NOVA HRVATSKA POEZIJA: SVEN KEZELE
Pjesnik nema oruđa doli svojih riječi
i slikā u njima.
Njima on skromno stvara pjesmu.
Ona govorit će mnogo slovima svojima.
Pjesnik traži ritam, rimu, glasove.
Za krasotna suzvučja.
Za pitoma sklapanja.
Ali pjesnik ima oružja i izvan svojih skladbi
i uresa u njima.
Pjesnik je čovjek
poeta
ludens, doctus, vates.
On piše svoje djelo u vremenu
i njegove će riječi stajati iza njega.
I pjesniku sȁmo valja biti iza svojih riječi.
Jer ako tako nije, to izdaja je.
Tada nije niti trebao govoriti
zbor.
Pjesnika njegove riječi i pjesme prate
i u životu suputuju s njim
A iza njega će govoriti
i u smrti.
umor
umor od vremena zamor
od ljudi
nemir nastanka
strah od prolaska stanka
od vremena
tromost
bivanja života življenja
od sitosti
tremor
tijela od straha života
od smrti
svemir
svjetlo lučeno od tmine
od nestanka
zamor morija pomor
čovječje penjanje uzbrdo
strah od silaska
Ja pjesnik sam:
bijedno čedo, pišem pjesme.
U nutrini teški stres me
razara. Stara me kaža
tjera da u dubinu vrela tražim:
jedini sam ostao na straži.
Čučao sam uz izvor godinama
ne uzmičući ni metra, dok glas ne kaza:
Kreni.
Pjesnikovi rumeni dodiri veni toplotu dadu:
Probuđen.
Dugo sam sām čekao
bujicu vremena, zov.
U mraku sam tako sjedio
usavršavao svoj kov.
Teškim me otrovom
đavo u mladosti nutkao
pa sam u života rov ušao
i zala cvjetove kušao.
Jer kroz sve ću nužno i kroz pakao proći
iskonu natrag opet valja doći.
Na početku sam bio i njemu se vraćam:
važno je jedino kako kroz vatru koračaš.
U noći sām sam
pa palim
svjetlo
svoje duše.
Neka ne budem
mokar u noći.
Neka ne padam
u plavi bezdan zemlje.
Živ gorim kao vječita svijeća.
Leti ptico, leti
preko dvorova nebeskih.
Donesi mi novo sunce.
Pruži ga na dlane
da me miluje umorna.
Neka donese svitanje
vrati me u oblike prve.
U mirisu dima otkrio sam bratstvo.
Taj me je sukljaj uvuko duboko
proždro mi štostvo
otkrio veliko, svevideće oko.
Bio sam mlad i roko sam jako.
Često sam plako gledajuć suton.
Snivo sam sunce, toliko žarko
i mjesec, i zvijezde, i maleni Pluton.
Proplamsaj biti moje strašne
uzurpiro je lasi mladosti.
Djevojci kupovah mašne
Postidjeh se svojih gadosti.
Sad umornom mi vino toči
neka strana, ružna žena
a na licu tek se stvara
crna, kužna, kleta mrena.
Nema više mladih vena
nema više rijeke čiste.
Prokleta mi neman nijema
gura u dne dane iste.
Samo bijesne, teške dane
iščupaše moja kliješta
a tišinu narušava
neka avet, smiješna, vješta.
Volio bih da prebolim
dječje boli ove svoje.
Volio bih da iskopam
teške rane bijesne svoje.
Ja što rivam tamne note
ja što čukam bijesna slova.
Ja što hoću preko svote
da preplovi moja bova.
Povukla se teška lajna.
Kolajna oko vrata osta.
Dječak što traži svoju bit
sad eremit posta.
Ne mre se ni meni,
ni čovještvu u meni.
Tražim milost svojoj veni
ljubav svetoj zjeni.
Bijem u rovovima bitke
želeći iskljuvat izvorne glase i svitke.
Sve za taj život, mučan, svet
njemu ostade moj rukovet.
Ležim u krevetu kraj djevojke svoje.
Zraka, la luce. Lux se lucis
kroza prozor zrije.
To je mnoštvo zraka prosipanih
kao krdo izgubljenih dječaka
po svijetu.
I dozivam sunce.
Dođi, sunce, dođi.
Zađi pod moj prozor &
obraz mi osvijetli.
Moj mladi svježi um osvijesti
svojim zrakama.
Donio sam joj cvijeće
omotano crvenim maramama:
Il fiore per la mia donna,
per la mia bella, bella donna.
I nasmiješi se ona
(u snu još uvijek)
a muškarac je zagrli
svojim velikim rukama.
U gradu Firenci, u prekrasnome
gradu Firenci.
Il fiore, il sole, la luce
a moja donna u mē plavim
očima škilji
u polusnu
gleda me kako pišem.
Prilazim joj i ljubim je
kao dan zemlju zrakama.
U nama je nedodirljivo nešto
spokojna strana čarolija.
Jedan kaj iz Bezdana
bezdanski kaj
kaj bez dna
kaj nema tla podno.
Kaj pod dno stane to samo bezdan znade.
Bez dna i bez danā
žive ljudi iz Bezdana.
Crno vrijeme muči ljude
mračno nebo misli hude
zapada
pa hulje dolaze, sa zapada
da pripomognu kod bezdanog pada.
Ide vrijeme bez danā
bez dna i pokrova, bez sanja.
Lunja vrtom kao štene kleto
vene kao cvijeće prokleto
rže
kao zubata hulja
brže
razmakni, očisti oči od mulja.
Ljudi iz Bezdana
hudi bez zdanja svoga.
Prokletoga vremena tane
ubija beznadežne dane.
Tko će koga ako ne svoj svoga?
Bratska sloga iz Bezdana.
Bestraga iz Bezdana idi
bez traga odlazi draga
vuče se kao raga.
Bezdanskog vraga
ne izazivaj jer
braću
rastavlja.
Vse spi, vse.
Ni oblačka ni
vu tomu črnemu nebu.
Kmica je i studen
nigdi glasa ne bu.
Vsi buju došli z jutrom
s trudnimi nogami, ljudi.
Ne buju videli zvezde
črleni obrazi ludi.
Al moj fenjer gori
taj črveni lampaš vatre.
Ve vsi v noči su novi
ve vsi čoveki snatre.
Snuju kak je negda bilo
druge like, sjetne sjene.
Pomori im nočas, vilo
zbudi ih kak negdar mene.
I nek mnogi z menom bdiju
črlene nek čekaju zore
svetlo v tami budiju
vrage fundaju nore.
To vse su moji sni:
jen čovek kaj
na obloku sedi –
i ve ga više ni.
Zazvone zvona za grad Graz.
Ja sām sam
na uzvisini
u perivoju.
Pod kišom grad
a ja se sklonio pod hrast
pa pišem.
I ova kiša
kao da pada po staroj monarhiji.
I ova zvona
kao da kroz povijest zvone.
Pjevaju nama svima
zajedno.
Zvona & kiša.
Svatko dobuje svojim ritmom
dobima svijeta.
Ja uzverat ću se do svoga
vrha
korak po korak koračajući.
A onda s griča potom tek se
valja
moći
spustiti.
Piše Darija Žilić
Sven Kezele rođen je 1992. u Zagrebu. Na Filozofskom fakultetu u Zagrebu diplomirao je komparativnu književnost, filozofiju i lingvistiku. Eseje o književnosti i filozofiji, poeziju i prijevode objavljuje u časopisima (Vijenac, Književna Rijeka, Nous, Čemu, Obnova) i zbornicima, na radiju (emisija Diagnosis) te na društvenim mrežama i mrežnim stranicama (Društvo živih pjesnika, Na vrh jezika, Heretica). Polaznik je Doktorskog studija znanosti o književnosti na Filozofskom fakultetu u Zagrebu. U ovom broju donosimo pjesme iz njegova rukopisa Rukovet.
Sven Kezele svojom poezijom naslanja se na hrvatsku modernu; pažljivi čitatelj naći će intertekstualne reference na Tina Ujevića (sjetimo se Ujevićeve zbirke Rukovet), Antuna Branka Šimića (kroz Preobraženja), ali i na francuskog modernista Charlesa Baudelairea (spominju se zala cvjetovi). Lirski subjekt promišlja proces traganja za smislom, tražeći svoj put. To pokazuje sljedeći stih: „Ja uzverat ću se do svoga / vrha“. Prostori koje spominje nisu toliko vezani uz svakodnevicu, već uz ambijente „stare monarhije“, ili pak Italije.
Promišljajući poziciju pjesnika i pjesništva, Kezele ističe upravo to da „pjesnik traži ritam, rimu, glasove“. I doista, posve je uočljivo kako je mladi autor itekako radio na ritmu, tražeći vlastiti jer „svatko dobuje svojim ritmom“. Eufonija pak nastaje brojnim asonancama i aliteracijama, igrama riječi, naglascima, homonimima (bezdan). Ono što je također zanimljivo jest da Kezele zapravo manifestno zagovara poziciju pjesnika kao ludensa, doctusa i vatesa (pjesma Rukovet), ali uz estetičko, važno je i etičko, naglašava, važna je podudarnost riječi i života: „I pjesniku samo valja biti iza svojih riječi“. Riječi i slike jedino su oruđe pjesnika, i pritom treba paziti na značenje, jer te riječi ostaju i nakon smrti.
U opisu vremena, pjesnik govori o padu, „crnom vremenu“, „vremenu bez sanja“, a bezdan postaje ime mjesta, ali i metaforička slika jednoga doba koje se urušava, pjesnik govori o neslozi i „hudim mislima zapada“. Unatoč noći i tami, autor zagovara svjetlo i individualnost: „pa palim / svjetlo / svoje duše“. Pjesma Preobraženja na neki se način nadovezuje i na A. B. Šimića, u njoj Kezele u kombinaciji arhaičnosti, aoristom i hiperboličnim metaforama prikazuje unutrašnje borbe lirskog subjekta: „Bijem u rovovima bitke / želeći iskljuvat izvorne glase i svitke“. I kao da se poezijom želi otkloniti umor, teške rane, razgrnuti tama, poezija je vraćanje u „prve oblike“, traganje za „novim suncem“, modernističkom preobrazbom duhovnog krajolika.
Sunce kao simbol svjetla pjesnik doziva u pjesmama Vis i Firenca. Izdvajam paradigmatičan stih: „Moj mladi svježi um osvijesti / svojim zrakama“ (Firenca). Sven Kezele u svojoj poeziji poetizira i voljenu, svoju donnu, kroz grad Firencu i čitav lirski florilegij. U pjesmi Krik ekspresionistički ponovno traži povratak iskonu, otvara se zovu pisanja, prepun stresa i tjeskoban, ipak spreman da nakon mnogo godina ispiše sve o unutrašnjem svijetu, ali i o vremenu u kojem živimo, hrabro i bez uzmicanja: „važno je jedino kako kroz vatru koračaš“.
Sven Kezele u svoju poeziju unosi kajkavski jezik, zatim i talijanski, latinski, i na taj način pridonosi bogatstvu jezičnog izričaja. Črveni lampaš vatre gori, kao i vječita svijeća kao naznaka novog doba svjetlosti, to i jest smisao pjesnika, da kroz različite idiome ispisuje misaono i emotivno doživljaj svijeta preobražavajući ga jedinim svojim oruđem, riječima. Pritom to čini autentično, u svojem ritmu, svojim glasom. Sven Kezele autor je koji se svojim pjesničkim izričajem odmiče od stvarnosnosti i bavi se temom smisla, poezije i čovjekove biti. Misaona je to poezija, filozofična, ali i nabijena snažnom ekspresijom, željom za promjenom i oslobođenjem bića.
809 - 13. ožujka 2025. | Arhiva
Klikni za povratak