svijetu umjetnosti. Danas Kolekcionart djeluje kao hibridni model koji povezuje digitalnu platformu s galerijskim prostorom smještenim u Zagrebu. Ovaj model omogućava izlaganje umjetničkih djela u fizičkom okruženju, stvarajući emotivnu povezanost između publike i umjetničkog djela. Galerijski prostor služi kao mjesto susreta umjetnika, kolekcionara i ljubitelja umjetnosti, dok digitalna platforma umjetnicima daje pristup široj globalnoj publici. Koristeći mrežnu stranicu, korisnici mogu pregledavati umjetnička djela, upoznati se s biografijama umjetnika i obavljati kupnju na jednostavan i transparentan način.

Digitalni pristup omogućio je ovoj mladoj inicijativi sudjelovanje u decentralizaciji tržišta umjetnina u Hrvatskoj. Putem digitalne platforme korisnici iz svih krajeva zemlje mogu pristupiti umjetničkim djelima. Tako umjetnička scena svoju prisutnost širi i na manje dostupna područja, a ne samo na veće gradske sredine. Istovremeno, Kolekcionart otvara vrata hrvatskim umjetnicima prema inozemstvu, te oni imaju priliku predstaviti svoje radove na međunarodnoj sceni.

Na pitanje jesu li primijetili promjenu u načinu na koji kolekcionari ili ljubitelji umjetnosti pristupaju umjetničkim djelima kroz njihovu galeriju, osnivači Kolekcionarta primjećuju razliku u razini i načinu konzumiranja umjetnosti u Hrvatskoj. Naglašavaju kako je platforma ključan element njihovog poslovanja, jer je na njoj moguće dobiti sve informacije na jednom mjestu, u bilo koje doba, o odabranim vizualnim umjetnicima mlađe generacije, njihovim radovima i cijenama. To je medij putem kojeg su u stanju djelovati u skladu s misijom „činjenja umjetnosti pristupačnijom“. Uspješnost u toj namjeri dokazuju i brojke, s posjećenošću njihove mrežne stranice (više od 400.000 pregleda godišnje), te sigurna prisutnost na društvenim mrežama, s više od 4000 pratitelja na Instagramu od trenutka pokretanja profila. 

Zbog svijesti o važnosti fizičkog prostora, Kolekcionart se odlučio i na otvaranje galerije. „Svjesni smo važnosti fizičkog kontakta s umjetničkim djelom i društvenog iskustva njegove recepcije na izložbenim događanjima, sretni smo da imamo vlastiti galerijski prostor u koji svakodnevno dolaze zainteresirani pojedinci i slučajni prolaznici, čime doprinosimo stvaranju zajednice ljubitelja radova mladih umjetnika i umjetnosti općenito“, navode iz Kolekcionarta.

Osim primarne funkcije prodajnog mjesta, Kolekcionartova galerija postala je i mjestom okupljanja i druženja, gdje gotovo svako izložbeno događanje posjeti više od 200 posjetitelja. Redovitim održavanjem izložbi, sudjelovanjem na različitim panelima i organizacijom događaja, osim što na moderan način promovira prostor i stavlja ga u fokus, također stvara ambijent u kojem je moguće upoznavanje kako sa samom umjetnošću tako i s drugim zaljubljenicima u umjetnost. 

Uz to što povezuje umjetnike s publikom, Kolekcionart nudi i podršku mladim umjetnicima kroz promociju, mentorstvo i organizaciju izložbi. „Veliku ulogu u tome ima nesumnjivo transparentnost cijena na mrežnoj stranici, koja demokratizira proces kupnje umjetnina tako da one ne ostaju u sferi nečeg nedostižnog, nerazumljivog ili sklonog manipulacijama. Ovaj je aspekt bitan i iz pozicije umjetnika – posebno onih na početku profesionalne karijere – jer im stvara priliku da žive od svog rada ako ih tržište prepozna“, izjavili su.

Uloga Kolekcionarta inovativna je za domaće tržište, jer služi umjetnicima kao svojevrsni agent za promociju te u prvom planu ima interese mladih umjetnika. Istovremeno, oni se mogu usredotočiti na likovno stvaralaštvo, a ne moraju brinuti o marketingu i administraciji, koji su ključni elementi poslovanja.

Umjetnike zastupaju trajno, te postupno i osmišljeno povećavaju raspon dostupnih djela. To znači da je izbor umjetnika koje zastupaju promišljen. Glavni kriterij kojim se vode pri izboru jest originalnost pojedinačnog umjetničkog stvaralaštva, ali i kontinuitet, ustrajnost i odgovornost pojedinaca u poslovnom pristupu. S obzirom na to da Kolekcionart predstavljaju četiri partnera, također ustraju na međusobnom dijalogu te u analizi umjetnikova potencijala sagledavaju i kriterije poput izlagačke povijesti, akademske pozadine i raznovrsnosti umjetničkih opusa unutar skupine koju već zastupaju.

Kolekcionart se posebno obraća mlađim generacijama, koje su zainteresirane za umjetnost, ali često nemaju iskustva s kolekcionarstvom. Kroz široki spektar izbora i cijena, edukativne materijale i prijateljski pristup, platforma nastoji ukloniti barijere koje mogu obeshrabriti potencijalne kolekcionare. „Umjetnička djela ne moraju biti rezervirana samo za starije i imućnije osobe. Želimo pokazati da je kolekcionarstvo dostupno svima“, naglašavaju osnivači.

Jedno od njihovih najvećih postignuća jest činjenica da su uspjeli aktivirati mlađu populaciju, koja je ujedno i njihova ciljana skupina. Komentari koje dobivaju od kupaca ukazuju na to da su već dulje u potrazi za mjestom na kojem mogu pronaći mlade umjetnike i kupiti njihove radove. „Taj čin kupnje za njih je gotovo uvijek transakcija u koju su emocionalno investirani, jer kupuju nešto što im se prvenstveno jako sviđa, umjetnički rad koji im je prvi ili drugi a ne dvadeseti, i imaju osjećaj da tim činom podržavaju razvitak mlade scene.“

Kupci koji se odlučuju na nabavu ovakvih radova obično tek ulaze na tržište umjetnina i ne odlučuju se isključivo za već etablirane, često pokojne, autore. Oni su na početku bavljenja kolekcionarstvom i kupuju radove zbog toga što se u njih zaljubljuju, a ne nužno samo kao investiciju.

Pogled u budućnost

Ovako sveobuhvatan pristup predstavlja i određene izazove, s kojima se susreću osnivači Kolekcionarta. S obzirom na samo dvoje zaposlenih, iz Kolekcionarta naglašavaju kako je to limitirajući faktor u organizaciji velikog broja izložbi i održavanja kvalitetne mrežne stranice. Stoga predviđaju širenje prostornih kapaciteta: „Iako smo na neki način jako sretni s našim malim, ali šarmantnim galerijskim prostorom u ulici kralja Zvonimira 7 (u blizini Doma HDLU), za još bolju i vidljiviju promociju radova mladih hrvatskih vizualnih umjetnika svakako bi dobro došao jedan veći i reprezentativniji galerijski prostor s pripadajućom čuvaonicom umjetničkih radova“.

S ambicioznim planovima za širenje galerijskog prostora, uvođenje novih umjetnika i organizaciju dodatnih događanja, Kolekcionart nastavlja razvijati svoju viziju. Njihovi planovi uključuju sudjelovanje na međunarodnim sajmovima umjetnosti i suradnju s inozemnim galerijama, što bi dodatno obogatilo ponudu i povećalo vidljivost hrvatskih umjetnika.

Kolekcionart je dokaz da inovativan pristup može donijeti promjene u tradicionalnim sektorima. Kombinacijom tehnologije, edukacije i zajedničkog duha, platforma redefinira kolekcionarstvo i stvara novu dinamiku na hrvatskom tržištu umjetnina, približavajući umjetnost svim generacijama.

Vijenac 810

810 - 27. ožujka 2025. | Arhiva

Klikni za povratak