Vijenac 807

Likovna umjetnost

Nova programska uporišta Paviljona utemeljena su na prostornoj i konceptualnoj izmještenosti

Programska izmještanja Umjetničkog paviljona

Piše Iva Brižan

Premda je zgrada Umjetničkog paviljona nedavno ugostila 59. Zagrebački salon arhitekture i urbanizma, nakon rekonstrukcijske obnove preostaje još cjelovita obnova koja će potrajati do 2026. godine

Umjetnički paviljon od svojih je početaka neizostavno mjesto hrvatske moderne umjetnosti, mjesto održavanja značajnih skupnih izložaba, pregleda suvremene umjetnosti, kao i kulturnog života Zagreba i Hrvatske. U godinama koje su prethodile pandemiji i potresima, Umjetnički paviljon težio je programskoj aktivnosti temeljenoj na ekskluzivnosti izložaba i posudbama djela priznatih suvremenih umjetnika i umjetnica iz inozemnih kolekcija, no sadašnja ravnateljica Irena Bekić provodi kontekstualno promišljeniju programsku politiku te suvremene umjetničke prakse nastoji učiniti dostupnijima i razumljivijima ciljanim skupinama posjetitelja. Bekić u teorijskom promišljanju i konceptualizaciji programa polazi od dvojnosti upisane u same začetke paviljona – na prijelazu iz 19. u 20. stoljeće prisutne su ideje o progresu i modernizaciji Zagreba, dok je politička situacija odražavala podređenost tadašnjoj Mađarskoj. Stoga transformacija paviljona iz privremenog izložbenog objekta u reprezentativnu građevinu za hrvatsku umjetnost i kulturu nosi značajan kulturni i simbolički kapital te neizostavno pronosi ideju progresa.


Davor Konjikušić, Crveno blato  / Snimio Jasenko Rasol

Program uvjetovan
obnovom

Premda je zgrada Umjetničkog paviljona nedavno ugostila 59. Zagrebački salon arhitekture i urbanizma, nakon rekonstrukcijske obnove preostaje još cjelovita obnova koja će potrajati do 2026. godine – za kada je planirana umjetnička izložba u obnovljenim prostorima i ponovno otvaranje za javnost. Nova programska uporišta Paviljona utemeljena su na prostornoj i konceptualnoj izmještenosti te se izložbeni program odvija izvan same zgrade. Program najavljen za 2025. godinu uključuje iteraciju izložbe SofijeSilvije u renomiranom pariškom Atelieru 11. Od ožujka do lipnja slijedi segmentalna izložba Tko je Elsa Fluid? s umjetnicima Nicole Hewitt, Sandrom Sterle i Silvijem Vujičićem, u novom izložbenom prostoru na zagrebačkoj adresi Tomašićeva 11. Elsa Fluid ujedno je prostor u Jurišićevoj 1 koji bi nakon obnove Grad Zagreb trebao dodijeliti Paviljonu na korištenje.

Na jesen će uslijediti izložbe posvećene umjetnicama Antoinette Krasnik i Lini Crnčić-Virant, kao i izložba irske umjetnice Dorothy Cross. Tijekom godine nastavljaju se istraživački i edukativni projekti – umjetnički projekt Tanje Dabo, projekt Slučaj paviljon, suradnja s Filozofskim fakultetom Sveučilišta u Zagrebu i polaznicima kolegija Kustoske prakse. Očekuje se i nastavak iznimno kvalitetnog predavačko-diskurzivnog programa Krajolici simultanih vremena: o memorijskim praksama u suvremenoj umjetnosti koji je osmislila povjesničarka i teoretičarka umjetnosti Leonida Kovač.

Šest uzoraka katastrofe
(14. 12. 2024–2. 2. 2025)

Recentno izložbeno Izmještanje Umjetničkog paviljona, kako glasi naziv programske linije, odvilo se u Etnografskom muzeju, u koji je bila smještena međunarodna izložba Šest uzoraka katastrofe. Ostvarena je suradnjom Dušice Dražić, nezavisne kustosice i jedne od osnivačice prostora OUT OF SIGHT u Antwerpenu, i Irene Bekić. U koncepciji izložbe navedeno je kako je riječ o istraživanju reprezentacijskih, estetskih i taktilnih aspekata materijala kao otisaka ljudskih intervencija u život tvari i prirode. Izložba polazi od rasprostranjenih političkih hegemonija, ekoloških katastrofa te s njima povezanih ekstraktivističkih politika i (neo)kolonijalizma. Sam postav nastojao je stupiti u korelaciju s idejom Etnografskog muzeja, pridajući pažnju sličnostima između arhivskih metoda sakupljanja, indeksiranja i selekcije kojima su nastali izloženi radovi s izložbenim postavima muzeja u koji su smješteni.


Marjolijn Dijkman, Iz oblaka u zemlju, detalj

Šest multimedijskih radova propituje negativne učinke ljudskog djelovanja koji su globalno rasprostranjeni i sveprisutni u našoj svakodnevici. Zidna legenda na početku predstavlja trgovačkog putnika Gospodina Colourmana i njegov priručnik kojim smo pozvani poslužiti se. Simboličnim uvođenjem fikcijskog lika ostvarena je narativno-tematska poveznica izložbe s tekućom izložbom Putnici Etnografskog muzeja – koja preispituje odnos muzejske institucije spram kolonijalne prošlosti, koncipiranje muzejske zbirke izvaneuropskih naroda te kasnijeg sakupljanja pod utjecajem antikolonijalne politike i pripadnosti Pokretu nesvrstanih.

Nasljeđe carstva, ekološke prijetnje
i globalni kapitalizam

U prvoj izložbenoj prostoriji smještena je konstrukcija crne kutije na čiji su zid postavljene fotografije iz serije Crveno blato Davora Konjikušića. One bilježe posljedice ekološke katastrofe s ljudskim žrtvama koja se 2010. dogodila u mađarskom gradu Ajka. Estetizirani prizori šumskog pejzaža s ogoljelim drvećem i rasprostranjenim nanosom materijala crvene nijanse rezultat su tvorničkog izlijevanja milijuna kubnih metara crvenog blata koje nastaje kao rezultat procesa pretvaranja boksita u aluminij. Unutar crne kutije smještena je projekcija 16 milimetarskog filma u boji – Sammlung Bau und Schmuckstein altes Rom Austrijanca Hannesa Böcka. Makrofotografije kamenih tekstura apstraktnog izgleda prikazuju 55 uzoraka kamena iz kolekcije građevinskog materijala antičkog Rima. Naizgled monotona 17-minutna izmjena vizualnih fragmenata umjetniku služi kao sredstvo za trostruku reprezentaciju – onu kolonijalne aproprijacije prirodnih resursa u osvajanjima Rimskog Carstva, legitimacije europskog imperijalizma kroz idealizaciju antičke prošlosti, te institucionalizacije i objektivizacije fotografskog medija u znanstvene svrhe.

HD video Zračeća materija Nizozemke Marjolijn Dijkman prikazan je na plazma televizoru smještenom na preostalom izvanjskom zidu crne kutije. Slikovni esej s više od 250 supostavljenih vizualnih referenci, odabranih iz različitih znanstvenih i drugih disciplina istražuje utjecaj elektromagnetskih valova i drugih kozmičkih energija na ljudsko tijelo, planet Zemlju, kao i druge nebeske objekte. Gradijent kozmičkog pozadinskog zračenja preuzet je kao koloristička komponenta videa – čije slike stvaraju asocijacije i ukazuju na utjecaj kozmičkih valova i energije te reprezentiraju njihovo prikazivanje kroz ljudsku povijest i različite kulture. Drugi rad iste umjetnice, podna instalacija u središnjem dijelu izložbe – Iz oblaka u zemlju (#1) – sastoji se od drvene konstrukcije ispunjene pijeskom i intrigantnim oblicima staklastog organskog materijala. Izložene umjetne fulgurite (fosilizirane munje) kreirala je u suradnji s elektrotehničarem koristeći prethodno izdvojenu zemlju s rudarskih nalazišta u Belgiji i Demokratskoj Republici Kongo. Izuzeti resursi postali su artefakti primarno estetske kvalitete.


Marjolijn Dijkman, Zračeća materija, detalj

Otvaranje izložbe bilo je praćeno plesnom izvedbom Suncožderi iranskog autora Sina Seifeea i francusko-libanonskog umjetnika Jassema Hindija. Suvremeni narodni ples i izložena prostorna instalacija progovaraju o suprotnosti i nepomirljivostima između petropolitike i petrodemonologije. Liričnost odnosa spram nafte kao resursa globalnog kapitalizma, magijski i mitološki aspekti, kao i negativne strane njezina iscrpljivanja u fokusu su vizualno-izvedbenog istraživanja umjetnika.

Instalacija […] Mrlja […] Belgijanke Ane Torfs, u posljednjem izložbenom dijelu, sastoji se od dvadeset kolaža koji sadrže slike i tekstove što tematiziraju nastanak sintetičkih boja. Prezentirani su na četiri izložbena stola prekrivena obojenim pleksiglasima i praćeni automatiziranim ženskim glasom koji dopire iz zvučnika i nasumičnim redoslijedom izgovara rečenice o njihovu nastanku. Nakon patentiranja prve masovno proizvedene sintetičke boje mauve, uslijedile su nijanse Bismarck smeđa, prusko plava, indigo i niz drugih. Daljnja istraživanja dovela su do otkrića lijekova, eksploziva i pesticida, neizostavnih u svakodnevici, no isto tako podložnih zloupotrebi i proizvodnji u neetičnim radnim uvjetima velikih kemijskih tvornica.

Intervencija u postav izložbe i feministička gesta

Kustosice izložbe intervenirale su u postav uvrstivši u njega 19-stoljetni slikarski pejzaž Šumski krajolik – iz fundusa trenutačno zatvorenog Muzeja za umjetnost i obrt. Segment izložbe inauguriran je 24. siječnja stručnim vodstvom Irene Bekić i Leonide Kovač. Namjera intervencije bila je unijeti nova čitanja umjetničkih djela – ukazivanjem na kontinuitet ljudske fascinacije prirodom i želje da je se savlada, na fascinaciju znanošću i industrijom, te na uspostavljanje uvriježenih znanstvenih paradigmi. Osim ukazivanja na uzročno-posljedični slijed društvenih praksi koje su se kroz povijest odražavale u umjetnosti i kulturi, dodatnu važnost intervenciji pridaje činjenica da je pejzaž naslikala autorica Mina Bachmann.

Predmetna slika datirana je oko 1850. godine i u fundusu MUO upisana je samo kao M. Bachmann – što ukazuje na namjerno negiranje njezina rodnog identiteta. Navođenje autoričina punog imena simbolična je gesta kojom se ta nepravda dokida. Uključivanje njezina djela u izložbu ponovni je poziv na kritičarsko preispitivanje povijesno-umjetničkog kanona. Važnost intervencije u postav izložbe leži u promišljanju uloge umjetnosti koja gotovo uvijek predstavlja odraz društvenog stanja i kulture u kojoj nastaje. Suvremena svakodnevica nepredvidljiva je i mnogoznačna.

Vijenac 807

807 - 13. veljače 2025. | Arhiva

Klikni za povratak