NOVA HRVATSKA POEZIJA: SANJA DOMENUŠ
za nas je život
uspješno platiti račune
nabaviti ribice kao kućne ljubimce
jer one ne mijauču i ne plaču
kad su gladne
mi volimo za vrijeme ručka
kao i svi drugi
šutjeti za stolom i glasno srkati
kinesku juhu iz vrećice
napeto gledajući što ima zanimljivo na društvenim mrežama
svijet je luđi nego što mislimo
planiranje budućnosti ne ide po planu
znamo sve o kamatnim stopama
o reklamama za pivo
o nogometu
u koliko sati stižu oluje
o lijekovima za podizanje libida
kad želimo promjene
koristimo praktične savjete s YouTubea
umjetnu travu
zube s ljuskicama
kreme za bore i nabore
čuvamo se od grubosti života
jastucima od perja
koji će ublažiti najteže padove
živimo u kućama koje nam
izgradiše djedovi
i sad ne znamo za koliko ih prodati
isključeni iz postojanja
zarobljeni kao muhe u jantaru
tako zbunjeni i prostodušni
visimo kao privjesak
na vratu
budućih naraštaja
čudno je bez djece
nitko se ne smije, ne viče
ne udara loptu
nema nježnih lica na prozorima
mekanih ruku koja nas griju
nikad nismo doživjeli
nešto slično
izgleda nema ih više
rat ih je uništio kao mraz
pupoljke
djetinjstvo ima mekane kosti
osjetljive na metke
čim se zemlja zatresa
i nastane rupa
jedno dijete postane anđeo
bijeli medvjedići sivi od prašine
ostaju ležati na cesti
kako će grad izgledati
bez nečijih malih ljudi
utonuo u vlastite sjene
najtmurnije dane više
ne osvjetljava njihova svjetlost
djeca umiru bez osude
u krevetima i kolijevkama
u majčinim naručjima
sanjaju svoje nevine snove
čudno je bez djece
prevelika cijena za nečije
ogromne vile s bazenima
banke pune novaca
jahte i avione
prevelika tuga i patnja
za tako nešto bezvrijedno
jer ako nema krošnje nema ni ptica
da se u njima gnijezde
ako nema djece
nema ni nas
kažem vam
sve ćemo popraviti
učvrstiti klimave zidove
kojima prijeti urušavanje
sad nam važne stvari
zaokupljaju pažnju
na sitnice se ne obaziremo
sve ćemo popraviti
sagraditi montažne živote
tako da se lakše krećemo
kao puževi ili kornjače
vani je sada drugačije vrijeme
pratimo disanje zemlje
a rublje nam se suši u blatu
i poprima sive tonove
sve ćemo nekako popraviti
utješiti neutješne
pokriti promrzle kaputima
spasiti cvijeće
iz razbijenih tegli
koje smo naslijedili
sve se da popraviti
samo ne znam
što ćemo s ljudima
gdje ćemo
njih presaditi
i na čijoj će zemlji
pustiti korijenje
jednom
pao je snijeg
dubok i čvrst
pluća mi je ispunio zrak
vlažan i čist
ispred mene tragovi
u snijegu
napravio ih je netko
tko je nosio težak teret
teži nego je mogao ponijeti
nogama ulazim u tragove
koračam njima
znatiželjna saznati čiji su
teško se izvlačim
iz tako dubokih tragova u snijegu
pogotovo dok se penjem ili spuštam
ali slijedim ih kao začarana
niz leđa mi se slijeva znoj
za noge lijepi smrznuti snijeg
i svaki korak postaje sve teži i sporiji
iznenada shvatim
nema nikog ispred mene
te tragove u snijegu
ja sam napravila
i sad ih opet slijedim
s jednim te istim teretom
težim nego što mogu ponijeti
sanjala sam sobu
u njoj ogromnu paukovu mrežu
od poda do stropa
strašno široku
i precizno izrađenu
sanjala sam kukca
koji je pretrčao podom
i uletio u mrežu
gledala kako se pokušava izvući
ali
sve se više upetljavao
pomislila sam kako je to žohar
i kako ja ne volim žohare
jer mi se gade
sanjala sam kako je pauk poletio prema
svom plijenu
koji se koprcao bespomoćno
a onda mi je sinulo
što ako je to jelenak
divan mali kukac
dobre naravi i bezazlen
i počela razmišljati
što mi je činiti
pauk je to osjetio
i prijeteći krenuo
prema meni
gledao me pažljivo sa svih osam očiju
i zaprijetio kandžicama s otrovom
povukla sam se dva koraka
unazad, poražena
pomislila sam
da je na mom mjestu bio Bog
on sigurno ne bi ni malo razmišljao
o tome
sve sam napravila
posadila sam zimsku salatu u gredice
dobro je zimi pojesti nešto zeleno
pokosila sam travnjak
toliko kratko
da mi je trava jedva prošla kroz prste
mogla sam stajati cijeli dan na njoj
koliko je bila meka
kupila sam svoje dvorište
htjela sam
piti kavu u hladu sjenice
i raditi ono što želim
sve sam napravila kako treba
brinula o svima
jela neizvjesnost
samo da bi oni mogli nesmetano rasti
radila najbolje što sam mogla
ništa mi nije predstavljalo problem
jednom sam čak posadila sto sadnica
raznog drveća
i tako popunila prazan prostor šume
uzgajala sam ljubav
i nudila je onima koje sam upoznala
u ustima postepeno rastapala samoću
nisam ju grizla kako ne bih uništila zube
radila sam najteže stvari
služila kazne na kukuruzu
organizirala sprovode
probudila dječaka i rekla da mu je otac mrtav
to mi je bilo najteže
što sam napravila
tog petka
Piše Darija Žilić
Sanja Domenuš rođena je 1966. u Sisku. Predškolski odgoj diplomirala je na Filozofskom fakultetu u Zagrebu. Poeziju, haiku poeziju i kratku prozu piše od 2017. Godine 2019. osvojila je prvo mjesto na 4. međunarodnom haiku natječaju u Bugarskoj u konkurenciji od više stotina autora. Od tada je redovito nagrađivana za tu formu. Na natječaju za nagradu Književni pleter Sisačko-moslavačke županije 2020. osvaja prvo mjesto za poeziju, a 2021. dobiva nagradu Korzo slova Društva hrvatskih književnika za najbolju neobjavljenu knjigu SMŽ . Dosad je objavila zbirke poezije Djevojčica koja je jela kamenje (2019), Čistačica lignji (2022), Šetnja sa Szymborskom (2022), Muha na kruhu (2024). Prve tri knjige uredio je sisački pisac Siniša Matasović, dok je haiku knjigu Muha na kruhu uredila Đurđa Vukelić-Rožić.
Već prvom knjigom Sanja Domenuš doživjela je pozitivnu recepciju, o njezinu radu pisali su književnici i kritičari (Đuro Vidmarović, Željka Lovrenčić), naglašavajući upravo začudnu jednostavnost i iskrenost kojom je brzo osvojila i čitatelje na društvenim mrežama, zatim poetski stil bez jezične pompe i složenih igara riječima (Lovrenčić), te stihove koji imaju snagu sentenci i transcendentnost (Vidmarović). Autorica u pjesmi Obitelj s pedigreom govori o vlastitoj običnoj obitelji, u kojoj je otac uglavnom čitao novine i psovao suce, a majka voljela ljubiće otrgnute iz sredine ženskih časopisa. I upravo taj ambijent koji joj je blizak, male kuće, malograđanski rituali, veselja i roštilji, ali i tragedije, siromaštvo, smrt, kao primjerice u pjesmi iz novog ciklusa Sve sam napravila, Sanja Domenuš autentično i živopisno opisuje često pribjegavajući groteski i hiperboli. Zanimljivo je to izvedeno upravo metaforom čistačice lignji, a istoimena knjiga ima i odličnu naslovnicu kojom se pjesnikinja i vizualno poigrala tabuom i groteskom u prikazu tjelesnosti.
U autopoetičkoj pjesmi Od svega želim napraviti pjesmu nalazimo sljedeće stihove: „sad pjesme pravim od svega / od posve običnih stvari / dostupnih svima / kakve se mogu naći u svakom / iole poštenom kućanstvu“. I doista, u poeziji koju bismo mogli odrediti stvarnosnom, autorica gradi pjesmu naracijom, s posebnim osjećajem za ritam, stvara zaokruženu priču, a u nju unosi elemente svagdana, prikazuje život radništva ne tako daleko od metropole, promatra i piše ne s visoka, iz oblaka, već s tla, dok je prašnjava i zmazana, njezina lirska junakinja beskompromisno pokazuje prkos, ali i samoironiju, a poetski lirizam protkan je tenebrizmom postratne i tranzicijske zbilje.
U također autopoetičkoj pjesmi Hitchock piše o vlastitoj poziciji pjesnikinje: „pojavljujem se u pjesmama / kao Hitchcock u svojim filmovima / samo na trenutak / iz profila“. I ta je pozicija, kao da se radi o cameo ulozi, nezamjetna; ona promatra ljude, čita ih, i bilježi njihove postupke. Upravo ljudi jesu u njezinu fokusu, posebno članovi obitelji, prije svega baka koja je uspješno odolijevala svim teškoćama i za koju pjesnikinja ističe „da joj sve više sliči“. Osim toga, u pjesmi Medvjed vrlo ironično piše i o poziciji poezije danas jer je svedena na poziciju medvjeda kojeg za novce pokazuju, ali mnogi „ne bi ništa platili / samo bi stajali i gledali“. Lucidnim poetskim skalpelom Sanja Domenuš reže i izlaže obiteljske hereditarnosti i tragedije, ali sve to čini pročišćenim izrazom. Premda se pjesme čine nimalo vedre i okrenute prošlom, pažljivi čitatelj pronaći će predivne prizore, odnosno nadu.
U novim pjesmama češće progovara iz pozicije mi generacije, zagledana u ono što dolazi: „visimo kao privjesak / na vratu / budućih naraštaja“. Pjesnikinja je zabrinuta za sudbinu ljudi, vidi gradove bez djece, ali kao čitatelji svjedočimo i zanimljivu samopromatranju, rekapitulaciji „sve sam napravila“, u kojoj joj se čini da se i vlastiti život može činiti kao tuđi, a životni teret kao zaboravljen: „iznenada shvatim / nema nikog ispred mene / te tragove u snijegu / ja sam napravila / i sad ih opet slijedim / s jednim te istim teretom / težim nego što mogu ponijeti“.
Sanja Domenuš nerijetko u svojoj poeziji koristi kukce metaforički ili alegorijski, muhe posebno, oni postaju objektivni korelativi kroz koje prelama stanja, satiričke ili lirske prikaze. Na koncu, riječ je o autentičnoj, odličnoj poeziji koja se naizgled čini jednostavnom, ali nipošto nije jednodimenzionalna, jer skriva i otkriva različite slojeve, od podsvjesnog do buntovnog ja koje se mijenja i uporno prati te mijene poetski ih pomno bilježeći.
807 - 13. veljače 2025. | Arhiva
Klikni za povratak